Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnair: Marraskuun liikenneraportin kokonaiskuva oli suunnilleen odotusten mukainen

Finnair

Tiivistelmä

  • Finnairin marraskuun liikenneraportti oli kokonaisuutena neutraali, sillä ennusteita korkeampi matkustajakäyttöaste kompensoi odotuksista jääneitä volyymeja.
  • Pohjois-Amerikan matkustajaliikenteen kehitys ylitti ennusteet, kun taas Aasian ja kotimaan kehitys jäi odotuksista.
  • Matkustajakäyttöaste oli marraskuussa noin 74 %, mikä ylitti ennusteet ja vertailukauden tason, mutta jäi normaalien aikojen marraskuiden alapuolelle.
  • Rahtivolyymi laski noin 4 % vertailukaudesta, ja rahtivuosi on ollut kokonaisuudessaan haastava ilman helpotusta marraskuussa.

Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.

Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Raportti oli kokonaisuutena melko neutraali, kun ennusteitamme korkeampi matkustajakäyttöaste paikkasi odotuksistamme jääneitä volyymeja. Raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin Q4:n ennusteisiimme.

Finnairin kuukausittainen liikennedata (11/2023–11/2025)

Lähde: Inderes. ¹PLF = matkustajakäyttöaste, ²LTM avg = edellisen 12kk keskiarvo.

Pohjois-Amerikan piristynyt kehitys tuki matkustajaliikenteen myyntiä

Marraskuussa Finnairin oman toiminnan matkustajamäärä oli suunnilleen edellisvuoden tasolla, mutta myyty volyymi sekä kapasiteetti laskivat sen sijaan noin prosentilla. Suhteessa lokakuuhun numerot heikkenivät, mikä on tavanomaista liiketoiminnan kausiluonteisuus ja lentopäivien lukumääräerot huomioiden.

Finnairin volyymikasvu ja matkustajamäärän kehitys Aasiassa jäivät ennusteistamme. Myös alueen kapasiteetti kasvoi odotuksiamme hitaammin Phuketiin ja Hongkongin reiteille lisätyistä vuoroista huolimatta. Näiden tekijöiden summana Aasian kehitys oli kokonaisuutena hieman odotuksiamme vaisumpaa. Toisella kaukoliikennealueella Pohjois-Amerikassa kehitys puolestaan ylitti melko selvästi ennusteemme. Alueen kapasiteetti nousi etenkin Dallasin vuorojen lisääntymisen seurauksena, mutta myös matkustajamäärät sekä myyty volyymi ylittivät odotuksemme. Tämä oli hyvä signaali, joskin yksittäisen kuukauden pohjalta ei mielestämme kannata tehdä suurempia johtopäätöksiä kysyntätilanteen piristymisestä.

Euroopassa kehitys vastasi suunnilleen odotuksiamme, kun matkustajamäärät ja myydyt volyymit olivat linjassa ennusteidemme kanssa. Tosin alueen kapasiteetti kasvoi hieman ennusteitamme hitaammin. Kotimaassa kehitys oli puolestaan odotuksiamme vaisumpaa, kun matkustajamäärät sekä etenkin myydyt volyymit laskivat vertailukaudesta ja kapasiteetti jäi vain hieman edellisvuoden yläpuolelle. Sen sijaan Lähi-idässä yhteistyö Qatar Airwaysin kanssa reiteillä Tukholmasta ja Kööpenhaminasta Dohaan päättyi tammikuussa, minkä myötä alueen kapasiteetti, myydyt volyymit sekä matkustajamäärät laskivat selvästi, mutta kuitenkin hieman ennusteitamme loivemmin.

Matkustajakäyttöasteen positiivinen ura jatkui edelleen

Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste asettui marraskuussa noin 74 %:iin, joka ylitti lievästi ennusteemme sekä vertailukauden tason. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli myös melko reippaasti normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2020–2022) marraskuita alempana. Finnairin matkustajakäyttöasteet ovat olleet jo jonkin aikaa pidemmän aikavälin keskiarvon alapuolella, mikä johtuu arviomme mukaan etenkin lyhyiden reittien osuuden kasvusta portfoliossa (sis. Venäjän ylilentokiellon negatiivinen vaikutus Aasian liikenteeseen).

Alueista Kotimaan matkustajakäyttöaste jäi marraskuussa vaisulle ja ennusteitamme matalammalle tasolle noin 58 %:iin. Myös Pohjois-Amerikan (~68 %) ja Euroopan (~73 %) matkustajakäyttöasteet olivat vaisuhkoilla, mutta kuitenkin hieman odotuksiamme korkeammalla tasolla. Sen sijaan Lähi-idässä matkustajakäyttöaste oli vaatimattomalla, mutta hieman ennusteitamme matalammalla tasolla noin 75 %:ssa. Aasian matkustajakäyttöaste kohosi puolestaan absoluuttisesti melko melko hyvälle, mutta odotuksiemme mukaiselle tasolle 79 %:iin.

Rahtivolyymi pysyi marraskuussa loivassa laskussa

Marraskuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi putosi katsauskaudella noin 4 % vertailukaudesta. Rahdille kuluva vuosi on ollut kokonaisuudessaan haastava, eikä marraskuu tarjoillut helpotusta tilanteeseen.

Raportin kokonaiskuva oli mielestämme melko neutraali

Kokonaisuutena Finnairin marraskuun liikenneraportti oli melko neutraali, kun ennusteitamme korkeampi matkustajakäyttöaste paikkasi odotuksistamme jääneitä volyymejä sekä matkustajaliikenteessä että rahdissa. Raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin Q4:n ennusteisiimme tässä vaiheessa. Ennustamme Finnairin kapasiteetin kasvavan tänä vuonna noin 2 %, liikevaihdon 2 %:lla 3104 MEUR:oon ja oikaistun liikevoiton laskevan noin 75 %:lla 38 MEUR:oon. Finnair ohjeisti Q3-tuloksen yhteydessä kuluvalle vuodelle noin 2 %:n kapasiteetin kasvua, 3,1 miljardin euron liikevaihtoa ja 30–60 MEUR:n oikaistua liikevoittoa.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut04.12.

202425e26e
Liikevaihto3 048,73 104,13 243,5
kasvu-%2,0 %1,8 %4,5 %
EBIT (oik.)151,438,2173,8
EBIT-% (oik.)5,0 %1,2 %5,4 %
EPS (oik.)0,33−0,040,37
Osinko0,110,000,10
Osinko %4,7 %3,6 %
P/E (oik.)7,1neg.7,7
EV/EBITDA3,33,42,4

Foorumin keskustelut

Tässä on Antin ja Kaisan kommentit Finnairin marraskuusta. Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Raportti oli ...
8.12.2025 klo 8.18
- Sijoittaja-alokas
1
Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.