Finnair: Matkustajakäyttöaste oli lievästi odotuksiamme parempi marraskuussa
Finnair julkisti torstaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Raportti oli kokonaisuutena noin odotuksiemme mukainen eikä se aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin ennusteisiimme.
Matkustajakäyttöaste ylitti lievästi ennusteet marraskuussa
Marraskuussa Finnairin oman toiminnan matkustajamäärä kasvoi 10 %, kapasiteetti vajaat 6 % (ulosvuokraukset huomioiden reilut 5 %) ja myyty volyymi noin 10 %. Finnairin Aasian liikennettä rajoittaa Venäjän ylilentokielto, mutta marraskuu oli toki yhtiölle vertailukelpoinen kuukausi suhteessa viime vuoden marraskuuhun. Suhteessa lokakuuhun numerot heikkenivät, mikä on tavanomaista kehitystä Finnairin liiketoiminnan kausiluonteisuus ja lentopäivien lukumääräerot huomioiden. Marraskuu on Finnairille kausiluonteisesti yksi vuoden hiljaisimmista kuukausista.
Finnairin matkustajamäärä ja myyty volyymi kasvoivat Aasiassa noin 10 %, mikä oli ennusteitamme nopeampi vauhtia. Kapasiteetti taas supistui hieman, kun odotimme kapasiteetin osalta lievää kasvua. Näin ollen Aasian kehitys oli kokonaisuutena ennusteitamme parempaa. Toisella kaukoliikennealueella Pohjois-Amerikassa kapasiteetti ja volyymi laskivat selvästi Miamin ja Los Angelesin vuorotiheyksiin tehtyjen supistusten takia. Pohjois-Amerikassa marraskuu oli siten odotuksia heikompi. Euroopassa ja myös Kotimaassa British Airwaysille vuokratut A321-koneet palautuivat Finnairin käyttöön. Tämä nosti kapasiteettia 14 % Euroopassa ja Kotimaassa 22 % (taustalla oli myös Pohjois-Suomen sesongin hieman aiempi aloittaminen). Näillä alueilla matkustajamäärät ja myydyt volyymit eivät kestäneet myöskään marraskuussa kapasiteetin kasvun perässä. Lähi-Idässä matkustajamäärä, kapasiteetti ja myyty volyymi kasvoivat odotuksiamme ripeämmin etenkin Dubaihin ja Dohaan tehtyjen vuorolisäysten ja niiden ilmeisen hyvin vetäneen kysynnän takia.
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste oli 73 %:ssa marraskuussa. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli hieman normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2020-2021) marraskuita alempana, mutta lukema kuitenkin parani toista kertaa peräkkäin selvästi viime vuoden vastaavaan kuukauteen. Pidemmän ajan keskiarvoista jäänyt matkustajakäyttöaste johtui näkemyksemme mukaan etenkin lyhyiden reittien kapasiteetin ripeästä kasvusta ja osin myös lyhyiden reittien osuuden kasvusta portfoliossa (sis. Venäjän ylilentokiellon negatiivinen vaikutus Aasian liikenteeseen). Matkustajakäyttöaste ylitti ennusteemme noin 1,5 %-yksiköllä. Alueista Kotimaan, Pohjois-Amerikan ja Euroopan matkustajakäyttöasteet jäivät marraskuussa vaisuille ja odotuksiamme alemmille tasoille 63, %:iin, 69 %:iin ja 71 %:iin. Sen sijaan Aasian 80 %:n ja etenkin Lähi-Idän 73 %:n matkustajakäyttöaste ylittivät ennusteemme melko selvästi ja ne myös nostivat konsernin matkustajakäyttöasteen hieman ennusteidemme yläpuolelle marraskuussa. Aasiassa saavutettu matkustajakäyttöastetaso on mielestämme myös absoluuttisesti hyvä marraskuulle.
Viime aikoina paineessa olleen lippuhinnoittelun kehitystä Finnairin liikenneraportti ei avaa. Hiljaisempaa talvikautta kohti siirryttäessä matkustajaliikenteen lippujen hintariskit ovat arviomme mukaan edelleen jossain määrin kohollaan, vaikka kuluttajien reaalipalkkojen nousun ja vertailulukujen maltillistumisen myötä odotamme hintapaineen vähintään helpottavan Q4:lla. Finnairin Euroopan ja Kotimaan kilpailijoista Norwegian julkisti marraskuun liikennedatansa myös torstaina ja yhtiö raportoi keskituottojen 7 %:n laskusta marraskuulta. Keskimääräisen reittipituuden 17 %:n kasvun takia luvun suhteuttaminen on hankalaa.
Rahdille marraskuu oli kohtuullinen
Marraskuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi kasvoi kapasiteetin kasvun myötä reilut 4 %. Tämä oli niukasti odotuksiamme matalampi taso. Rahdin osalta kausiluonteisesti melko hyvä marraskuu sujui mielestämme Finnairilta kuitenkin globaalin talouden nihkeään kuvaan suhteutettuna silti kohtuullisesti.
Ennusteisiin ei kohdistu suoranaisesti muutospaineita
Kokonaisuutena Finnairin marraskuun liikenneraportti oli suunnilleen odotustemme mukainen, kun odotuksiamme korkeampi matkustajakäyttöaste paikkasi niukasti ennusteistamme jääneitä volyymejä sekä matkustajaliikenteessä että rahdissa. Raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin ennusteisiimme, jotka ovat yhtiön ohjeistushaarukan alemmassa puoliskossa (2024e: oikaistu liikevoitto 132 MEUR) pitkälti alkuvuoden vaisuhkoa kehitystä peilaten. Ennusteemme eivät myöskään ole sisältäneet Q4:n osalta rasitteita lakoista, joiden aiheuttamat peruutukset tulevat todennäköisesti rokottamaan Finnairin ennusteitamme ainakin joulukuun osalta jossain määrin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on lentotoimintaa harjoittava yhtiö. Se tarjoaa matkoja useisiin Euroopan kohteisiin ja kohteista sekä useimmille muillekin maailman mantereille. Lentoja tehdään pääasiassa Pohjoismaista, Euroopasta ja Aasiasta. Finnair tarjoaa myös pitkän matkan lentoja säännöllisten reittilentojen ohella. Yritys on perustettu vuonna 1923, ja pääkonttori sijaitsee Vantaalla.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.10.2024
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 988,5 | 3 028,9 | 3 119,6 |
kasvu-% | 26,81 % | 1,35 % | 3,00 % |
EBIT (oik.) | 184,0 | 132,4 | 159,0 |
EBIT-% (oik.) | 6,16 % | 4,37 % | 5,10 % |
EPS (oik.) | 0,00 | 0,27 | 0,33 |
Osinko | 0,00 | 0,05 | 0,08 |
Osinko % | 2,06 % | 3,29 % | |
P/E (oik.) | 8,03 | 8,97 | 7,44 |
EV/EBITDA | 3,57 | 3,10 | 2,56 |