Finnair: Koronaharmit eivät ota loppuakseen
Toistamme Finnairin vähennä-suosituksemme ja laskemme yhtiön tavoitehintamme 0,55 euroon (aik. 0,60 euroa). Mielestämme koronavirustilanne on kehittynyt viime aikoina selvästi negatiiviseen suuntaan matkailun perspektiivistä, kun tartuntamäärät ovat nousseet ja myös uusi variantti luo lisää vaikeasti ennustettavia riskejä. Olemme leikanneet Finnairin ennusteitamme etenkin lyhyellä tähtäimellä. Vaikka odotamme Finnairin selviävän kriisistä, pidämme osakkeen tuotto/riski-suhdetta epätyydyttävänä, kun huomioidaan riski tappioiden pitkittymisestä, pitkän ajan toimialadynamiikkaan liittyvät epävarmuudet ja osakkeen korkea arvostustaso.
Koronavirustilanne uhkaa taas toipumisvauhtia, vaikka uuden variantin vaikutuksia onkin vielä vaikea arvioida
Viime aikoina koronatilanne on kehittynyt mielestämme Finnairin kannalta erittäin ikävään suuntaan, kun huomioidaan Euroopassa merkittävään nousuun kääntyneet tartuntamäärät ja uusi koronavariantti, jota vastaan nykyiset rokotteet eivät välttämättä toimi tehokkaasti. Arviomme mukaan jo ensimmäinen tekijä olisi hidastanut lentomatkustamisen kysynnän elpymistä etenkin mantereet ylittävässä liikenteessä lähikuukausina. Suurempi riski on kuitenkin uusi variantti, sillä rokotesuojan kiertävän variantin vahvistuminen voisi näkemyksemme mukaan palauttaa laajojakin matkustusrajoituksia nopeasti. Tämä siirtäisi kysynnän elpymistä eteenpäin ainakin kuukausia siihen asti, kunnes rokotteet on saatu päivitettyä ja jaeltua. Hyvää tilannekuvaa uudesta variantista ja sen yhtiölle luomista riskeistä ei vielä ole mahdollista muodostaa. Nykytietojen valossa riskit taipuvat silti pakkasen puolelle. Likviditeetin puolesta Finnairilla on yhä vahvat puskurit (Q3:n lopussa kassa 1,2 miljardia euroa), joten akuutteja ongelmia nousevat riskitkään eivät pääse Finnairille aiheuttamaan.
Odotamme elpymisen polkevan tyhjäkäynnillä talven aikana, mikä hankaloittaa ensi vuoden asetelmia
Uutisvirran pohjalta leikkasimme Finnairin ennusteitamme etenkin vuodelle 2022. Odotamme nyt kysynnän toipumisen olevan rajallista Q1:llä, sillä Aasian maat eivät arviomme mukaan pääse purkamaan matkustusrajoituksiaan ja virustilanne pitää kuluttajia osin varovaisina muilla reiteillä. Tästä syystä odotamme Finnairin tuloksen jäävän selvästi tappiolliseksi vielä Q1:llä, mikä hankaloittaa koko vuoden 2022 lähtökohtia. Odotamme nyt toipumisen jatkuvan Q2’22:lla ja etenkin ensi kesän aikana, mutta emme odota yhtiön pystyvän kuromaan kiinni alkuvuoden tappiota ja oikaistun liikevoiton jäävän 63 MEUR negatiiviseksi vuonna 2022. Ensi vuoden ennusteemme perustuvat virusskenaarioon, jossa tartuntamäärien kasvu ja uusi variantti ei aiheuta merkittäviä uusia matkustusrajoituksia Euroopassa, mutta siirtävät Aasian maiden rajoitusten purkua joillakin kuukausilla. Vuoden 2023 osalta ennustemuutokset olivat pienempiä mutta negatiivisia, kun taas vuodelle 2024 emme tehneet ennustemuutoksia. Vuosina 2024 ennusteessamme yhtiö tekee jo historiallisen vahvaa oikaistua liikevoittomarginaalia kysynnän palautumisen ja mittavien säästöjen ansiosta. Ennusteriskit ovat yhä erittäin suuret.
Arvostuskuva ei kannusta sietämään epävarmuutta ja odottamaan parempia aikoja
Finnairin vuosien 2021-2022 P/E-luvut ja EV/EBIT-kertoimet ovat ennusteillamme negatiiviset. Vuoden 2023 kertoimet ovat kohollaan (2023: P/E 18x, EV/EBIT 11x) ja vasta vuoden 2024 kertoimissa alkaa olla houkuttelevia merkkejä. Mielestämme Finnairin arvostuskuva on kokonaisuutena vaativa, kun huomioidaan, että lähitulevaisuus on sumentunut, aikaviive reilun 3 vuoden päähän on pitkä ja kriisin jälkeisen tuloksentekokyvyn tasoon liittyy isoja riskejä kilpailun sekä hinnoittelun näkökulmista. Lisäksi vertailukelpoisimmalla P/E-mittarilla Finnairin vuosien 2023/2024 arvostus on suhteellisella preemiolla ja myös pitkää aikaväliä huomioiva DCF-malli jää kurssin tasolle. Tätä kokonaiskuvaa peilaten Finnairin 12 kk:n kokonaistuotto-odotus jää mielestämme korkeintaan nolliin, vaikka osake onkin korjannut riskitason nousun johdosta viime aikoina alaspäin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on lentotoimintaa harjoittava yhtiö. Se tarjoaa matkoja useisiin Euroopan kohteisiin ja kohteista sekä useimmille muillekin maailman mantereille. Lentoja tehdään pääasiassa Pohjoismaista, Euroopasta ja Aasiasta. Finnair tarjoaa myös pitkän matkan lentoja säännöllisten reittilentojen ohella. Yritys on perustettu vuonna 1923, ja pääkonttori sijaitsee Vantaalla.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.11.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 829,2 | 728,9 | 1 961,6 |
kasvu-% | −73,23 % | −12,10 % | 169,11 % |
EBIT (oik.) | −595,3 | −500,6 | −57,1 |
EBIT-% (oik.) | −71,79 % | −68,68 % | −2,91 % |
EPS (oik.) | −0,50 | −0,36 | −0,11 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | - | 17,56 |