Finnair peruu 20 % helmikuun liikenneohjelmasta sairauspoissaolojen todennäköisen kasvun takia
Finnair tiedotti eilen, että omikron-koronavirusmuunnos ja käynnissä oleva flunssakausi lisäävät sairauspoissaoloja Finnairin ja sen yhteistyökumppanien tiimeissä. Tämän takia Finnair karsii ennakoivasti noin 20 % helmikuun liikenneohjelmastaan ja tarjoaa asiakkailleen muita lentovaihtoehtoja. Liikenneohjelman keventämisellä tuetaan lentoliikenteen sujuvuutta tilanteessa, jossa sairauspoissaolojen ennustetaan kasvavan eri toiminnoissa.
Suurin osa perutuista lennoista on reiteillä, joilla Finnairilla on useita päivittäisiä lentoja, jolloin asiakkaille voidaan tarjota korvaavaa lentoa yleensä samalle päivälle. Muutoksia tulee myös joihinkin kaukolentoihin: Finnairin uuden Dallasin reitin lentojen aloituspäivä siirtyy helmikuulta maaliskuun lopulle. Myös Nagoyan lentojen aloitus ja Osakan reitin lisävuorot siirtyvät kesäkaudelle 2022. Lisäksi Finnair vähentää Singaporen viikkovuoroja kahteen ja Hongkongin viikkovuoroja kolmeen.
Viime hetken peruutukset lentoihin ovat edelleen mahdollisia sairauspoissaolojen tai esimerkiksi sään aiheuttamien rajoitusten vuoksi. Peruutuksia voi aiheuttaa myös 17.1. alkavaksi ilmoitettu Ammattiliitto Pron lakko. Lakko liittyy kahden ammattiliiton väliseen kiistaan, jossa Finnair ei ole osapuolena. Lakko vaikuttaisi kuitenkin Finnairin lentojen huoltoon, ja Finnair on tehnyt erityisjärjestelyjä turvatakseen lentokoneiden huoltotoiminnan jatkuvuuden myös lakkotilanteessa.
Peruutukset eivät olleet yllättäviä
Useat muut lentoyhtiöt ovat jo peruneet kasvaneiden sairauspoissaolojen takia, joten Finnairin ennakoiva päätös kausiluonteisesti hiljaisen ja todennäköisesti myös uuden korona-aallon lisärasittaman helmikuun liikenneohjelman keventämisestä ei ollut mielestämme lainkaan yllättävä. Pidämme päätöstä järkevänä, sillä hyvissä ajoin tehtyjen peruutusten avulla Finnair pystyy arviomme mukaan minimoimaan peruutusten taloudelliset haitat. Emme usko peruutusten heikentävän oleellisesti Finnairin Q1:n numeroita, joita tulee arviomme mukaan nakertamaan useiden reittien heikoksi jäävä kysyntä. Peruutukset ja niiden myötä alhaiseksi jäävä helmikuun kapasiteetti tukevat näkemystämme, jonka mukaan Finnairin on vaikea pienentää yhä mittavia tappioitaan Q1:n aikana. Pidämme myös mahdollisena, että ennakoivat peruutukset jatkuvat vielä keväällä, jos yleinen koronatilanne Suomessa ei helpota nopeasti.
Finnairin osakkeen kokonaiskuvaan yhden kuukauden peruutuksilla on mielestämme vain vähäinen vaikutus, vaan sitä dominoivat edelleen pandemiasta johtuvan kysyntärajoitteen kesto ja syvyys. Odotamme toistaiseksi Finnairin volyymien jatkavan toipumistaan Q2:lla ja kiihtyvän selvemmin H2:n puolella Aasian matkailun avautuessa asteittain. Ennustettavuus on kuitenkin vaikeasti arvioitavasta koronatilanteesta johtuen erittäin heikko.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.11.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 829,2 | 728,9 | 1 961,6 |
kasvu-% | −73,23 % | −12,10 % | 169,11 % |
EBIT (oik.) | −595,3 | −500,6 | −57,1 |
EBIT-% (oik.) | −71,79 % | −68,68 % | −2,91 % |
EPS (oik.) | −0,50 | −0,36 | −0,11 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | - | 21,17 |