Finnair Q1 tiistaina: Arvioimme vuoden alkaneen tavanomaisten askelmerkkien mukaan
Finnair julkistaa Q1-raporttinsa tiistaina kello 9:00. Finnairilla on vastassa Q1:llä vahvat vertailuluvut ja arvioimmekin yhtiön Q1-numeroiden jääneen niistä hinnoittelun lievän normalisoitumisen sekä Suomen lakkojen suorien ja epäsuorien rasitusten takia. Odotamme Finnairin toistavan kapasiteetin ja liikevaihdon kasvua koskevan ohjeistuksensa sekä kommentoivat myös kesäsesongin näkymiä myönteisesti kuluttajien vaisusta tilanteesta huolimatta. Emme tee muutoksia näkemykseemme Finnairista ennen Q1-raporttia, sillä osakkeen arvostus on näkemyksemme mukaan varsin maltillinen (2024e: EV/EBIT 8x).
Odotamme vuoden alkaneen tappiollisesti, mikä on normaali tilanne Finnairille
Lentomatkustamisen kysyntä on jatkunut Q1:llä kohtuullisena ja Finnairin liikennedata on kvartaalin aikana vastannut suunnilleen odotuksiamme (helmikuun suorat lakkorasitukset olivat ennusteissamme). Hinnoittelun osalta vertailukausi oli kuitenkin poikkeuksellisen kuuma ja arvioimme matkustajaliikenteen keskituottojen normalisoituneen hieman. Matka- ja lisäpalvelumyynnin osalta dynamiikka on luultavasti seuraillut Q1:llä matkustajaliikennettä, kun taas rahdin liikevaihdon arvioimme laskeneen hieman hintavetoiset, vaikka volyymit onkin kohonneet. Arvioimme Finnairin liikevaihdon laskeneen näiden tekijöiden myötä 3 % 676 MEUR:oon, mikä on konsensuksen alalaidassa.
Odotamme Finnairin oikaistun liikevoiton heikentyneen Q1:llä jaksolle poikkeuksellisesti voitollisesta vertailuluvusta ja olleen -10 MEUR. Ennusteemme on lievästi alle hajanaisen konsensuksen. Arviomme mukaan Finnairin operatiivista tulosta on rasittanut Q1:llä liikevaihdon lasku, poliittisten lakkojen epäsuorat vaikutukset (epänormaalit tankkaukset) sekä polttoaineen lievä hinnan nousu. Myös vertailukautta heikommaksi jäänyt matkustajakäyttöaste haastaa kannattavuutta. Alariveillä rahoituskulut painavat nettotulosta syvemmälle tappiolle, mutta verot Finnair on arviomme mukaan kirjannut plussalle Q1:llä. Näin ollen ennustamme Finnairin EPS:n olleen Q1:llä 0,15 euroa pakkasella. Rahavirrallisesti Q1 on ollut Finnairille luultavasti tulosta vahvempi, sillä talvella myydään kesäsesongin lippuja, mikä tukee Finnairin rahavirtaa käyttöpääoman kautta.
Tulosohjeistus saadaan vasta Q2:n jälkeen, mutta kesän näkymä on melko myönteinen
Finnair ohjeisti kapasiteettinsa kasvavan tänä vuonna yli 10 % ja liikevaihtonsa hieman kapasiteettia hitaammin. Tulosohjeistuksen Finnair antaa täysin odotetusti vasta Q2-raportin julkaisemisen yhteydessä heinäkuussa. Arviomme mukaan kesän matkustussesongin kysyntä on säilynyt vähintään melko hyvänä, vaikka kuluttajat etenkin Suomessa kärsivät edelleen vuosien 2022–2023 inflaatiopiikin aikana ostovoimaan kohdistuneesta osumasta. Finnair on myös lisäämässä kapasiteettiaan kesäsesongille ja myös hinnoittelun osalta tilannekuva on mielestämme melko hyvä, vaikka viime vuoden kuumiin numeroihin suhteutettuna tilanteen normalisoituminen jatkunee myös Q1:n jälkeen. Odotamme Finnairin oikaistun liikevoiton kasvavan tänä vuonna 6 % 195 MEUR:oon, mikä perustuu liikevaihdon lievään 3 %:n kasvuun sekä yhtiön viime vuosina tekemiin tehostustoimiin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut21.03.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 988,5 | 3 076,1 | 3 124,0 |
kasvu-% | 26,81 % | 2,93 % | 1,55 % |
EBIT (oik.) | 184,0 | 194,6 | 202,0 |
EBIT-% (oik.) | 6,16 % | 6,33 % | 6,47 % |
EPS (oik.) | 0,00 | 0,34 | 0,42 |
Osinko | 0,00 | 0,07 | 0,10 |
Osinko % | 2,32 % | 3,53 % | |
P/E (oik.) | 798,94 | 8,61 | 7,09 |
EV/EBITDA | 153,24 | 3,02 | 2,66 |