Finnair: Matkustajakäyttöasteen positiivinen ura jatkui tammikuussa
Finnair julkisti torstaina liikennetietoraporttinsa tammikuulta. Raportti oli kokonaisuutena melko neutraali, kun ennusteitamme selvästi korkeampi matkustajakäyttöaste paikkasi odotuksistamme jääneitä volyymejä. Päivitämme näkemyksemme Finnairista ensi viikon tilinpäätöstiedotteen julkistamisen jälkeen.
Matkustajaliikenteen myyntiä vetivät tammikuussa Aasia ja Pohjois-Amerikka
Tammikuussa Finnairin oman toiminnan matkustajamäärä kasvoi 7 %, kapasiteetti vajaat 3 % ja myyty volyymi 9 %. Finnairin Aasian liikennettä rajoittaa Venäjän ylilentokielto, mutta tammikuu oli toki yhtiölle vertailukelpoinen kuukausi suhteessa viime vuoden tammikuuhun. Suhteessa joulukuuhun numerot heikkenivät, mikä on tyypillistä normaali liiketoiminnan kausiluonteisuus huomioiden.
Finnairin matkustajamäärä ja myyty volyymi kasvoivat Aasiassa 16–17 %, mikä oli ennusteitamme nopeampi vauhti. Alueen kapasiteetti taas supistui hieman, kun olimme odottaneet sen osalta lievää kasvua. Näiden tekijöiden summana Aasian kehitys (luultavasti Japanin ja Thaimaan reitit) oli kuitenkin kokonaisuutena ennusteitamme reilusti parempaa. Toisella kaukoliikennealueella Pohjois-Amerikassa markkina veti melko hyvin ja alueen kapasiteetti kasvoi Dallasiin lisättyjen vuorojen ansiosta. Näin ollen myös Pohjois-Amerikassa tammikuu oli odotuksiamme parempi.
Euroopassa ja myös Kotimaassa British Airwaysille vuokratut A321-koneet palautuivat Finnairin käyttöön. Tämä nosti Euroopassa kapasiteettia 11 % ja Kotimaassa 8 %. Näillä alueilla matkustajamäärät ja myydyt volyymit eivät kuitenkaan pysyneet tammikuussa kapasiteetin perässä, minkä myötä alueiden kehitys jäi ennusteitamme vaisummaksi. Lähi-idässä yhteistyö Qatar Airwaysin kanssa Tukholman, Kööpenhaminan ja Dohan välisillä lennoilla päättyi kuun puolessa välissä, minkä myötä alueen kapasiteetti ja niin ikään myydyt volyymit sekä matkustajamäärät laskivat.
Matkustajakäyttöaste paikkasi odotuksistamme jääneitä volyymejä
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste asettui tammikuussa 75 %:iin, joka ylitti ennusteemme 3 %-yksiköllä. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli tosin hieman normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2020–2021) tammikuita alempana, mutta lukema kuitenkin parani viime vuoden tammikuusta reilulla 4 %-yksiköllä. Pidemmän ajan keskiarvosta jäänyt matkustajakäyttöaste johtui näkemyksemme mukaan etenkin lyhyiden reittien kapasiteetin ripeästä kasvusta ja osin myös lyhyiden reittien osuuden kasvusta portfoliosta (sis. Venäjän ylilentokiellon negatiivinen vaikutus Aasian liikenteeseen).
Alueista Kotimaan ja Euroopan matkustajakäyttöasteet jäivät tammikuussa hyvin vaisuille ja odotuksiamme matalammille tasoille noin 59 %:iin ja 66 %:iin. Sen sijaan alueista pitkien reittien eli Aasian (~82 %) sekä Lähi-idän (~84 %) matkustajakäyttöasteet kohosivat absoluuttisesti hyville ja odotuksiamme korkeammille tasoille. Myös Pohjois-Amerikassa matkustajakäyttöaste (~72 %) oli kohtuullinen ja hieman ennustettamme korkeampi.
Lippujen hintariskit säilynevät talvikaudella jossain määrin koholla
Viime aikoina paineessa olleen lippuhinnoittelun kehitystä Finnairin liikenneraportti ei avaa. Hiljaisemmalla talvikaudella matkustajaliikenteen lippujen hintariskit ovat arviomme mukaan edelleen jossain määrin koholla, vaikka kuluttajien reaalipalkkojen nousun ja vertailulukujen maltillistumisen myötä odotamme hintapaineen vähintään helpottavan Q4’24:lta alkaen. Finnairin Euroopan ja Kotimaan kilpailijoista Norwegian julkisti tammikuun liikennedatansa myös torstaina ja yhtiö raportoi keskituottojen 3 %:n laskusta tammikuulta. Yhtiön keskimääräisen reittipituuden 11 %:n kasvun takia luvun suhteuttaminen on kuitenkin hankalaa.
Rahdille tammikuu oli haastava erityisesti Aasiassa ja Lähi-idässä
Tammikuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi putosi Aasian ja Lähi-idän rahtiliikenteen kapasiteetin laskun myötä vajaat 11 %. Rahdille vuoden startti oli siten melko selvästi odotuksiamme heikompi.
Raportin kokonaiskuva oli melko neutraali
Kokonaisuutena Finnairin tammikuun liikenneraportti oli melko neutraali, kun ennusteitamme selvästi korkeampi matkustajakäyttöaste paikkasi odotuksistamme jääneitä volyymejä sekä matkustajaliikenteessä että rahdissa. Finnair raportoi tilinpäätöstiedotteensa ensi viikon torstaina noin kello 9.00 ja sisällytämme tammikuun liikennedatan ennusteisiimme Q4-päivityksen yhteydessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
