Finnair Q1 perjantaina - kvartaali on ollut rikkonainen kustannuspuolella
Finnair julkaisee kausiluonteisesti hiljaisen ja siten tyypillisesti tappiollisen Q1:n tuloksensa perjantaina kello 9:00. Liikennedatan perusteella Finnairin kysyntäkuva on pysynyt suotuisana, mutta kasvupanostusten ja yhtiöön alihankkijoiden kautta vaikuttaneen lakon takia kvartaali tulee todennäköisesti olemaan kustannuspuolella rikkonainen. Odotamme kuitenkin yhtiön parantavan hieman vertailukauteen nähden, mutta marginaalit ovat tässä suhteessa melko ohuet. Arviomme mukaan yhtiö toistaa liikevaihdon kasvua kuluvalle vuodelle indikoivan ohjeistuksensa.
Ennustamme Finnairin liikevaihdon kasvaneen Q1:llä 3,3 % 554 MEUR:oon, vaikka yhtiön kapasiteetti ei kasvanut Q1:n aikana. Etenkin Aasian hyvän kysynnän sekä Lapin vahvan matkailusesongin ansiosta yhtiö on pystynyt nostamaan käyttöasteitaan vertailukauteen nähden, mikä heijastui positiivisesti yksikkötuottoon (Q1: +3,3 %). Yksikkötuottoa tukee arviomme mukaan lisäpalvelumyynnin vahva kasvu (Q1’17e: +18 %), mutta myös rahdin ja Aurinkomatkojen pitäisi pystyä arviomme mukaan lievään kasvuun. Ennustamme Finnairin vertailukelpoisen liiketappion supistuneen aavistuksen vertailukauteen nähden 12,3 MEUR:oon. Tuloskehitystä tukee edelleen suojatun polttoaineen hinnan lasku ja A350-laivaston myötä parantunut operatiivinen tehokkuus, mutta kasvupanostuksiin liittyvät kustannuspaineet (sis. mm. rekrytoinnit, koulutukset, vuokrakonejärjestelyt) ja pääosin yhtiön alihankkijoiden vaikuttaneesta lakosta johtuneet runsaat lentojen peruutukset rasittavat todennäköisesti yhä kannattavuutta. Emme odota Finnairin kirjaavan vertailu-kelpoisuuteen vaikuttavia eriä Q1:lle, sillä kahdeksannen A350-koneen myynti- ja takaisin-vuokrausjärjestely toteutui Airbusin viivästysten takia vasta Q2:n puolella. Normaalien rahoituskulujen, positiivisten verokirjausten sekä hybridilainan korkojen jälkeisen EPS:n ennustamme olleen 0,12 euroa tappiolla. Ennusteemme ovat konsensuksen alapuolella.
Finnair on ohjeistanut kapasiteettinsa kasvavan noin 8-10 % tänä vuonna (kasvu painottuu loppuvuoteen) ja liikevaihdon hieman tätä hitaammin. Arviomme mukaan yhtiö toistaa ohjeistuksensa Q1-raportissa, joskin Q1:n kapasiteetin vakaan kehityksen ja Airbusin A350-toimitusten lievien viivästysten takia arvioimme kapasiteetin kasvun asettuvan haarukan alalaidalle. Tulosohjeistus saadaan yhtiön tiedonantopolitiikan mukaisesti vasta Q2-raportin yhteydessä heinäkuussa. Odotamme Finnairin liikevaihdon kasvavan tänä vuonna 6,3 % 2462 MEUR:oon ja vertailukelpoisen liikevoiton 94 MEUR:oon (2016: 55 MEUR) ja myös markkinaodotukset ovat karkeasti samalla tasolla. Siten Q1-raportin numeroiden ja markkinakommenttien pitäisi kokonaisuutena pystyä antamaan tukea koko vuoden odotuksille. Markkinakommenteissa odotamme yhtiön indikoivan suotuisia kysyntänäkymiä ja kireänä pysyvää kilpailutilannetta tärkeän kesäsesongin alla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.04.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 316,8 | 2 462,5 | 2 666,8 |
kasvu-% | 2,76 % | 6,29 % | 8,30 % |
EBIT (oik.) | 55,3 | 94,0 | 111,3 |
EBIT-% (oik.) | 2,38 % | 3,82 % | 4,17 % |
EPS (oik.) | 0,14 | 0,38 | 0,48 |
Osinko | 0,10 | 0,12 | 0,15 |
Osinko % | 2,48 % | 4,79 % | 5,99 % |
P/E (oik.) | 28,19 | 6,52 | 5,26 |
EV/EBITDA | 1,97 | 0,91 | 0,84 |