Finnair peruu Kiinan lennot maaliskuun loppuun asti
Finnair tiedotti tänään aamulla, että yhtiö peruu lentonsa Pekingin Capital-lentoasemalle ja Shanghaihin 1.-28.3.2020 eli talvikauden loppuun asti, koska koronavirustilanne vaikuttaa tilapäisesti lentomatkustuksen kysyntään Kiinan ja Euroopan välillä. Finnair myös peruu Hong Kongin reitiltään yhden päivittäisen vuoron 1.-28.3.2020 väliseltä ajalta, ja lentää siis tuona aikana Hong Kongiin päivittäin yhden vuoron normaalin kahden vuoron sijaan.
Finnair on jo aiemmin kertonut Nanjingin, Peking Daxing-lentoaseman ja Guangzhoun lentojensa perumisesta maaliskuulta vähentyneen kiinalaisten ryhmämatkakysynnän vuoksi.
Kuten Finnair kertoi Q4-raportinsa julkaisemisen yhteydessä, koronaviruksesta johtuneen kysynnän heikentymisen ja peruutusten suora taloudellinen vaikutus Q1’20:llä suhteellisen rajallinen, vaikka Manner-Kiinan lentoperuutukset jatkuisivat Q1:n loppuun asti.
Lisäperuutukset eivät olleet virukseen viime aikoina liittynyt uutisvirta huomioiden yllättäviä ja olimme jo Q4-raportin yhteydessä laatimissa ennusteissamme odottaneet Manner-Kiinan peruutusten jatkuvan maaliskuun loppuun. Siten Hong Kongin toisen vuoron peruutus maaliskuulta luo vain lievää laskupainetta Q1:n kapasiteetin, liikevaihdon ja tuloksen ennusteisiimme. Yhtiön kommentti Q1:lle koronaviruksen aiheuttamista rajallisista suorista taloudellisista vaikutuksista on mielestämme uskottava, kun huomioidaan Q1:n kausiluonteisestikin heikko kysyntä (Finnairin Q1:n tulos on normaaleissakin olosuhteissa tappiollinen) ja kustannusten tietty sopeutusvara (ml. esim. yhtiö aloitti eilen yt-neuvottelut kaukoliikennelentäjien lomautuksista). Toisaalta koronaviruksen leviämisvauhtia, tartuntojen mittakaavaa ja viruksen vaarallisuutta terveydelle on vielä erittäin vaikea arvioida. Näin ollen Finnairiin viruksesta tänä vuonna kohdistuvien tuntuvien negatiivisten tulos- ja kassavirtavaikutusten mahdollisuutta ei mielestämme voida sulkea vielä pois. Emme kuitenkaan lähtökohtaisesti pidä virusta Finnairin tai toimialan perspektiivistä rakenteellisena tekijänä, joka vaikuttaisi lentoliikenteen pitkän ajan kysyntään tai Finnairin markkinaosuuksiin.
Vaikka Finnairin suosituksemme on yhtiön vahvan Q4-tuloksen ja strategian onnistumisessa mielestämme piilevän keskipitkän aikavälin potentiaalin takia positiivinen, suosittelemme sijoittajille tiettyä varovaisuutta (ml. esim. ajallinen hajautus) osakkeen suhteen lyhyellä tähtäimellä vallitsevan poikkeustilanteen takia. Lyhyellä tähtäimellä osakkeen pääajuri on viruksen leviäminen ja siihen liittyvä uutisointi, kun taas muut tekijät saavat markkinoilta arviomme mukaan rajallista painoa ennen kuin tilanne viruksen suhteen helpottaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.02.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 3 232,4 | 3 333,6 |
kasvu-% | 9,22 % | 4,35 % | 3,13 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | 170,0 | 224,5 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | 5,26 % | 6,74 % |
EPS (oik.) | 0,50 | 0,42 | 0,80 |
Osinko | 0,20 | 0,20 | 0,25 |
Osinko % | 1,10 % | 6,76 % | 8,45 % |
P/E (oik.) | 36,17 | 6,97 | 3,71 |
EV/EBITDA | 6,08 | 2,02 | 1,79 |