Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnair: Matkustajakäyttöaste jatkoi nousuaan lokakuussa

Finnair

Tiivistelmä

  • Finnairin lokakuun liikennetietoraportti oli neutraali, sillä korkeampi matkustajakäyttöaste kompensoi odotuksista jääneitä volyymeja.
  • Matkustajakäyttöaste nousi lokakuussa 81 %:iin, ylittäen ennusteet ja vertailukauden tason lähes 3 %-yksiköllä.
  • Aasian matkustajaliikenteen kasvu ylitti odotukset, mutta Pohjois-Amerikan kehitys jäi ennusteista, mikä johtui kapasiteetin ja kysynnän laskusta.
  • Finnair ennustaa vuoden 2023 kapasiteetin kasvavan 2 %, liikevaihdon olevan 3,1 miljardia euroa ja oikaistun liikevoiton jäävän ohjeistushaarukan alalaitaan.

Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.

Finnair julkisti torstaina liikennetietoraporttinsa lokakuulta. Raportti oli kokonaisuutena melko neutraali, kun ennusteitamme selvästi korkeampi matkustajakäyttöaste paikkasi odotuksistamme jääneitä volyymeja. Raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin Q4:n ennusteisiimme.

Finnairin kuukausittainen liikennedata (10/2023–10/2025)

Finski

Lähde: Inderes. ¹PLF = matkustajakäyttöaste, ²LTM avg = edellisen 12kk keskiarvo.

Aasian pirteä kehitys tuki matkustajaliikenteen myyntiä Pohjois-Amerikan jäädessä vaisuksi

Lokakuussa Finnairin oman toiminnan matkustajamäärä kasvoi noin prosentilla ja myyty volyymi noin 2 % vuodentakaisesta, mutta kapasiteetti laski sen sijaan reippaat 2 %. Suhteessa syyskuuhun numerot pysyivät suunnilleen vakaina, mikä on jokseenkin tavanomaista liiketoiminnan kausiluonteisuus ja lentopäivien lukumääräerot huomioiden.

Finnairin volyymikasvu Aasiassa ylitti ennusteemme, mutta matkustajamäärän kehitys jäi kuitenkin lievästi odotuksistamme. Alueen kapasiteetti puolestaan kasvoi odotustemme mukaisesti Japanin reiteille lisättyjen vuorojen myötä. Näiden tekijöiden summana Aasian kehitys oli kokonaisuutena hieman odotuksiamme vahvempaa. Toisella kaukoliikennealueella Pohjois-Amerikassa kehitys jäi melko selvästi ennusteistamme, kun luvut laskivat kauttaaltaan vertailukauteen nähden. Alueen kapasiteetti laski etenkin Los Angelesin vuorojen vähentymisen seurauksena, mutta myös matkustajamäärät sekä myyty volyymi jäivät odotuksistamme. Pohjois-Amerikan reittien kysyntää ovat painaneet arviomme mukaan länsimaisten kuluttajien varovaisuus, geo- ja kauppapolitiikan negatiiviset heijasteet sekä dollarin heikentyminen.

Euroopassa kehitys vastasi suunnilleen odotuksiamme, kun matkustajamäärät ja myydyt volyymit olivat linjassa ennusteidemme kanssa, mutta alueen kapasiteetti kääntyi kuitenkin loivaan laskuun vastoin odotuksiamme. Kotimaassa kehitys oli puolestaan hieman odotuksiamme vaisumpaa, kun sekä matkustajamäärät että kapasiteetti jäivät vertailukauden tasolle ja myydyt volyymit laskivat hieman edellisvuodesta jääden lievästi ennusteistamme. Sen sijaan Lähi-idässä yhteistyö Qatar Airwaysin kanssa reiteillä Tukholmasta ja Kööpenhaminasta Dohaan päättyi tammikuussa, minkä myötä alueen kapasiteetti, myydyt volyymit sekä matkustajamäärät laskivat selvästi ja ennusteitamme jyrkemmin.

