Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnair: Matkustajakäyttöasteen positiivinen ura jatkui tammikuussa

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Näyttökuva 2025 02 06 Kello 21.31.55

Finnair julkisti torstaina liikennetietoraporttinsa tammikuulta. Raportti oli kokonaisuutena melko neutraali, kun ennusteitamme selvästi korkeampi matkustajakäyttöaste paikkasi odotuksistamme jääneitä volyymejä. Päivitämme näkemyksemme Finnairista ensi viikon tilinpäätöstiedotteen julkistamisen jälkeen.

Matkustajaliikenteen myyntiä vetivät tammikuussa Aasia ja Pohjois-Amerikka

Tammikuussa Finnairin oman toiminnan matkustajamäärä kasvoi 7 %, kapasiteetti vajaat 3 % ja myyty volyymi 9 %. Finnairin Aasian liikennettä rajoittaa Venäjän ylilentokielto, mutta tammikuu oli toki yhtiölle vertailukelpoinen kuukausi suhteessa viime vuoden tammikuuhun. Suhteessa joulukuuhun numerot heikkenivät, mikä on tyypillistä normaali liiketoiminnan kausiluonteisuus huomioiden.

Finnairin matkustajamäärä ja myyty volyymi kasvoivat Aasiassa 16–17 %, mikä oli ennusteitamme nopeampi vauhti. Alueen kapasiteetti taas supistui hieman, kun olimme odottaneet sen osalta lievää kasvua. Näiden tekijöiden summana Aasian kehitys (luultavasti Japanin ja Thaimaan reitit) oli kuitenkin kokonaisuutena ennusteitamme reilusti parempaa. Toisella kaukoliikennealueella Pohjois-Amerikassa markkina veti melko hyvin ja alueen kapasiteetti kasvoi Dallasiin lisättyjen vuorojen ansiosta. Näin ollen myös Pohjois-Amerikassa tammikuu oli odotuksiamme parempi.

Euroopassa ja myös Kotimaassa British Airwaysille vuokratut A321-koneet palautuivat Finnairin käyttöön. Tämä nosti Euroopassa kapasiteettia 11 % ja Kotimaassa 8 %. Näillä alueilla matkustajamäärät ja myydyt volyymit eivät kuitenkaan pysyneet tammikuussa kapasiteetin perässä, minkä myötä alueiden kehitys jäi ennusteitamme vaisummaksi. Lähi-idässä yhteistyö Qatar Airwaysin kanssa Tukholman, Kööpenhaminan ja Dohan välisillä lennoilla päättyi kuun puolessa välissä, minkä myötä alueen kapasiteetti ja niin ikään myydyt volyymit sekä matkustajamäärät laskivat.

Matkustajakäyttöaste paikkasi odotuksistamme jääneitä volyymejä

Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste asettui tammikuussa 75 %:iin, joka ylitti ennusteemme 3 %-yksiköllä. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli tosin hieman normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2020–2021) tammikuita alempana, mutta lukema kuitenkin parani viime vuoden tammikuusta reilulla 4 %-yksiköllä. Pidemmän ajan keskiarvosta jäänyt matkustajakäyttöaste johtui näkemyksemme mukaan etenkin lyhyiden reittien kapasiteetin ripeästä kasvusta ja osin myös lyhyiden reittien osuuden kasvusta portfoliosta (sis. Venäjän ylilentokiellon negatiivinen vaikutus Aasian liikenteeseen).

Alueista Kotimaan ja Euroopan matkustajakäyttöasteet jäivät tammikuussa hyvin vaisuille ja odotuksiamme matalammille tasoille noin 59 %:iin ja 66 %:iin. Sen sijaan alueista pitkien reittien eli Aasian (~82 %) sekä Lähi-idän (~84 %) matkustajakäyttöasteet kohosivat absoluuttisesti hyville ja odotuksiamme korkeammille tasoille. Myös Pohjois-Amerikassa matkustajakäyttöaste (~72 %) oli kohtuullinen ja hieman ennustettamme korkeampi.

Lippujen hintariskit säilynevät talvikaudella jossain määrin koholla

Viime aikoina paineessa olleen lippuhinnoittelun kehitystä Finnairin liikenneraportti ei avaa. Hiljaisemmalla talvikaudella matkustajaliikenteen lippujen hintariskit ovat arviomme mukaan edelleen jossain määrin koholla, vaikka kuluttajien reaalipalkkojen nousun ja vertailulukujen maltillistumisen myötä odotamme hintapaineen vähintään helpottavan Q4’24:lta alkaen. Finnairin Euroopan ja Kotimaan kilpailijoista Norwegian julkisti tammikuun liikennedatansa myös torstaina ja yhtiö raportoi keskituottojen 3 %:n laskusta tammikuulta. Yhtiön keskimääräisen reittipituuden 11 %:n kasvun takia luvun suhteuttaminen on kuitenkin hankalaa.

Rahdille tammikuu oli haastava erityisesti Aasiassa ja Lähi-idässä

Tammikuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi putosi Aasian ja Lähi-idän rahtiliikenteen kapasiteetin laskun myötä vajaat 11 %. Rahdille vuoden startti oli siten melko selvästi odotuksiamme heikompi. 

Raportin kokonaiskuva oli melko neutraali

Kokonaisuutena Finnairin tammikuun liikenneraportti oli melko neutraali, kun ennusteitamme selvästi korkeampi matkustajakäyttöaste paikkasi odotuksistamme jääneitä volyymejä sekä matkustajaliikenteessä että rahdissa. Finnair raportoi tilinpäätöstiedotteensa ensi viikon torstaina noin kello 9.00 ja sisällytämme tammikuun liikennedatan ennusteisiimme Q4-päivityksen yhteydessä.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut29.10.2024

202324e25e
Liikevaihto2 988,53 028,93 119,6
kasvu-%26,8 %1,4 %3,0 %
EBIT (oik.)184,0132,4159,0
EBIT-% (oik.)6,2 %4,4 %5,1 %
EPS (oik.)0,000,270,33
Osinko0,000,050,08
Osinko %1,7 %2,8 %
P/E (oik.)8,010,68,8
EV/EBITDA3,63,32,8

Foorumin keskustelut

Tässä on Antin ja Kaisan kommentit Finnairin marraskuusta. Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Raportti oli ...
8.12.2025 klo 8.18
- Sijoittaja-alokas
1
Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.