Euroopan uusien autojen myynti kasvoi elokuussa
Tiivistelmä
- ACEA:n mukaan Euroopan uusien autojen myynti kasvoi elokuussa 5 % vertailukauteen nähden, mutta koko alkuvuoden myynti on pysynyt vertailukauden tasolla.
- Uusien autojen myynnillä on välillisiä vaikutuksia käytettyjen autojen markkinoihin ja rengasmarkkinoihin, mikä heijastuu esimerkiksi Nokian Renkaiden toimintaan.
- Odotamme, että kuluttajien heikentynyt ostovoima pitää uusien autojen myynnin vakaana, eikä merkittäviä muutoksia myyntimääriin ole odotettavissa lähiaikoina.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Euroopan uusien automyynti, 12kk rullaava

Lähde: ACEA
ACEA:n (European Automobile Manufacturers’ Association) mukaan Euroopan talousalueen uusien autojen myynti oli elokuussa 5 % vertailukautta enemmän eli 0,8 miljoonaa kappaletta. Elokuu on lomakauden takia vuoden hiljaisin myyntikuukausi. Koko alkuvuoden ajalta myynti on edelleen vertailukauden tasolla. ACEA:n tilastoissa lukuihin on laskettu Euroopan unioniin ja EFTAan kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia. Pohjoismaissa kehitys oli vaihtelevaa, kun Ruotsi kasvoi 6 %, Norja 25 %, mutta Suomi laski 20 %. Suomen autokaupan elokuun lukuja kommentoimme jo aiemmin tässä kommentissa.
Rullaavan 12 kuukauden Euroopan uusien autojen myynti oli tasaista vuoden takaiseen nähden ja säilyi absoluuttisesti noin 13 miljoonan auton tasolla, jossa se on ollut jo lähes kaksi vuotta. Tämä on edelleen alle esimerkiksi viimeisen 10 vuoden keskimääräisen noin 14 miljoonan auton vuotuisen myyntimäärän. Kuluttajien heikentynyt ostovoima huomioiden tämä on mielestämme perusteltua, emmekä siten odota merkittävää muutosta myyntimääriin lähiaikoina.
Uusien autojen myynnillä on välillisiä vaikutuksia käytettyjen autojen markkinoihin ja rengasmarkkinoihin
Uusien autojen myynti heijastuu Nokian Renkaiden toimintaan välillisesti, sillä erityisesti selkeiden vuodenaikaerojen alueilla uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa koko jälkiasennusmarkkinan kannalta oleelliseen autokantaan. Yhtiön pitäisi kuitenkin jälleenrakennusvaiheessa pystyä markkinoita parempaan kasvuun, joten markkinakehityksestä ei voi mielestämme vetää suoria johtopäätöksiä Nokian Renkaiden kehitykseen. Yhteensä Pohjoismaat ja Muu Eurooppa muodostivat Nokian Renkaiden vuoden 2024 liikevaihdosta lähes 80 %.
Uusien autojen myynnillä Euroopassa on välillisiä vaikutuksia myös käytettyjen autojen markkinaan, kun uusien autojen myynti tyypillisesti lisää käytettyjen autojen tarjontaa ja siten tukee käytettyjen autojen markkinaa. Seuraamistamme yhtiöistä Kamux ja Wetteri toimivat käytettyjen autojen markkinalla, Kamux Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa ja Wetteri vain Suomessa. Wetteri myy Suomessa myös uusia autoja.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
