Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnair: Joulukuun liikennedata oli kaksijakoista peruutusten värittämällä jaksolla

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Finski

Finnair julkisti keskiviikkona liikennetietoraporttinsa joulukuulta. Raportti oli kaksijakoinen lentäjien lakosta johtuneiden peruutusten värittämällä jaksolla. Q3-raportin yhteydessä laatimamme ennusteet eivät sisältäneet joulukuussa toteutuneita noin 300 lennon peruutuksia (arviolta noin 3 % kuukauden suunnitellusta lentomäärästä). Päivitämme Finnairin ennusteemme tarvittaessa Q4:n ennakkokommenttimme yhteydessä.  

Peruutukset sekoittivat pakkaa joulukuussa

Joulukuussa Finnairin oman toiminnan matkustajamäärä kasvoi 6 %, kapasiteetti laski 2 % ja myyty volyymi kohosi 7 %. Finnairin Aasian liikennettä rajoittaa Venäjän ylilentokielto, mutta joulukuu oli toki yhtiölle vertailukelpoinen kuukausi suhteessa viime vuoden joulukuuhun. Suhteessa marraskuuhun numerot paranivat, mikä on tavanomaista kehitystä Finnairin liiketoiminnan kausiluonteisuus ja lentopäivien lukumääräerot huomioiden.

Finnairin matkustajamäärä ja myyty volyymi kasvoivat Aasiassa 7–8 %, mikä oli ennusteitamme nopeampi vauhti. Kapasiteetti taas supistui hieman, minkä taustalla olivat lentäjien lakosta johtuneet peruutukset. Näin ollen Aasian kehitys oli kokonaisuutena ennusteitamme parempaa. Toisella kaukoliikennealueella Pohjois-Amerikassa kapasiteetti ja volyymi laskivat selvästi luultavasti pääosin peruutusten takia. Myös Pohjois-Amerikassa joulukuu oli kuitenkin odotuksiamme parempi. Vertailukaudella British Airwaysille vuokratut A321-koneet palautuivat Finnairin käyttöön. Tämä nosti Euroopassa kapasiteettia 7 %, eivätkä alueen matkustajamäärät ja myydyt volyymit aivan kestäneet kapasiteetin kasvun perässä joulukuussa. Näin ollen Euroopassa kehitys oli hieman odotuksiamme vaisumpaa. Kotimaassa ja Lähi-Idässä kapasiteetin kehitys oli peruutuksista huolimatta lähes vakaata. Matkustajamäärät ja myydyt volyymit kasvoivat Lähi-Idässä 7 % ja Kotimaassa 2–3 %, mitkä ylittivät ennusteemme lievästi.

Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste oli joulukuussa 77 %:ssa. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2020–2021) joulukuiden keskiarvon tasolla ja tältä kantilta tarkasteltuna lukema oli vuoden 2024 vahvin. Joulukuun matkustajakäyttöaste ylitti ennusteemme selvästi. Arvioimme kuitenkin, että peruutusten aiheuttamat matkustajien uudelleenreititykset tukivat matkustajakäyttöasteen muodostumista joulukuussa, joten suurempia johtopäätöksiä joulukuun numeroista ei mielestämme kannata tehdä. Alueista pitkien reittien eli Aasian, Pohjois-Amerikan sekä Lähi-Idän matkustajakäyttöasteet kohosivat joulukuussa absoluuttisesti hyville ja odotuksiamme korkeammille yli 80 %:n tasoille. Myös Kotimaan matkustajakäyttöaste oli alueella hyvällä ja odotuksiamme korkeammalla yli 70 %:n tasolla. Euroopan käyttöaste sen sijaan jäi vaisulle 72 %:n tasolle ja alitti ennusteemme.    

Viime aikoina paineessa olleen lippuhinnoittelun kehitystä Finnairin liikenneraportti ei avaa. Hiljaisempaa talvikautta kohti siirryttäessä matkustajaliikenteen lippujen hintariskit ovat arviomme mukaan edelleen jossain määrin kohollaan, vaikka kuluttajien reaalipalkkojen nousun ja vertailulukujen maltillistumisen myötä odotamme hintapaineen vähintään helpottavan Q4:llä. Finnairin Euroopan ja Kotimaan kilpailijoista Norwegian julkisti joulukuun liikennedatansa tiistaina ja yhtiö raportoi keskituottojen 3 %:n laskusta joulukuulta. Yhtiön keskimääräisen reittipituuden 10 %:n kasvun takia luvun suhteuttaminen on hankalaa.  

Rahdille joulukuu oli heikko

Joulukuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi putosi peruutuksista johtuneen kapasiteetin laskun myötä vajaat 14 %. Tämä oli selvästi ennusteitamme heikompi taso.

Kokonaisuutena joulukuun raportti oli mielestämme melko neutraali

Kokonaisuutena Finnairin joulukuun liikenneraportti oli mielestämme melko neutraali, kun ennusteitamme selvästi korkeampi matkustajakäyttöaste paikkasi peruutusten takia odotuksistamme jäänyttä matkustajamäärää ja rahtivolyymiä sekä luultavasti kohollaan ollutta kulutasoa. Päivitämme Finnairin ennusteemme tarvittaessa Q4-ennakkomme yhteydessä. Toistaiseksi odotamme yhtiön osuvan hieman tulosohjeistushaarukkansa puolivälin alapuolelle (2024e: oik. liikevoitto 132 MEUR).

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut29.10.2024

202324e25e
Liikevaihto2 988,53 028,93 119,6
kasvu-%26,8 %1,4 %3,0 %
EBIT (oik.)184,0132,4159,0
EBIT-% (oik.)6,2 %4,4 %5,1 %
EPS (oik.)0,000,270,33
Osinko0,000,050,08
Osinko %1,7 %2,8 %
P/E (oik.)8,010,68,8
EV/EBITDA3,63,32,8

Foorumin keskustelut

Tässä on Antin ja Kaisan kommentit Finnairin marraskuusta. Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Raportti oli ...
8.12.2025 klo 8.18
- Sijoittaja-alokas
1
Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.