Finnair laski liikkeelle 500 MEUR:n joukkovelkakirjalainan
Finnair tiedotti lainasuunnitelmasta alkuviikosta. Mielestämme lainan korkotaso oli markkinaolosuhteisiin nähden kohtuullinen ja odotuksiamme hieman alempi, mikä peilaa velkamarkkinan hyvää luottamusta yhtiöön. Sisällytämme lainan Finnairin ennusteisiimme viimeistään Q2-raportin yhteydessä, mutta alustavan arviomme mukaan korkotaso ei aiheuta ainakaan nousupaineita Finnairin rahoituskulujen ennusteisiimme. Laina myös turvaa Finnairin velkarahoitustarpeet lähivuosille.
Finnair keräsi 500 MEUR velkarahaa 5 vuodeksi vajaan 5 %:n korolla
Finnair tiedotti eilen laskevansa liikkeeseen uuden ja ensimmäistä kertaa luottoluokitetun 500 MEUR:n vakuudettoman joukkovelkakirjalainan. Laina erääntyy 24.5.2029 ja sille maksetaan kiinteää 4,750 % vuosikorkoa. Joukkovelkakirjalainan liikkeeseenlaskupäivä on 24.5.2024.
Yhtiö aikoo käyttää joukkovelkakirjalainan liikkeeseenlaskusta saamansa varat, vähennettynä liikkeeseenlaskuun liittyvillä kuluilla, 14.5.2024 julkistetun takaisinostotarjouksen mukaisesti ostettavaksi hyväksyttyjen vuonna 2025 erääntyvän joukkovelkakirjalainan lainaosuuksien takaisinoston rahoittamiseen ja loput varat uudelleenrahoitukseen sekä muihin konsernin yleisiin rahoitustarpeisiin. Takaisinostotarjouksen lopputulos julkistetaan niin pian kuin käytännössä mahdollista tarjousajan päättymisen jälkeen.
Korkotaso oli hieman odotuksiamme alempi
Finnair tiedotti lainasuunnitelmasta alkuviikosta ja kommentoimme suunnitelmaa aiemmin täällä. Lainan korkotaso asettui vain lievästi yhtiön nykyistä joukkovelkakirjalainaa korkeammalle markkinakorkojen noususta huolimatta. Mielestämme lainan korkotaso on myös vallitseviin markkinaolosuhteisiin nähden kohtuullinen ja odotuksiamme hieman alempi. Kohtuullinen korkotaso ja lainan maturiteetti peilaavat velkamarkkinan hyvää luottamusta yhtiöön ja mielestämme lainan onnistunut liikkeellelasku on myönteinen uutinen Finnairille. Laina myös turvaa Finnairin velkarahoitustarpeet ainakin kapearunkolaivaston investointivaiheeseen siirtymiseen asti, joten nyt yhtiö voi keskittyä rauhassa strategiansa toteuttamiseen.
Sisällytämme lainan Finnairin ennusteisiimme viimeistään Q2-raportin yhteydessä. Alustavan arviomme mukaan korkotaso ei aiheuta ainakaan nousupaineita Finnairin juoksevien rahoituskulujen ennusteisiimme. Q2:lla velkaportfolion järjestelyt voivat näkemyksemme mukaan kohottaa Finnairin rahoituskuluja hieman.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut23.04.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 988,5 | 3 099,2 | 3 141,7 |
kasvu-% | 26,81 % | 3,71 % | 1,37 % |
EBIT (oik.) | 184,0 | 190,0 | 199,0 |
EBIT-% (oik.) | 6,16 % | 6,13 % | 6,33 % |
EPS (oik.) | 0,00 | 0,37 | 0,41 |
Osinko | 0,00 | 0,07 | 0,10 |
Osinko % | 2,79 % | 3,99 % | |
P/E (oik.) | 798,94 | 6,75 | 6,18 |
EV/EBITDA | 153,24 | 3,02 | 2,62 |