Finnair Q2’25 -ennakko: Työtaistelutoimien värittämän kvartaalin tuloskunto näyttää kohtuulliselta datan pohjalta
Finnair julkistaa Q2-tuloksensa keskiviikkona kello 9.00. Lentomatkustamisen kysyntä on jatkunut kohtuullisena, ja työtaisteluiden värittämän kvartaalin liikennedata indikoi maltillista sekä hieman Q1:stä pirteämpää kasvua. Finnairin tulosta ovat kuitenkin arviomme mukaan rokottaneet työtaistelutoimien rasitteiden lisäksi etenkin biopolttoainekulujen sekä liikennöimismaksujen nousu. Arviomme mukaan Finnair antaa työtaisteluiden päättymisen myötä uuden ohjeistuksen, joka peilaa suunnilleen aiemman ohjeistuksen keskikohtien henkeä toteutuneet työtaisteluiden rasitukset huomioiden.
| Ennustetaulukko | Q2'24 | Q2'25 | Q2'25e | Q2'25e | 2025e | |
| MEUR / EUR | Vertailu | Toteutunut | Inderes | Konsensus | Inderes | |
| Liikevaihto | 766 | 803 | 798 | 3172 | ||
| Liikevoitto (oik.) | 44 | 31 | 31 | 97 | ||
| Liikevoitto | 43 | 31 | 31 | 107 | ||
| Tulos ennen veroja | 23 | 14 | 18 | 45 | ||
| EPS (raportoitu) | 0,09 | 0,06 | 0,09 | 0,18 | ||
| Liikevaihdon kasvu-% | 2,2 % | 4,8 % | 4,1 % | 4,1 % | ||
| Liikevoitto-% (oik.) | 5,7 % | 3,9 % | 3,8 % | 3,1 % |
Lähde: Inderes & Bloomberg, 4 ennustetta (konsensus)
Työtaistelutoimien värittämän kvartaalin liikennedata indikoi kasvua
Lentomatkustamisen kysyntä on jatkunut Q2:lla kohtuullisena, ja Finnairin liikennedata on työtaisteluiden sotkeman kvartaalin aikana vastannut suunnilleen Q1:n lopussa laatimiamme ennusteita. Odotuksiamme korkeampi matkustajakäyttöaste paikkasi arviotamme hitaamman kapasiteetin kasvun ja lentojen peruutuksiin johtaneista työtaistelutoimista odotuksistamme jääneitä volyymejä sekä matkustajaliikenteessä että rahdissa.
Hinnoittelutilanteen arvioimme pysyneen jokseenkin vakaana suhteessa vertailukauteen. Matka- ja lisäpalvelumyynnin osalta dynamiikka on arviomme mukaan seurannut kvartaalilla matkustajaliikennettä. Näiden tekijöiden summana ennustamme Finnairin liikevaihdon kasvaneen Q2:lla noin 5 %:lla 803 MEUR:oon, mikä on hieman konsensuksen yläpuolella.
Tulosta rasittaa työtaistelutoimien lisäksi muutamat kuluerät
Ennustamme Finnairin oikaistun liikevoiton heikentyneen Q2:lla 31 MEUR:oon, mikä on myös konsensusennuste. Arviomme mukaan Finnairin operatiivista tulosta ovat kvartaalilla rokottaneet etenkin mittavien peruutusten aiheuttamat lisäkulut sekä myös biopolttoainekustannusten ja liikennöimismaksujen tuntuva kohoaminen. Arvioimme tuloksen jääneen selvästi vertailukaudesta etenkin peruutusten tulosrasitusten takia. Alariveillä ennakoimme rahoituskulujen ja veroasteen pysyneen suunnilleen edelliskvartaalin tasolla, ja näin ollen arvioimme EPS:n olleen Q2:lla 0,06 euroa. Rahavirrallisesti Q2 on ollut Finnairille luultavasti melko hyvä, sillä kvartaalin aikana on myyty työtaisteluista huolimatta myös Q3:n huippusesongin lippuja, mikä taas on tukenut yhtiön rahavirtaa käyttöpääoman kautta.
Odotamme yhtiön päivittävän ohjeistuksensa huomioimaan työtaisteluiden vaikutukset
Finnair ohjeisti Q1-tuloksensa yhteydessä koko vuoden liikevaihtonsa olevan 3,3–3,4 miljardia euroa sekä oikaistun liikevoittonsa olevan 100–200 MEUR ennen työtaistelutoimia. Työtaistelutoimet ovat kuitenkin vähentäneet tai tulevat vähentämään tänä vuonna liikevaihtoa 76 MEUR:lla ja oikaistua liikevoittoa 42 MEUR:lla huhtikuun lopussa tiedossa olleen tilannekuvan mukaan. Rasitukset ovat kasvaneet toukokuun, kesäkuun ja heinäkuun ensimmäisten päivien aikana, mutta enää niitä ei lähtökohtaisesti ole tulossa. Arviomme mukaan Finnair päivittää ohjeistuksensa ottamaan rasitukset suoraan huomioon, mutta tästä oikaistuna odotamme yhtiön korkeintaan kaventavan leveän tulosohjeistuksensa haarukkaa. Nähdäksemme myös markkinaodotusten täyttäminen vaatisi luultavasti tämänkaltaista muutosta. Odotamme ennen Q2-raporttia Finnairin liikevaihdon kasvavan tänä vuonna 4 % 3172 MEUR:oon ja oikaistun liiketuloksen laskevan 36 % 97 MEUR:oon etenkin heikon H1-tuloksen takia.
Loppuvuoteen Finnairin näkymä säilyy epävarmana kuluttajien ollessa edelleen hyvin varovaisia harkinnanvaraisen kulutuksen suhteen etenkin Suomessa. Odotamme kuitenkin kysyntäkuvan kehittyvän lähtökohtaisesti positiiviseen suuntaan, sillä reaalipalkkojen nousun ja etenkin suomalaisille tärkeiden markkinakorkojen laskun pitäisi aikanaan elvyttää kulutuskysyntää. Lievästi positiivista Finnairin lähiaikojen näkymien kannalta on ollut myös polttoaineen hinnan lasku ja EUR/USD-kurssin vahvistuminen, minkä lisäksi peruutusten tulosrasitukset loppuvat. Näin ollen odotamme konsensuksen tavoin yhtiön tuloskunnon parantuvan selvästi H2:n aikana ja kääntyvän lievään kasvuun suhteessa vertailulukuihin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille