Finnair Q2 huomenna - liikennedata ennakoi selvästi alkuperäisiä odotuksia parempaa tulosta
Finnair julkaisee huomenna kello 9:00 Q2-tuloksensa, josta tulee selvästi vaisua vertailukautta parempi. Yhtiön kvartaalin aikana julkaisema liikennedata on ollut erittäin vahvaa etenkin Aasiassa ja selvästi alkuperäisiä odotuksiamme parempaa, minkä lisäksi myös keskeisten markkinaparametrien (raakaöljy ja EUR/USD) kehitys on ollut kevätkesän aikana Finnairin kannalta suotuisaa. Näiden tekijöiden takia olemme tarkastaneet Q2:n ennusteitamme selvästi ylöspäin ennen tulosta ja myös loppuvuoden ennusteissa on painetta ylemmäs. Päivitämme näkemyksemme yhtiöstä Q2-raportin jälkeen, mutta ainakin tavoitehintaamme kohdistuu Q2:lle jo tehtyjen ja lähitulevaisuuden todennäköisten ennustemuutosten myötä selviä nousupaineita.
Finnairin kapasiteetti kasvoi Q2:lla 6,8 % uusien A350-koneiden ja Euroopan syöttöliikenteen konekoon kasvun takia, mutta ennustamme Finnairin liikevaihdon kasvaneen Q2:lla selvästi kapasiteetin kasvua nopeammin 11,2 % 634 MEUR:oon. Kapasiteettia ripeämmän kasvun taustalla on 4,2 % vertailukaudesta parantunut yksikkötuotto. Yksikkötuoton erittäin vahvan kehityksen taustalla on arviomme mukaan etenkin hyvän kysynnän (etenkin Aasiassa) myötä korkealle tasolle 83,7 %:iin Q2:lla noussut matkustajakäyttöaste, minkä lisäksi yksikkötuotto on saanut tukea lisäpalveluiden ja rahdin myynnin kasvusta. Lisäksi kysyntää ja yksikkötuottoa tuki arviomme mukaan jossain määrin pääsiäisen ajoitus huhtikuulle. Korkean matkustajakapasiteetin käyttöasteen, vahvan yksikkötuoton ja polttoaineen edelleen laskevan suojatun hinnan ansiosta myös Q2-tuloksesta muodostuu selvästi vertailukautta ja aiempia odotuksia parempi, vaikka kustannustaso voikin olla yhä lievästi koholla kasvupanostusten takia. Odotamme Finnairin tehneen Q2:lla 35,5 MEUR:n oikaistun liikevoiton (aik. 19 MEUR), minkä lisäksi raportoitua tulosta tukee 50 MEUR:n myyntivoitto Q2:n alussa toteutuneesta 8. A350-koneen myynti- ja takaisinvuokraus-järjestelystä. Rahoituskulujen ja verojen odotamme olleen noin normaaleilla tasoillaan ja raportoidun EPS:n (sis. hybridilainan korot) ennustemme on Q2:lle 0,49 euroa.
Finnair on ohjeistanut kapasiteettinsa kasvavan noin 8-10 % tänä vuonna ja liikevaihdon hieman tätä hitaammin. Lähtökohtaisesti arviomme yhtiön toistavan tämän ohjeistuksen, mutta H1-numeroiden valossa näemmekin mahdollisuuden, että yhtiön liikevaihdon kasvu yltäisi kapasiteetin kasvun tasolle tänä vuonna, vaikka H2:lla kiihtyvä kapasiteetin kasvu tulee vaikuttamaan negatiivisesti yksikkötuottoihin loppuvuodesta. Finnair antaa Q2-raporttinsa yhteydessä myös tulosohjeistuksen koko vuodelle. Arviomme mukaan johto ohjeistaa vuoden 2017 oikaistun liikevoiton kasvavan viime vuoteen verrattuna (2016: oik. EBIT 55 MEUR). Odotuksiimme nähden (2017e: oik. EBIT 110 MEUR ennen H2-ennustemuutoksia) tämä ei olennaista informaatioarvoa tarjoaisi, joten ohjeistuksen lisäksi kiinnostuksen kohteena ovat kommentit kysyntä ja tuottonäkymistä, jotka ovat keskeisessä roolissa koko vuoden tuloskasvun kulmakertoimen kannalta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.04.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 316,8 | 2 471,7 | 2 669,6 |
kasvu-% | 2,76 % | 6,68 % | 8,01 % |
EBIT (oik.) | 55,3 | 96,8 | 117,2 |
EBIT-% (oik.) | 2,38 % | 3,92 % | 4,39 % |
EPS (oik.) | 0,14 | 0,43 | 0,51 |
Osinko | 0,10 | 0,12 | 0,15 |
Osinko % | 2,48 % | 5,23 % | 6,54 % |
P/E (oik.) | 28,19 | 5,38 | 4,47 |
EV/EBITDA | 1,97 | 0,79 | 0,68 |