Finnair: Liikennedata oli elokuussa hieman odotuksiamme vahvempaa
Tiivistelmä
- Finnairin elokuun liikennetiedot ylittivät odotuksemme myydyn volyymin, kapasiteetin kasvun ja matkustajakäyttöasteen osalta, mutta matkustajamäärän kasvu oli ennusteidemme mukainen.
- Pohjois-Amerikan ja Aasian liikenteen kehitys oli odotuksiamme vahvempaa, kun taas Euroopan kehitys vastasi odotuksiamme ja kotimaan liikenne jäi ennusteistamme.
- Rahtivolyymi kasvoi hieman, mutta rahdin kehitys on jäänyt odotuksiamme vaisummaksi vuonna 2025.
- Odotamme Finnairin kapasiteetin kasvavan tänä vuonna noin 5 %, mutta työsulkujen vaikutukset ovat heikentäneet yhtiön liikevaihtoa ja oikaistua liikevoittoa merkittävästi.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Finnair julkisti perjantaina elokuun liikennetietonsa, joka on tärkeä osa yhtiölle kriittistä lomasesonkikvartaalia. Raportti oli kokonaisuutena hieman odotuksiamme vahvempi, kun etenkin myydyt volyymit, kapasiteetin kasvu sekä matkustajakäyttöaste ylittivät lievästi ennusteemme. Matkustajamäärän kehitys oli puolestaan suunnilleen linjassa odotustemme kanssa. Välittömiä muutospaineita raportti ei kuitenkaan aiheuta Finnairin Q3:n ennusteisiimme.
Finnairin kuukausittainen liikennedata (08/2023–08/2025)

Lähde: Inderes. ¹PLF = matkustajakäyttöaste, ²LTM avg = edellisen 12kk keskiarvo.
Matkustajaliikenteen myyntiä veti jälleen Finnairin kaukoliikennealueet ja erityisesti Pohjois-Amerikka
Elokuussa Finnairin oman toiminnan matkustajamäärä kasvoi noin 3 %, ja sekä kapasiteetti että myyty volyymi puolestaan noin 7 % vuodentakaisesta. Heinäkuuhun nähden luvut kuitenkin pääosin heikkenivät, mutta liiketoiminnan kausiluonteen takia tämä on mielestämme normaali odotusarvo.
Finnairin volyymikasvu Aasiassa ylitti lievästi ennusteemme, mutta matkustajamäärän kehitys vastasi kuitenkin hyvin odotuksiamme. Alueen kapasiteetti puolestaan kasvoi hieman ennusteitamme hitaammin, vaikka vuoroja lisättiinkin erityisesti Japanin ja Kiinan reiteille. Näiden tekijöiden summana Aasian kehitys oli kuitenkin kokonaisuutena hieman odotuksiamme vahvempaa. Toisella kaukoliikennealueella Pohjois-Amerikassa markkina veti heinäkuun tapaan hyvin ja alueen kapasiteetti kasvoi Dallasiin, Chicagoon ja Los Angelesiin lisättyjen vuorojen ansiosta. Myös matkustajamäärät ja myydyt volyymit ylittivät odotuksemme. Näin ollen Pohjois-Amerikassa elokuu oli odotuksiamme parempi.
Euroopassa kehitys vastasi hyvin odotuksiamme, kun matkustajamäärät, kapasiteetti sekä myydyt volyymit kasvoivat kauttaaltaan ennusteidemme mukaisesti. Sen sijaan Kotimaassa kehitys oli odotuksiamme vaisumpaa, kun matkustajamäärät, kapasiteetti sekä myydyt volyymit laskivat edellisvuodesta jääden niin ikään ennusteistamme. Puolestaan Lähi-idässä yhteistyö Qatar Airwaysin kanssa reiteillä Tukholmasta ja Kööpenhaminasta Dohaan päättyi tammikuussa, minkä myötä alueen kapasiteetti, myydyt volyymit sekä matkustajamäärät laskivat selvästi ja ennusteitamme jyrkemmin.
Matkustajakäyttöasteen positiivinen ura jatkui elokuussa
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste asettui elokuussa noin 79 %:iin ylittäen lievästi sekä ennusteemme että vertailukauden tason. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli reippaasti normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2020–2022) elokuita alempana. Pidemmän ajan keskiarvosta jäänyt matkustajakäyttöaste johtui lyhyiden reittien osuuden kasvusta portfoliossa (sis. Venäjän ylilentokiellon negatiivinen vaikutus Aasian liikenteeseen). Finnairin matkustajakäyttöasteet ovat olleet jo jonkin aikaa pidemmän aikavälin keskiarvon alapuolella.
Alueista Kotimaan matkustajakäyttöaste jäi elokuussa hyvin vaisulle ja ennusteitamme matalammalle tasolle noin 62 %:iin. Pohjois-Amerikan (~74 %) matkustajakäyttöaste oli puolestaan elokuussa vaisuhkolla ja odotuksiamme matalammalla tasolla. Myös Euroopassa matkustajakäyttöaste oli vaisulla, mutta suunnilleen ennusteemme mukaisella noin 75 %:n tasolla. Sen sijaan Lähi-idän (~82 %) ja Aasian (~88 %) matkustajakäyttöasteet kohosivat absoluuttisesti melko hyville ja odotuksiamme korkeammille tasoille. Lähi-idän osalta Tukholman ja Kööpenhaminan reittien lopettaminen nosti matkustajakäyttöastetta roimasti yli ennusteemme, mikä viittaa Lähi-idän ja Suomen välisen liiketoiminnan sujuneen hyvin.
Rahtivolyymissä orastavaa piristymistä
Elokuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi kasvoi katsauskaudella vajaat 3 % vertailukaudesta. Rahdille vuosi 2025 on ollut haastava, eikä elokuun kehitys vielä päätä huimannut, vaikka volyymikehitys piristyikin hieman. Siten rahdin kuluva vuosi on jäänyt kokonaisuudessaan odotuksiamme vaisummaksi.
Lievästi odotuksiamme vahvempi raportti ei luo välittömiä muutospaineita ennusteisiimme
Kokonaisuutena Finnairin elokuun liikenneraportti oli lievästi odotuksiamme vahvempi etenkin myydyn volyymin, kapasiteetin kasvun sekä matkustajakäyttöasteen osalta. Puolestaan matkustajamäärän kasvu vastasi suunnilleen ennusteitamme. Välittömiä muutospaineita raportti ei kuitenkaan Finnairin Q3:n ennusteisiimme aiheuta.
Ennustamme Finnairin kapasiteetin kasvavan tänä vuonna noin 5 %, liikevaihdon noin 3 %:lla 3143 MEUR:oon ja oikaistun liikevoiton laskevan noin 57 %:lla 65 MEUR:oon. Työtaistelutoimet ovat heikentäneet vuonna 2025 yhtiön liikevaihtoa noin 100 MEUR ja oikaistua liikevoittoa noin 70 MEUR:lla. Näiden vaikutusten huomioimisen jälkeen Finnair arvioi sen koko vuoden liikevaihdon olevan 3,2–3,3 mrd. euroa sekä oikaistun liikevoittonsa olevan 30–130 MEUR. Pohjois-Amerikan liikenteen odotettua heikommasta kysynnästä sekä työtaistelutoimien välillisistä vaikutuksista johtuen Finnair arvioi oikaistun liikevoittonsa olevan kuitenkin lähempänä ohjeistushaarukan alalaitaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
