Finnair Q2 torstaina: Näkymien pitäisi indikoida tappion selvää supistumista Q3:lla
Finnair julkistaa torstaina kello 9:00 Q2-raporttinsa. Tilannekuva pysyi Q2:lla pitkälti edelliskvartaalien kaltaisena, joten yhtiö on tehnyt kvartaalilla raskaan operatiivisen tappion. Osakkeen kannalta Q2-numeroilla ei ole enää merkitystä, vaan pääroolissa ovat Finnairin näkymät ja kommentit kysynnän toipumisesta, joka on ainoa tie ulos tappioista. Näiltä osin yhtiöltä odotetaan jo parempaa edenneiden rokotusten ja Suomen Schengen-alueen matkailun osalta selkeytyneen linjan myötä, mutta kuluttajakäytökseen ja toisaalta Schengenin ulkopuolisten maiden matkustusrajoituksiin liittyvä epävarmuus on yhä hyvin korkea. Finnairin markkina-arvo on yli kriisiä edeltäneen tason ja velat huomioivat yritysarvon (EV) jopa lähelle historiallisen korkeita tasoja, mikä epävarmuuksiin yhdistettynä pitää mielestämme Finnairin tuotto/riski-suhteen selvästi epätyydyttävänä. Siten emme tee muutoksia negatiiviseen näkemykseemme Finnairista, vaikka uskomme yhä yhtiön selviävän kriisistä ja pahinkin tappioiden on luultavasti jo takana.
Finnairin Q2:n tuloslaskelma tulee olemaan koronapohjaisten syiden takia jälleen rumaa luettavaa, vaikka yhtiön mittavien säästöjen eteneminen, vahvistuva suojattu EUR/USD ja hyvin vetänyt rahti rajoittavatkin arviomme mukaan tappioita. Odotamme Finnairin tehneen 137 MEUR:n liikevaihdolla 135 MEUR:n operatiivisen liiketappion, mikä on linjassa yhtiön muuttumattomana pysyneen ja edelliskvartaalien tasolla olevaa operatiivista liiketappiota indikoineen Q2-ohjeistuksen kanssa. Alariveillä arvioimme rahoituskulujen olleen jokseenkin normaalilla tasollaan ja yhtiön kirjanneen verot positiivisiksi. Siten EPS:n ennusteemme on tuntuvasti pakkasella operatiivista tulosta heijastellen.
Arviomme mukaan Finnairin kassan palaminen on hidastunut Q2:lla, sillä palautuksia peruutetuista lennoissa ei enää juuri ole ja toisaalta varauksissa trendi on todennäköisesti ylöspäin etenkin talvikaudelle. Plussalle emme usko kassavirran kuitenkaan vielä nousseen, sillä tappio on yhä mittava ja Suomen nihkeä suhtautuminen matkustukseen on kuristanut todennäköisesti varauksia etenkin kesälle. Finnairin kassavarojen odotamme nousseen karkeasti miljardin euron tasolle, sillä yhtiö keräsi lisää likviditeettiä kvartaalin aikana tehdyissä lainajärjestelyissä. Kassa ja puskurit huomioiden yhtiöllä on likviditeettiä selvitä pitkälle ensi vuoteen kaikissa skenaarioissa. Taseasema pysyy kuitenkin arviomme mukaan rajussa paineessa, kun nettotappiot supistavat omaa pääomaa. Siten odotamme Finnairin tarvitsevan valtion myöntämää ja EU:n komission siunaamaan 351 MEUR:n hybridirahoitusta H2:lla. Lainan korko ja ajoitus ovat kuitenkin vielä auki. Lainan myöntö vaatii eduskunnan hyväksynnän, joten Q2-raportissa asiasta tuskin saadaan lisätietoa.
Finnairilla ei ole voimassa olevaa ohjeistusta kuluvalle vuodelle kapasiteetin, liikevaihdon tai tuloksen osalta. Q1-raportissaan yhtiö lupasi palata ohjeistukseen Q2-raportissaan, mutta yhä vallitsevan epäselvän tilannekuvan (ml. Suomen matkustusrajoitukset ja rokotusten hitaahko eteneminen Aasiassa) takia emme yllättyisi, jos Finnair ei antaisi edelleenkään koko vuodelle ohjeistusta minkään parametrin osalta. Yhtiö on kuitenkin aloittanut kapasiteetin ylösajon kesällä ja Q3:lla vauhdin pitäisi rokotusten ja osin löystyneiden matkustusrajoitusten myötä kiihtyä. Näin ollen me ja konsensus odotamme Finnairin liiketappion karkeasti puolittuvan Q3:lla ja mielestämme pettymysten välttämiseksi yhtiön pitäisikin ohjeistaa Q3:lle supistuvaa liiketappiota ja/tai positiivista liiketoiminnan kassavirtaa. Pitkää perspektiiviä ajatellen odotamme Finnairin viestivän Q2-raportissa yhä reilun 2 vuoden toipumisajasta, jonka puitteissa kysynnällä olisi edellytyksiä palata vuoden 2019 tasolle (ts. 2019 volyymi saavutetaan 2023).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.04.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 829,2 | 1 228,7 | 2 559,0 |
kasvu-% | −73,23 % | 48,17 % | 108,28 % |
EBIT (oik.) | −595,3 | −382,1 | 155,0 |
EBIT-% (oik.) | −71,79 % | −31,10 % | 6,06 % |
EPS (oik.) | −0,50 | −0,29 | 0,02 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | 147,72 |
EV/EBITDA | - | - | 10,32 |