Finnair peruu kaikki lennot Manner-Kiinaan helmikuussa
Finnair tiedotti perjantaina, että yhtiö on analysoinut koronavirustilanteesta saatavilla olevat tiedot ja tilanteen vaikutuksen Kiinan lentomatkustukseen. Analyysin pohjilta Finnair on päättänyt perua lentonsa Manner-Kiinaan 6.-29.2.2020 väliseltä ajalta ja Guangzhoun lennot 5.2.-29.3.2020 väliseltä ajalta. Finnair ei myöskään ota vastaan uusia varauksia Manner-Kiinan lennoilleen 31.1.-29.2.2020 välisenä aikana.
Finnairin jo aiemmin kertoma päätös perua Pekingin Daxing-kentän lennot ja Nanjingin lennot määräajaksi maaliskuun loppuun asti on edelleen voimassa. Finnairin lennot Hongkongiin jatkuvat normaalisti. Finnair lentää Manner-Kiinan kohteidensa ja Helsingin välillä 31.1.-6.2.2020 tuodakseen asiakkaitaan Euroopasta ja Kiinasta kotiin. Finnair seuraa tarkasti koronavirustilannetta ja sen vaikutuksia Finnairin verkostoon. Päätökset lentojen aloittamisesta 29.2. jälkeen tehdään myöhemmin.
Q1 ja erityisesti kiinalaisen uudenvuoden jälkeiset viikot ovat tyypillisesti kausiluonteisesti kannattavuudeltaan heikkoja Finnairin Manner-Kiinan-reiteillä. Tällä hetkellä Finnair arvioi, että ryhmämatkojen perumisten, lippujen takaisinmaksujen ja lentojen perumisen suora taloudellinen vaikutus on Q1’20:llä suhteellisen rajallinen myös siinä tapauksessa, että Manner-Kiinan lentoperuutukset jatkuisivat maaliskuun 2020 loppuun asti. Finnair jatkaa tilanteen seuraamista ja päivittää tietoa sen taloudellisista vaikutuksista seuraavan kerran tulostiedotuksensa yhteydessä 7.2.2020.
Kiinan liikenneohjelman väliaikainen jäihin laitto ei mielestämme ollut viime päivien uutisvirran (ml. WHO:n julistus kansainvälisestä koronavituksen luomasta kansainvälisestä terveysuhasta ja monien verrokkien mittavat peruutukset Kiinan liikenteessä) valossa enää yllättävää. Arviomme mukaan Finnairin kommentti peruutusten rajallisista taloudellisista vaikutuksista on Q1:n heikko kausiluonne ja yhtiön Kiinan liikenteen mittakaava huomioiden uskottava. Finnair ei ole julkistanut Manner-Kiinan osuutta yhtiön liikevaihdosta, matkustajavolyymistä tai kapasiteetista. Aasian osuus Finnairin liikevaihdosta vuonna 2018 oli 45 %. Arviomme mukaan Japani on kuitenkin suurin yksittäinen markkina Aasian alueen sisällä, kun taas Manner-Kiina on kakkospaikalla. Kiinan juaneissa Finnairin liikevaihdosta vuonna 2018 kertyi 7 %, mutta yhtiöllä on toki myyntiä Kiinaan myös muissa valuutoissa, joten Manner-Kiinan osuus yhtiön kokonaisliikevaihdosta on todennäköisesti jossain määrin tätä tasoa korkeampi.
Tilanne koronaviruksen suhteen näyttää kuitenkin olevan edelleen pahenemaan päin, joten mielestämme riskinä on siten kuitenkin Kiinan peruutusten jatkuminen Q1:n yli ja kysynnän heikentyminen ja/tai peruutukset myös muilla alueilla. Siten Finnairille voi pahimmillaan aiheutua arviomme mukaan tuntuviakin negatiivisia tulos- ja kassavirtarasitteita viruksen leviämisestä tänä vuonna, mutta tässä vaiheessa viruksen leviämisvauhtia, tartuntojen saavuttamaa mittakaavaa ja viruksen luoman terveysuhan vakavuutta on erittäin vaikea arvioida. Finnairin taloudellinen asema on kuitenkin mielestämme toimialan tuonne huomioiden tukeva (Q3:n lopussa nettovelkaantumisaste 74 % vs. tavoite alle 140 %, kassa yli 1 miljardia euroa). Siten Finnairin shokinkestävyys on mielestämme vähintään kohtuullinen.
Koronaviruksen leviäminen on mielestämme merkittävä lyhyen ajan riski Finnairille, mutta emme lähtökohtaisesti näe koronavirusta Finnairin tai lentosektorin kannalta rakenteellisena ongelmana, joka vaikuttaisi pidemmän ajan kysynnän kehitykseen tai Finnairin markkinaosuuksiin Kiinan reiteillä tai muilla alueilla. Finnairin toistaiseksi positiivisesta suosituksestamme huolimatta tietty varovaisuus (ml. esim. ajallinen hajautus) on mielestämme osakkeen suhteen lyhyellä tähtäimellä paikallaan vallitsevan poikkeustilanteen takia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.12.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 849,7 | 3 079,9 | 3 203,1 |
kasvu-% | 10,95 % | 8,08 % | 4,00 % |
EBIT (oik.) | 213,6 | 137,2 | 162,1 |
EBIT-% (oik.) | 7,50 % | 4,45 % | 5,06 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,24 | 0,37 |
Osinko | 0,27 | 0,10 | 0,15 |
Osinko % | 3,86 % | 4,36 % | 6,54 % |
P/E (oik.) | 16,56 | 9,41 | 6,14 |
EV/EBITDA | 2,92 | 2,26 | 2,16 |