Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnair ja Qatar Airways aloittavat pitkäaikaisen strategisen yhteistyön

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Finnair ja Qatar Airways ovat sopineet pitkäaikaisesta strategisesta yhteistyöstä, jossa Finnair aloittaa päivittäiset lennot Helsingistä, Kööpenhaminasta ja Tukholmasta Qatar Airwaysin kotikentälle Dohaan. Finnair ja Qatar Airways tarkastelevat myös mahdollisuutta aloittaa lennot Dohan ja muun eurooppalaisen kohteen välillä. Yhtiöt jakavat näiden reittien rahti- ja matkustajakapasiteetin ja yhteistyötä tukee laaja codeshare-sopimus.

Yhteistyön myötä Finnairin asiakkaille avautuu Qatar Airwaysin yli sadan kohteen verkosto Dohasta Australiaan, Uuteen Seelantiin, Kaakkois-Aasiaan, Lähi-itään ja Afrikkaan. Samalla Qatar Airwaysin asiakkaat voivat hyödyntää uusia mahdollisuuksia Finnairin pohjoisessa verkostossa.

Lennot on tarkoitus aloittaa marras-joulukuussa 2022. Ne lennetään Finnairin äskettäin uudistetuilla A330-lentokoneilla, joissa on palkitut businessluokan Air Lounge-istuimet, upouusi premium economy -matkustusluokka sekä päivitetty economy-luokka. Lentoja myy ja markkinoi sekä Finnair että Qatar Airways. Viikkovuoroja on 7 kappaletta sekä Helsingistä, Tukholmasta että Kööpenhaminasta.

Suhtaudumme laajarunkokalustoa työllistävään hankkeeseen positiivisesti

Yhteistyösopimus ei ollut mielestämme yllättävä, sillä olemme jo aiemmin arvioineet Finnairin etsivän erityyppisiä pitkäaikaisia käyttökohteita laajarunkokoneilleen sen jälkeen, kun Venäjän ilmatilan käyttökielto teki Finnairin Aasian-strategiasta toteuttamiskelvottoman. Näin ollen avaus on mielestämme hyvin istuva osa Finnairin työn alla olevaan uuteen strategiaan ja odotamme yhtiöltä vastaavantyyppisiä avauksia vielä lisää eri ilmansuuntiin. Finnairin uuden strategian pitäisi valmistua syksyn aikana.

Mielestämme A330 on pienehkönä laajarunkokoneena varsin käyttökelpoinen konemalli Dohan ja pohjoismaisten pääkaupunkien väliselle etäisyydelle ja Qatar Airwaysin siivellä Finnair voi päästä kiinni hyvän marginaaliprofiilin ostovoimaiseen asiakaskuntaan. Toisaalta pohjoismaisten pääkaupunkien ja Dohan välisellä reiteillä Finnair ei pääse hyödyntämään verkoston hyötyjä täysin optimaalisesti Tukholman ja Kööpenhaminan vähäisen lyhyen liikenteen verkoston takia ja myös reittien ympärivuotinen volyymipotentiaali on mielestämme jossain määrin avoin. Muun muassa näiden tekijöiden takia arvioimme reittien marginaaliprofiilin olevan Finnairille lähtökohtaisesti Koillis-Aasian reittejä alempi, mikä korostaa Finnairin tarvetta alentaa kuluja osana uutta strategiaa. Kokonaisuus huomioiden suhtaudumme kuitenkin Finnairin skaalassa mukavan kokoluokan aloitteeseen positiivisesti.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut19.07.2022

202122e23e
Liikevaihto838,42 221,22 666,3
kasvu-%1,1 %164,9 %20,0 %
EBIT (oik.)−469,9−259,333,0
EBIT-% (oik.)−56,0 %−11,7 %1,2 %
EPS (oik.)−5,90−6,88−1,21
Osinko0,000,000,00
Osinko %
P/E (oik.)neg.neg.neg.
EV/EBITDAneg.29,74,3

Foorumin keskustelut

Tässä on Antin ja Kaisan kommentit Finnairin marraskuusta. Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Raportti oli ...
8.12.2025 klo 8.18
- Sijoittaja-alokas
1
Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.