Finnair: Matkustajakäyttöaste jatkoi nousuaan lokakuussa
Tiivistelmä
- Finnairin lokakuun liikennetietoraportti oli neutraali, sillä korkeampi matkustajakäyttöaste kompensoi odotuksista jääneitä volyymeja.
- Matkustajakäyttöaste nousi lokakuussa 81 %:iin, ylittäen ennusteet ja vertailukauden tason lähes 3 %-yksiköllä.
- Aasian matkustajaliikenteen kasvu ylitti odotukset, mutta Pohjois-Amerikan kehitys jäi ennusteista, mikä johtui kapasiteetin ja kysynnän laskusta.
- Finnair ennustaa vuoden 2023 kapasiteetin kasvavan 2 %, liikevaihdon olevan 3,1 miljardia euroa ja oikaistun liikevoiton jäävän ohjeistushaarukan alalaitaan.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Finnair julkisti torstaina liikennetietoraporttinsa lokakuulta. Raportti oli kokonaisuutena melko neutraali, kun ennusteitamme selvästi korkeampi matkustajakäyttöaste paikkasi odotuksistamme jääneitä volyymeja. Raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin Q4:n ennusteisiimme.
Finnairin kuukausittainen liikennedata (10/2023–10/2025)

Lähde: Inderes. ¹PLF = matkustajakäyttöaste, ²LTM avg = edellisen 12kk keskiarvo.
Aasian pirteä kehitys tuki matkustajaliikenteen myyntiä Pohjois-Amerikan jäädessä vaisuksi
Lokakuussa Finnairin oman toiminnan matkustajamäärä kasvoi noin prosentilla ja myyty volyymi noin 2 % vuodentakaisesta, mutta kapasiteetti laski sen sijaan reippaat 2 %. Suhteessa syyskuuhun numerot pysyivät suunnilleen vakaina, mikä on jokseenkin tavanomaista liiketoiminnan kausiluonteisuus ja lentopäivien lukumääräerot huomioiden.
Finnairin volyymikasvu Aasiassa ylitti ennusteemme, mutta matkustajamäärän kehitys jäi kuitenkin lievästi odotuksistamme. Alueen kapasiteetti puolestaan kasvoi odotustemme mukaisesti Japanin reiteille lisättyjen vuorojen myötä. Näiden tekijöiden summana Aasian kehitys oli kokonaisuutena hieman odotuksiamme vahvempaa. Toisella kaukoliikennealueella Pohjois-Amerikassa kehitys jäi melko selvästi ennusteistamme, kun luvut laskivat kauttaaltaan vertailukauteen nähden. Alueen kapasiteetti laski etenkin Los Angelesin vuorojen vähentymisen seurauksena, mutta myös matkustajamäärät sekä myyty volyymi jäivät odotuksistamme. Pohjois-Amerikan reittien kysyntää ovat painaneet arviomme mukaan länsimaisten kuluttajien varovaisuus, geo- ja kauppapolitiikan negatiiviset heijasteet sekä dollarin heikentyminen.
Euroopassa kehitys vastasi suunnilleen odotuksiamme, kun matkustajamäärät ja myydyt volyymit olivat linjassa ennusteidemme kanssa, mutta alueen kapasiteetti kääntyi kuitenkin loivaan laskuun vastoin odotuksiamme. Kotimaassa kehitys oli puolestaan hieman odotuksiamme vaisumpaa, kun sekä matkustajamäärät että kapasiteetti jäivät vertailukauden tasolle ja myydyt volyymit laskivat hieman edellisvuodesta jääden lievästi ennusteistamme. Sen sijaan Lähi-idässä yhteistyö Qatar Airwaysin kanssa reiteillä Tukholmasta ja Kööpenhaminasta Dohaan päättyi tammikuussa, minkä myötä alueen kapasiteetti, myydyt volyymit sekä matkustajamäärät laskivat selvästi ja ennusteitamme jyrkemmin.
Matkustajakäyttöasteen positiivinen ura jatkui
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste asettui lokakuussa noin 81 %:iin, joka ylitti sekä ennusteemme että vertailukauden tason lähes 3 %-yksiköllä. Positiivista oli myös se, että saavutettu matkustajakäyttöaste oli pitkästä aikaa hieman normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2020–2022) lokakuita ylempänä. Finnairin matkustajakäyttöasteet ovat olleet jo jonkin aikaa pidemmän aikavälin keskiarvon alapuolella, joten lokakuussa saavutettu taso oli mielestämme yhtiöltä hyvä suoritus etenkin hiljaisempi kausiluonne huomioiden. Tosin osa parannuksesta selittynee kapasiteetin laskulla, mikä luonnollisesti helpottaa koneiden täyttämistä.
Alueista Kotimaan matkustajakäyttöaste oli lokakuussa kohtuullisella, mutta ennusteitamme matalammalla tasolla noin 68 %:ssa. Myös Pohjois-Amerikan (~77 %) matkustajakäyttöaste oli vaisuhkolla ja odotuksiamme matalammalla tasolla. Sen sijaan Euroopan (~80 %), Lähi-idän (~82 %) ja Aasian (~84 %) matkustajakäyttöasteet kohosivat absoluuttisesti melko hyville ja odotuksiamme korkeammille tasoille. Lähi-idän osalta Tukholman ja Kööpenhaminan reittien lopettaminen nosti matkustajakäyttöastetta roimasti yli ennusteemme, mikä viittaa Lähi-idän ja Suomen välisen liiketoiminnan sujuneen melko hyvin.
Rahtivolyymi pysyi lokakuussa loivassa laskussa
Lokakuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi putosi katsauskaudella noin 3 % vertailukaudesta. Rahdille kuluva vuosi on ollut kokonaisuudessaan haastava, eikä lokakuu tarjoillut helpotusta tilanteeseen.
Raportin kokonaiskuva oli mielestämme melko neutraali
Kokonaisuutena Finnairin lokakuun liikenneraportti oli melko neutraali, kun ennusteitamme selvästi korkeampi matkustajakäyttöaste paikkasi odotuksistamme jääneitä volyymejä sekä matkustajaliikenteessä että rahdissa. Raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin Q4:n ennusteisiimme tässä vaiheessa. Ennustamme Finnairin kapasiteetin kasvavan tänä vuonna noin 2 %, liikevaihdon 2 %:lla 3103 MEUR:oon ja oikaistun liikevoiton laskevan noin 76 %:lla 37 MEUR:oon. Finnair ohjeisti Q3-tuloksen yhteydessä kuluvalle vuodelle noin 2 %:n kapasiteetin kasvua, 3,1 miljardin euron liikevaihtoa ja 30–60 MEUR:n oikaistua liikevoittoa. Pohjois-Amerikan liikenteen odotettua heikommasta kysynnästä sekä työtaistelutoimien välillisistä vaikutuksista johtuen Finnair arvioi oikaistun liikevoittonsa olevan kuitenkin lähempänä ohjeistushaarukan alalaitaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille