Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnair: Matkustajakäyttöaste jatkoi nousuaan kesäkuussa

– Kaisa Vanha-PerttulaAnalyytikko
Finnair

Finnair julkisti tiistaina liikennetietoraporttinsa työtaisteluiden sotkemalta kesäkuulta. Raportti oli kokonaisuutena melko neutraali, kun ennusteitamme korkeampi matkustajakäyttöaste paikkasi odotuksistamme jääneitä volyymejä. Kokonaisuudessaan raportti ei kuitenkaan aiheuta tässä vaiheessa välittömiä muutospaineita Finnairin Q2-ennusteisiimme. Finnair julkistaa Q2-raporttinsa keskiviikkona 16.7.

Finnairin kuukausittainen liikennedata (06/2023–06/2025)

Finski

Lähde: Inderes. ¹PLF = matkustajakäyttöaste, ²LTM avg = edellisten 12kk keskiarvo.

Matkustajaliikenteen myyntiä veti jälleen Finnairin kaukoliikennealueet

Finnairin matkustajaliikenne jatkoi lievää kasvuaan kesäkuussa lentojen peruutuksiin johtaneista työtaistelutoimista huolimatta. Finnairin oman toiminnan matkustajamäärä sekä kapasiteetti olivat hieman vertailukauden tason yläpuolella. Myyty volyymi kasvoi puolestaan noin 3 % vuoden takaisesta. Myös toukokuuhun nähden luvut paranivat kapasiteetin kasvua lukuun ottamatta, mutta liiketoiminnan kausiluonteen takia tämä on mielestämme normaali odotusarvo.

Finnairin matkustajamäärä, kapasiteetti ja myyty volyymi kasvoivat Aasiassa ennusteitamme nopeammin. Näiden tekijöiden summana Aasian kehitys oli kokonaisuutena odotuksiamme parempaa, ja positiivista kehitystä vetivät etenkin Japanin reitit. Toisella kaukoliikennealueella Pohjois-Amerikassa kapasiteetti kasvoi Los Angelesiin ja Chicagoon lisättyjen vuorojen ansiosta, mutta volyymikasvu ei kuitenkaan yltänyt odotuksiimme. Näin ollen kesäkuu oli Pohjois-Amerikassa hieman odotuksiamme vaisumpi.

Euroopassa ja erityisesti Kotimaassa kehitys oli puolestaan vaisua, kun matkustajamäärät, kapasiteetti sekä myydyt volyymit kasvoivat kauttaaltaan odotuksiamme hitaammin. Euroopan ja Kotimaan osalta työtaistelutoimista johtaneiden lentojen peruutusten vaikutus on ollut luultavasti odotuksiamme suurempi, mikä heijastui arviomme mukaan katsauskauden kehitykseen. Puolestaan Lähi-idässä yhteistyö Qatar Airwaysin kanssa reiteillä Tukholmasta ja Kööpenhaminasta Dohaan päättyi tammikuussa, minkä myötä alueen kapasiteetti, myydyt volyymit sekä matkustajamäärät laskivat selvästi ja ennusteitamme jyrkemmin. Lisäksi alueen kapasiteettia painoi Dohan välisten lentojen väliaikainen keskeytys kesäkuun jälkipuoliskolla, mikä johtui alueen kiristyneestä turvallisuustilanteesta.

Matkustajakäyttöaste jatkoi nousuaan toukokuussa

Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste asettui kesäkuussa noin 82 %:iin, joka ylitti ennusteemme noin 1,5 %-yksiköllä. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli hieman normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2020–2022) kesäkuita alempana, mutta lukema kuitenkin parani viime vuoden kesäkuusta lähes 2 %-yksiköllä. Pidemmän ajan keskiarvosta jäänyt matkustajakäyttöaste johtui nähdäksemme etenkin lyhyiden reittien kapasiteetin kasvusta ja osin myös lyhyiden reittien osuuden kasvusta portfoliossa (sis. Venäjän ylilentokiellon negatiivinen vaikutus Aasian liikenteeseen).

Alueista Kotimaan matkustajakäyttöaste jäi kesäkuussa vaisulle ja odotuksiamme matalammalle tasolle noin 68 %:iin. Aasian (~79 %) ja Pohjois-Amerikan (~80 %) matkustajakäyttöasteet olivat puolestaan kohtuullisilla tasoilla, vaikka Pohjois-Amerikassa jäätiinkin odotuksistamme. Sen sijaan Euroopan (~85 %) sekä Lähi-idän (~88 %) matkustajakäyttöasteet kohosivat absoluuttisesti hyville ja odotuksiamme korkeammille tasoille. Lähi-idän osalta Tukholman ja Kööpenhaminan reittien lopettaminen nosti matkustajakäyttöastetta roimasti yli ennusteemme, mikä viittaa Lähi-idän ja Suomen välisen liiketoiminnan sujuneen hyvin.

Kesäkuu ei tuonut helpotusta rahdille Lähi-idässä ja Euroopassa

Kesäkuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi putosi Lähi-idän ja Euroopan rahtiliikenteen laskun myötä lähes 10 %. Rahdille vuoden ensimmäinen puolisko on ollut haastava, eikä kesäkuu tarjonnut helpotusta tilanteeseen. Näin ollen rahdin kuluva vuosi on jäänyt odotuksiamme vaisummaksi.

Kokonaisuutena kesäkuun raportti oli mielestämme melko neutraali

Kokonaisuutena Finnairin kesäkuun liikenneraportti oli työtaisteluiden sotkemalla katsauskaudella melko neutraali, kun ennusteitamme korkeampi matkustajakäyttöaste paikkasi odotuksistamme jääneitä volyymejä sekä matkustajaliikenteessä että rahdissa. Kokonaisuudessaan raportti ei kuitenkaan aiheuta tässä vaiheessa välittömiä muutospaineita Finnairin Q2-ennusteisiimme.

Finnairin koko vuoden tuloksen kannalta Q2:n ja etenkin Q3:n kesäsesonki ovat pääroolissa. Toistaiseksi ennustamme Finnairin kapasiteetin kasvavan tänä vuonna noin 5 %, liikevaihdon noin 4 %:lla 3172 MEUR:oon ja oikaistun liikevoiton laskevan noin 36 %:lla 97 MEUR:oon. Finnair ohjeisti Q1-tuloksensa yhteydessä koko vuoden liikevaihtonsa olevan 3,3–3,4 miljardia euroa sekä oikaistun liikevoittonsa olevan 100–200 MEUR ennen työtaistelutoimia. Työtaistelutoimet ovat kuitenkin vähentäneet tai tulevat vähentämään tänä vuonna liikevaihtoa 76 MEUR:lla ja oikaistua liikevoittoa 42 MEUR:lla huhtikuun lopussa tiedossa olleen tilannekuvan mukaan. Näin ollen ennusteemme ovat linjassa ohjeistuksen kanssa.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut04.06.

202425e26e
Liikevaihto3 048,73 172,23 241,1
kasvu-%2,0 %4,1 %2,2 %
EBIT (oik.)151,497,4179,4
EBIT-% (oik.)5,0 %3,1 %5,5 %
EPS (oik.)0,330,140,40
Osinko0,110,050,10
Osinko %4,7 %1,7 %3,5 %
P/E (oik.)7,120,47,3
EV/EBITDA3,33,22,5

Foorumin keskustelut

Tässä on Antin ja Kaisan kommentit Finnairin marraskuusta. Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Raportti oli ...
8.12.2025 klo 8.18
- Sijoittaja-alokas
1
Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.