Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnair Q3 - arvostus on ainoa ongelma

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Finnair julkaisi eilen Q3-tuloksensa, joka oli ennen raporttia päivitettyjä odotuksiammekin selvästi parempi. Ohjeistuksensa yhtiö kuitenkin toisti, mikä vaikuttaa erittäin varovaiselta loppuvuoteen liittyvästä epävarmuudesta huolimatta. Teimme jälleen merkittäviä positiivisia ennustemuutoksia odotuksia paremman Q3-tuloksen jälkeen, mitä heijastellen nostamme yhtiön tavoitehintamme 9,50 euroon (aik. 8,50 euroa). Ennustemuutokset eivät kuitenkaan muuta monesta suunnasta kireän arvostuksen kokonaiskuvaa, minkä takia toistamme osakkeen myy-suosituksemme.

Finnairin liikevaihto kasvoi Q3:lla 14,7 % 735 MEUR:oon, mikä oli aiemmin julkaistun liikennedatan perusteella jo tiedossa. Liikevaihdon vahvaa kasvua tuki kapasiteetin 11 %:n kasvu, mutta erityisen positiivista oli, että hyvän kysynnän (etenkin Aasiassa) myötä erittäin korkea matkustajakapasiteetin käyttöaste (Q3’17: 87 %) nosti yksikkötuottoja 3,3 % Q3:lla. Käyttöasteen nousun lisäksi yksikkötuoton kasvun taustalla oli hyvin pitänyt hinnoittelu sekä lisäpalveluiden, rahdin ja matkapalveluiden vahva kasvu. Finnairin oikaistu liikevoitto kohosi liikevaihdon kehityksen sekä muun muassa suojatun polttoaineen hinnan laskun myötä 3,5 % alentuneiden yksikkökustannusten ansiosta ennätystasolle 118,9 MEUR:oon. Tämä ylitti selvästi myös ennen Q3-tulosta päivitetyn ennusteemme etenkin odotuksiamme pienemmän polttoainelaskun takia. Alemmilla riveillä yhtiö kirjasi pienet positiiviset vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät, mutta rahoituskuluissa ja veroissa ei ollut olennaisia yllätyksiä Q3:lla. Näin ollen Finnairin raportoitu EPS oli 0,71 euroa, mikä ylitti niin ikään ennusteemme selkeästi operatiivista parannusta heijastellen.

Finnair toisti kuluvan vuoden ohjeistuksensa. Sen mukaan yhtiön kapasiteetti kasvaa 9 % ja liikevaihto kasvaa suunnilleen kapasiteetin kasvun tahtia. Oikaistun liikevoiton yhtiö arvioi olevan 135-155 MEUR jos polttoaineen hinta ja valuuttakurssit säilyvät noin nykytasoillaan, eikä markkinaympäristö muutu merkittävästi. Yhdeksän kuukauden jälkeen Finnairilla on kasassa oikaistua liikevoittoa 147,5 MEUR, joten ohjeistus vaikuttaa mielestämme erittäin varovaiselta, vaikka loppuvuoden osalta parannusvauhti voikin rauhoittua, jos Q4:lla kiihtyvä kapasiteetin kasvu luo painetta hinnoitteluun ja käyttöasteisiin. Tästä huolimatta ohjeistushaarukkaan jääminen vaatisi markkinatilanteen nopeaa heikentymistä (vielä syyskuussa yhtiön liikennedata oli erittäin vahvaa). Teimme Q4:n ennusteisiimme vain lieviä tarkastuksia ja kuluvan vuoden ennusteemme jäivät selvästi yhtiön ohjeistushaarukan yläpuolelle. Nostimme myös lähivuosien ennusteitamme oikaistun liikevoiton osalta noin 15 %:lla 170-180 MEUR:n tasolle vahvan Q3-raportin ja johdon luottavaisten markkinakommenttien jälkeen. Odotamme Finnairin kannattavuuden pysyvän yhtiön nykyisen tavoitetason (yli 6 % EBIT-%) yläpuolella myös lähivuosina, mutta olennainen parantaminen jatkossa vaatisi yhtiöltä arviomme mukaan ennätyskorkeiden käyttöasteiden säilyttämistä ja vähintään neutraalia yksikkötuottokehitystä. Tämä on ollut toimialalla historiallisesti haastavaa pitkällä aikavälillä.

Finnairin ennusteidemme mukaiset operatiiviset P/E-luvut vuosille 2017-2018 ovat noin 12x, kun taas oikaistut EV/EBITDAR-kertoimet ovat noin 5x. Jälkimmäisellä mittarilla Finnair on arvostettu hieman historiallista tasoaan ylemmäs. Finnairin lähes ennätyskorkea oikaistu P/B-luku 1,8x on mielestämme haastavalla tasolla, etenkin pitkän aikavälin sijoittajien kannalta, liiketoiminnan pääomavaltaisuus ja vastaavasti pääoman tuottopotentiaali huomioiden. Myös lähivuosien osinkotuottojen odotamme jäävän 2-3 %:iin, joten tuotto-odotus saa osingosta vain taustatukea. Suhteellisesti Finnairin arvostus on varsinkin parhaan vertailukelpoisuuden P/E-luvulla kireä, sillä eurooppalaisia verkkolentoyhtiöitä (esim. IAG, Lufthansa, Air France-KLM) hinnoitellaan markkinoilla P/E-luvuilla 6x-8x ja myös USA:n erittäin hyvin kannattavien verkkolentoyhtiöiden P/E-kertoimet ovat noin 10x. Myös Finnairin vahvan taseen paremmin huomioivilla EV-kertoimilla Finnair on arvostettu yli pääverrokkien tasojen ja meidän on vaikea löytää preemiohinnoittelulle perusteita. Finnairin tavoitehintamme heijastelee usean arvostusmallin keskiarvoa.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut26.10.2017

201617e18e
Liikevaihto2 316,82 562,52 723,4
kasvu-%2,8 %10,6 %6,3 %
EBIT (oik.)55,3173,6175,7
EBIT-% (oik.)2,4 %6,8 %6,5 %
EPS (oik.)0,442,822,76
Osinko0,310,770,93
Osinko %2,5 %26,8 %32,2 %
P/E (oik.)28,21,01,0
EV/EBITDA2,00,2neg.

Foorumin keskustelut

Tässä on Antin ja Kaisan kommentit Finnairin marraskuusta. Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Raportti oli ...
8.12.2025 klo 8.18
- Sijoittaja-alokas
1
Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.