Finnair: Matkustajakäyttöaste jatkoi nousuaan kesäkuussa
Finnair julkisti tiistaina liikennetietoraporttinsa työtaisteluiden sotkemalta kesäkuulta. Raportti oli kokonaisuutena melko neutraali, kun ennusteitamme korkeampi matkustajakäyttöaste paikkasi odotuksistamme jääneitä volyymejä. Kokonaisuudessaan raportti ei kuitenkaan aiheuta tässä vaiheessa välittömiä muutospaineita Finnairin Q2-ennusteisiimme. Finnair julkistaa Q2-raporttinsa keskiviikkona 16.7.
Finnairin kuukausittainen liikennedata (06/2023–06/2025)
Lähde: Inderes. ¹PLF = matkustajakäyttöaste, ²LTM avg = edellisten 12kk keskiarvo.
Matkustajaliikenteen myyntiä veti jälleen Finnairin kaukoliikennealueet
Finnairin matkustajaliikenne jatkoi lievää kasvuaan kesäkuussa lentojen peruutuksiin johtaneista työtaistelutoimista huolimatta. Finnairin oman toiminnan matkustajamäärä sekä kapasiteetti olivat hieman vertailukauden tason yläpuolella. Myyty volyymi kasvoi puolestaan noin 3 % vuoden takaisesta. Myös toukokuuhun nähden luvut paranivat kapasiteetin kasvua lukuun ottamatta, mutta liiketoiminnan kausiluonteen takia tämä on mielestämme normaali odotusarvo.
Finnairin matkustajamäärä, kapasiteetti ja myyty volyymi kasvoivat Aasiassa ennusteitamme nopeammin. Näiden tekijöiden summana Aasian kehitys oli kokonaisuutena odotuksiamme parempaa, ja positiivista kehitystä vetivät etenkin Japanin reitit. Toisella kaukoliikennealueella Pohjois-Amerikassa kapasiteetti kasvoi Los Angelesiin ja Chicagoon lisättyjen vuorojen ansiosta, mutta volyymikasvu ei kuitenkaan yltänyt odotuksiimme. Näin ollen kesäkuu oli Pohjois-Amerikassa hieman odotuksiamme vaisumpi.
Euroopassa ja erityisesti Kotimaassa kehitys oli puolestaan vaisua, kun matkustajamäärät, kapasiteetti sekä myydyt volyymit kasvoivat kauttaaltaan odotuksiamme hitaammin. Euroopan ja Kotimaan osalta työtaistelutoimista johtaneiden lentojen peruutusten vaikutus on ollut luultavasti odotuksiamme suurempi, mikä heijastui arviomme mukaan katsauskauden kehitykseen. Puolestaan Lähi-idässä yhteistyö Qatar Airwaysin kanssa reiteillä Tukholmasta ja Kööpenhaminasta Dohaan päättyi tammikuussa, minkä myötä alueen kapasiteetti, myydyt volyymit sekä matkustajamäärät laskivat selvästi ja ennusteitamme jyrkemmin. Lisäksi alueen kapasiteettia painoi Dohan välisten lentojen väliaikainen keskeytys kesäkuun jälkipuoliskolla, mikä johtui alueen kiristyneestä turvallisuustilanteesta.
Matkustajakäyttöaste jatkoi nousuaan toukokuussa
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste asettui kesäkuussa noin 82 %:iin, joka ylitti ennusteemme noin 1,5 %-yksiköllä. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli hieman normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2020–2022) kesäkuita alempana, mutta lukema kuitenkin parani viime vuoden kesäkuusta lähes 2 %-yksiköllä. Pidemmän ajan keskiarvosta jäänyt matkustajakäyttöaste johtui nähdäksemme etenkin lyhyiden reittien kapasiteetin kasvusta ja osin myös lyhyiden reittien osuuden kasvusta portfoliossa (sis. Venäjän ylilentokiellon negatiivinen vaikutus Aasian liikenteeseen).
Alueista Kotimaan matkustajakäyttöaste jäi kesäkuussa vaisulle ja odotuksiamme matalammalle tasolle noin 68 %:iin. Aasian (~79 %) ja Pohjois-Amerikan (~80 %) matkustajakäyttöasteet olivat puolestaan kohtuullisilla tasoilla, vaikka Pohjois-Amerikassa jäätiinkin odotuksistamme. Sen sijaan Euroopan (~85 %) sekä Lähi-idän (~88 %) matkustajakäyttöasteet kohosivat absoluuttisesti hyville ja odotuksiamme korkeammille tasoille. Lähi-idän osalta Tukholman ja Kööpenhaminan reittien lopettaminen nosti matkustajakäyttöastetta roimasti yli ennusteemme, mikä viittaa Lähi-idän ja Suomen välisen liiketoiminnan sujuneen hyvin.
Kesäkuu ei tuonut helpotusta rahdille Lähi-idässä ja Euroopassa
Kesäkuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi putosi Lähi-idän ja Euroopan rahtiliikenteen laskun myötä lähes 10 %. Rahdille vuoden ensimmäinen puolisko on ollut haastava, eikä kesäkuu tarjonnut helpotusta tilanteeseen. Näin ollen rahdin kuluva vuosi on jäänyt odotuksiamme vaisummaksi.
Kokonaisuutena kesäkuun raportti oli mielestämme melko neutraali
Kokonaisuutena Finnairin kesäkuun liikenneraportti oli työtaisteluiden sotkemalla katsauskaudella melko neutraali, kun ennusteitamme korkeampi matkustajakäyttöaste paikkasi odotuksistamme jääneitä volyymejä sekä matkustajaliikenteessä että rahdissa. Kokonaisuudessaan raportti ei kuitenkaan aiheuta tässä vaiheessa välittömiä muutospaineita Finnairin Q2-ennusteisiimme.
Finnairin koko vuoden tuloksen kannalta Q2:n ja etenkin Q3:n kesäsesonki ovat pääroolissa. Toistaiseksi ennustamme Finnairin kapasiteetin kasvavan tänä vuonna noin 5 %, liikevaihdon noin 4 %:lla 3172 MEUR:oon ja oikaistun liikevoiton laskevan noin 36 %:lla 97 MEUR:oon. Finnair ohjeisti Q1-tuloksensa yhteydessä koko vuoden liikevaihtonsa olevan 3,3–3,4 miljardia euroa sekä oikaistun liikevoittonsa olevan 100–200 MEUR ennen työtaistelutoimia. Työtaistelutoimet ovat kuitenkin vähentäneet tai tulevat vähentämään tänä vuonna liikevaihtoa 76 MEUR:lla ja oikaistua liikevoittoa 42 MEUR:lla huhtikuun lopussa tiedossa olleen tilannekuvan mukaan. Näin ollen ennusteemme ovat linjassa ohjeistuksen kanssa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