Matkustajakäyttöasteen positiivinen ura jatkui

Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste asettui lokakuussa noin 81 %:iin, joka ylitti sekä ennusteemme että vertailukauden tason lähes 3 %-yksiköllä. Positiivista oli myös se, että saavutettu matkustajakäyttöaste oli pitkästä aikaa hieman normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2020–2022) lokakuita ylempänä. Finnairin matkustajakäyttöasteet ovat olleet jo jonkin aikaa pidemmän aikavälin keskiarvon alapuolella, joten lokakuussa saavutettu taso oli mielestämme yhtiöltä hyvä suoritus etenkin hiljaisempi kausiluonne huomioiden. Tosin osa parannuksesta selittynee kapasiteetin laskulla, mikä luonnollisesti helpottaa koneiden täyttämistä.

Alueista Kotimaan matkustajakäyttöaste oli lokakuussa kohtuullisella, mutta ennusteitamme matalammalla tasolla noin 68 %:ssa. Myös Pohjois-Amerikan (~77 %) matkustajakäyttöaste oli vaisuhkolla ja odotuksiamme matalammalla tasolla. Sen sijaan Euroopan (~80 %), Lähi-idän (~82 %) ja Aasian (~84 %) matkustajakäyttöasteet kohosivat absoluuttisesti melko hyville ja odotuksiamme korkeammille tasoille. Lähi-idän osalta Tukholman ja Kööpenhaminan reittien lopettaminen nosti matkustajakäyttöastetta roimasti yli ennusteemme, mikä viittaa Lähi-idän ja Suomen välisen liiketoiminnan sujuneen melko hyvin.

Rahtivolyymi pysyi lokakuussa loivassa laskussa

Lokakuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi putosi katsauskaudella noin 3 % vertailukaudesta. Rahdille kuluva vuosi on ollut kokonaisuudessaan haastava, eikä lokakuu tarjoillut helpotusta tilanteeseen.

Raportin kokonaiskuva oli mielestämme melko neutraali

Kokonaisuutena Finnairin lokakuun liikenneraportti oli melko neutraali, kun ennusteitamme selvästi korkeampi matkustajakäyttöaste paikkasi odotuksistamme jääneitä volyymejä sekä matkustajaliikenteessä että rahdissa. Raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin Q4:n ennusteisiimme tässä vaiheessa. Ennustamme Finnairin kapasiteetin kasvavan tänä vuonna noin 2 %, liikevaihdon 2 %:lla 3103 MEUR:oon ja oikaistun liikevoiton laskevan noin 76 %:lla 37 MEUR:oon. Finnair ohjeisti Q3-tuloksen yhteydessä kuluvalle vuodelle noin 2 %:n kapasiteetin kasvua, 3,1 miljardin euron liikevaihtoa ja 30–60 MEUR:n oikaistua liikevoittoa. Pohjois-Amerikan liikenteen odotettua heikommasta kysynnästä sekä työtaistelutoimien välillisistä vaikutuksista johtuen Finnair arvioi oikaistun liikevoittonsa olevan kuitenkin lähempänä ohjeistushaarukan alalaitaa.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut31.10.

202425e26e
Liikevaihto3 048,73 103,53 227,1
kasvu-%2,0 %1,8 %4,0 %
EBIT (oik.)151,436,5174,5
EBIT-% (oik.)5,0 %1,2 %5,4 %
EPS (oik.)0,33−0,010,40
Osinko0,110,000,10
Osinko %4,7 %3,5 %
P/E (oik.)7,1neg.7,1
EV/EBITDA3,33,52,4

Foorumin keskustelut

Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
21 tuntia sitten
- Sijoittaja-alokas
1
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
1
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Nyt kun näyttää siltä, että Ukrainaan tulee rauha ja “Venäjä integroidaan takaisin maailmantalouteen”, Finnair hyötyy kun ilmatilat aukeavat...
21.11.2025 klo 11.18
- TZ
0
Tässä on Viljakaisen viralliset kommentit tähän tuoreeseen tiedotteeseen liittyen. Finnair tiedotti torstaina laskevansa liikkeeseen 300 MEUR...
21.11.2025 klo 8.14
- Sijoittaja-alokas
0
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.