Finnair Q2: Tulos raapii pohjaa vielä Q3:lla eikä kauemmas juuri näe
Finnairin Q2-raportti taipui pettymyksen puolelle, sillä toiminnan alkaneesta ylösajosta huolimatta tulos tulee raapimaan pohjaa vielä Q3:lla. Mielestämme Finnair on tehnyt voitavansa äkkipysähdyksen rasitteiden lievittämiseksi, mutta kysynnän elpymisen sekä sen vauhdin ylle liittyy edelleen massiivista epävarmuutta. Leikkasimme raportin jälkeen Finnairin ennusteitamme kuluvalle vuodelle ja lähivuosille selvästi, mitä heijastellen tarkastamme yhtiön tavoitehintamme 0,50 euroon (aik. 0,65 euroa). Finnairin suosituksemme nostamme vähennä-tasolle (aik. myy) osakekurssin viime viikkojen merkittävän laskun jälkeen. Sijoittajien toivo yhtiössä lepää kaukaisessa tulevaisuudessa ja siinä, että koronakriisi tekee toimialan pelikentästä terveemmän Finnairin kaltaisille kriisistä selviytyjille. Arvostuksessa ei kuitenkaan ole lähivuosienkaan tähtäimellä mitään kiinto- tai tukipisteitä, mikä ei houkuttele yhä äärikorkeiden riskien kantamiseen.
Q2:n tulos ja kassavirta olivat rumaa luettavaa, mutta likviditeetti on yhä turvattu
Finnairin liikevaihto putosi koronapandemian luoman totaalipysähdyksen takia Q1:llä 90 % 69 MEUR:oon ja oikaistu liikevoitto romahti 171 MEUR tappiolliseksi. Tappio oli odotetussa mittakaavassa. Alemmilla riveillä rahoituskulut olivat Q2:lla Q1:n tavoin normaalia suuremmat polttoaineen vähäisestä kulutuksesta johtuneiden ”ylisuojausten” purun takia, joten EPS alitti ennusteet selvästi (EPS-tasolla osakeannin vaikutukset raportoituun osakemäärään sotkivat vertailua). Kassavirta oli vielä tulosta rumempaa luettavaa (Q2: liiketoiminnan kassavirta -464 MEUR), sillä yhtiö jatkoi peruttujen lentojen lippujen maksujen palautuksia asiakkailleen (palauttamatta on vielä noin 100 MEUR). Kassassa yhtiöllä oli Q2:n lopun tilanne ja osin Q3:n puolella jo kassaan tulleet osakeantirahat huomioiden noin 970 MEUR, mikä yhdessä edelleen käytössä olevien likviditeettireservien kanssa (ml. 400 MEUR sovittua TyEL-lainaa) on hyvä taso ja likviditeetti turvaa yhtiön toiminnan jatkuvuuden kaikissa skenaarioissa pitkälle ensi vuoteen.
Myös Q3:lta on odotettavissa raskas tappio ja maailmalla kierroksia ottava pandemia pitää näkymät epäselvinä
Q3:n alussa lentotoiminnan ylösajon aloittanut Finnair aikoo kasvattaa lentojaan asteittain kysynnän mukaan ja tavoitteena on yksittäisten lennon kassapositiivisuus. Tämä on ainoa vaihtoehto, sillä Finnairilla tai muillakaan lentoyhtiöllä ei ole nyt varaa pyrkiä tarjontaa kasvattamalla luomaan kysyntää, jolle suurin jarru vaikuttaa olevan useissa maissa voimassa olevat matkustusrajoitteet eikä niinkään matkustushaluttomuus. Finnair ohjeisti Q3:lle noin Q2:n suuruusluokassa olevaa tappiota ja toisti ohjeistuksensa kuluvan vuoden huomattavasta liiketappiosta. Q3:lla myynnin todennäköinen kasvu ei heijastu tulokseen, sillä lentotoiminnan ylösajo on yhtiön mukaan etupainotteisiin kuluihin johtava investointi. Q3:n näkymä oli meidän ja konsensuksen ennusteisiin peilattuna selvä pettymys. Myös Finnairin lähivuosien näkymät ovat erittäin epäselvät, sillä pandemian kehityskaarta ja matkustusrajoitusten voimassaoloa tai kestoa on käytännössä mahdotonta ennustaa eikä tilanne ole globaalissa skaalassa helpottamaan päin. Siten leikkasimme Finnairin lähivuosien ennusteitamme alaspäin reippaasti etenkin ensi vuoden ja myös vuosien 2022-2023 osalta. Odotamme nyt Finnairin palaavan nettovoitolle vuonna 2022 ja yltävän tyydyttävälle tulostasolle (ROCE-% noin WACC-%n tasolla) vuonna 2023. Ennusteisiin liittyvä epävarmuus on äärimmäisen korkea.
Sijoittajien toivo nojaa nyt erittäin pitkässä pelissä eikä selkeitä syitä ostaa osaketta juuri nyt löydy
Finnairin osake ei saa tukea tämän ja ensi vuoden tuloskertoimista negatiivisten tai alhaisten tulosrivien takia. Myös vuoden 2022 kertoimet ovat korkeat ja vasta äärimmäisen epävarmoilla 2023 ennusteilla kertoimista alkaa löytyä joitakin houkuttelevia merkkejä. Tasepohjainen oik. P/B on hieman alle 1x (2020e), mutta tähän ei voi nojata, sillä kassavirran kääntymisen ja nettotappioiden katkeamiseen ei ole selvää näkyvyyttä. Sijoittajien toivo Finnairissa lepääkin pitkässä tähtäimessä ja siinä, että koko toimialaa ravisteleva kriisi tekee lentosektorista terveemmän pelikentän Finnairin kaltaisille selviytyjille (ml. kilpailun ja tiettyjen kulupaineiden rauhoittuminen). Matkalla voi kuitenkin olla vielä useita ilmakuoppia eikä selkeitä houkuttimia riskinottoon ole vielä näköpiirissä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.07.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 1 280,7 | 2 369,4 |
kasvu-% | 9,22 % | −58,66 % | 85,00 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −472,2 | 4,0 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | −36,87 % | 0,17 % |
EPS (oik.) | 0,00 | −0,38 | −0,06 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 4 376,91 | - | - |
EV/EBITDA | 6,08 | - | 14,59 |