Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnair: Matkustajakäyttöaste jatkoi nousuaan helmikuussa

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Finnair

Finnair julkisti torstaina liikennetietoraporttinsa helmikuulta. Raportti oli kokonaisuutena melko neutraali, kun ennusteitamme selvästi korkeampi matkustajakäyttöaste paikkasi odotuksistamme jääneitä volyymejä. Raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin Q1:n ennusteisiimme.

Matkustajaliikenteen myyntiä vetivät helmikuussa yhtiön pitkät reitit

Helmikuussa Finnairin oman toiminnan matkustajamäärä kasvoi 5 %, kapasiteetti 3 % ja myyty volyymi reilut 7 %. Finnairin Aasian liikennettä rajoittaa Venäjän ylilentokielto, mutta helmikuu oli toki yhtiölle vertailukelpoinen kuukausi suhteessa viime vuoden helmikuuhun. Tänä vuonna helmikuussa oli tosin yksi lentopäivä vertailukautta vähemmän karkauspäivän takia. Suhteessa tammikuuhun numerot heikkenivät, mikä on tyypillistä lentopäivien lukumääräero huomioiden.

Finnairin matkustajamäärä ja volyymi kasvoivat Aasiassa 16 %, mikä ylitti lievästi ennusteemme matkustajamäärän osalta, mutta volyymikasvu jäi kuitenkin odotuksistamme. Alueen kapasiteetti taas supistui hieman, kun olimme odottaneet sen osalta kasvua. Näiden tekijöiden summana Aasian kehitys oli kuitenkin kokonaisuutena ennusteitamme parempaa ja positiivista kehitystä vetivät erityisesti Japanin- ja Singaporen-reitit. Toisella kaukoliikennealueella Pohjois-Amerikassa kapasiteetti kasvoi Dallasiin lisättyjen vuorojen ansiosta, mutta volyymikasvu ei kuitenkaan yltänyt odotuksiimme. Näin ollen helmikuu oli Pohjois-Amerikassa hieman odotuksiamme vaisumpi.

Euroopassa ja myös Kotimaassa British Airwaysille vuokratut A321-koneet palautuivat Finnairin käyttöön, mikä nosti Euroopassa kapasiteettia 15 % ja Kotimaassa 5 %. Erityisesti Kotimaassa matkustajamäärät ja myydyt volyymit eivät kuitenkaan pysyneet helmikuussa kapasiteetin perässä, minkä myötä alueen kehitys jäi ennusteitamme vaisummaksi. Euroopassa myydyt volyymit ylittivät kuitenkin odotuksemme. Lähi-idässä yhteistyö Qatar Airwaysin kanssa reiteillä Tukholmasta ja Kööpenhaminasta ja Dohaan päättyi tammikuussa, minkä myötä alueen kapasiteetti ja myydyt volyymit sekä matkustajamäärät laskivat selvästi.

Matkustajakäyttöaste paikkasi jälleen odotuksistamme jääneitä volyymejä

Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste asettui helmikuussa 75 %:iin, joka ylitti ennusteemme lähes 3 %-yksiköllä. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli tosin hieman normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2020–2021) helmikuita alempana, mutta lukema kuitenkin parani viime vuoden helmikuusta niin ikään 3 %-yksiköllä. Pidemmän ajan keskiarvosta jäänyt matkustajakäyttöaste johtui näkemyksemme mukaan etenkin lyhyiden reittien kapasiteetin ripeästä kasvusta ja osin myös lyhyiden reittien osuuden kasvusta portfoliosta (sis. Venäjän ylilentokiellon negatiivinen vaikutus Aasian liikenteeseen).

Alueista Kotimaan ja Pohjois-Amerikan matkustajakäyttöasteet jäivät helmikuussa hyvin vaisuille ja odotuksiamme matalammille tasoille noin 66 %:iin. Myös Euroopassa matkustajakäyttöaste säilyi vaisulla mutta suunnilleen ennusteemme mukaisella noin 70 %:n tasolla Sen sijaan Aasian noin 83 %:n sekä Lähi-idän noin 89 %:n matkustajakäyttöasteet kohosivat absoluuttisesti hyville ja odotuksiamme korkeammille tasoille. Lähi-Idän osalta Tukholman ja Kööpenhaminan reittien lopettaminen nosti käyttöastetta roimasti, mikä viittaa alueen Suomeen ja Suomesta suuntautuvan liiketoiminnan sujuvan hyvin. 

Lippujen hintapaineet ovat hellittämässä viime vuoden jälkeen

Lippuhinnoittelun kehitystä Finnairin liikenneraportti ei avaa. Finnairin Euroopan ja Kotimaan kilpailijoista Norwegian julkisti helmikuun liikennedatansa myös torstaina ja yhtiö raportoi keskituottojen 5 %:n laskusta helmikuulta. Yhtiön keskimääräisen reittipituuden 12 %:n kasvun takia luvun suhteuttaminen on kuitenkin hankalaa. Finnairin Q4-raportti antoi kuitenkin viitteitä hintapaineen hellittämisestä, kun Finnairin keskituotto laski neljän kvartaalin selvien pudotusten jälkeen enää lievästi. Arviomme mukaan hinnoitteluympäristön parantumista on ollut tukenut kuluttajien reaalipalkkojen nousu sekä myös vertailulukujen maltillistuminen.

Helmikuu ei tuonut helpotusta rahdille Aasiassa ja Lähi-idässä

Helmikuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi putosi Aasian ja Lähi-idän rahtiliikenteen kapasiteetin laskun myötä reippaat 7 %. Rahdille myös tammikuu oli haastava, ja näin ollen startti vuoteen on ollut melko selvästi odotuksiamme heikompi.

Raportin kokonaiskuva oli mielestämme melko neutraali

Kokonaisuutena Finnairin helmikuun liikenneraportti oli melko neutraali, kun ennusteitamme selvästi korkeampi matkustajakäyttöaste paikkasi odotuksistamme jääneitä volyymejä sekä matkustajaliikenteessä että rahdissa. Raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin Q1:n ennusteisiimme tässä vaiheessa. Ennustamme Finnairin kapasiteetin kasvan tänä vuonna noin 8 %, liikevaihdon 9 % 3316 MEUR:oon ja oikaistun liikevoiton 11 % 168 MEUR:oon. Finnair ohjeisti tilinpäätöksensä yhteydessä helmikuussa kuluvalle vuodelle noin 10 %:n kapasiteetin kasvua, 3,3–3,4 miljardin euron liikevaihtoa ja 100–200 MEUR:n oikaistua liikevoittoa.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut14.02.

202425e26e
Liikevaihto3 048,73 315,53 362,0
kasvu-%2,0 %8,7 %1,4 %
EBIT (oik.)151,4168,2183,0
EBIT-% (oik.)5,0 %5,1 %5,4 %
EPS (oik.)0,330,390,41
Osinko0,110,110,13
Osinko %4,7 %3,8 %4,5 %
P/E (oik.)7,17,37,0
EV/EBITDA3,32,72,3

Foorumin keskustelut

Tässä on Antin ja Kaisan kommentit Finnairin marraskuusta. Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Raportti oli ...
8.12.2025 klo 8.18
- Sijoittaja-alokas
1
Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.