Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnair Q3’25 -ennakko: Kesäsesonki näyttää jääneen hieman alkuperäisiä odotuksiamme pehmeämmäksi

Finnair

Tiivistelmä

  • Finnairin Q3-liikevaihto kasvoi 3 % 843 MEUR:oon, mutta jäi hieman konsensuksen alapuolelle Pohjois-Amerikan heikon kysynnän vuoksi.
  • Oikaistu liikevoitto Q3:lla oli 69 MEUR, mikä ylitti konsensuksen, mutta kustannuspaineet ja työtaistelutoimet heikensivät kannattavuutta.
  • Vuoden 2025 liikevaihto-ohjeistukseen liittyy alasuuntaisia riskejä, ja Finnairin odotetaan kaventavan tulosohjeistustaan.
  • Finnairin strategiapäivitys ja pääomamarkkinapäivä marraskuussa voivat tarjota lisätietoa yhtiön tulevaisuuden suunnitelmista.

Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.

Ennustetaulukko Q3'24Q3'25Q3'25eQ3'25e2025e
MEUR / EUR VertailuToteutunutInderesKonsensusInderes
Liikevaihto 818 8438493130
Liikevoitto (oik.) 71 696262
Liikevoitto 77 696280
Tulos ennen veroja 72 574636
EPS (raportoitu) 0,28 0,220,210,15
       
Liikevaihdon kasvu-% 0,1 % 3,0 %3,8 %2,7 %
Liikevoitto-% (oik.) 8,7 % 8,2 %7,3 %2,0 %

Lähde: Inderes & Bloomberg, 4 ennustetta (konsensus)

Finnair julkistaa Q3-tuloksensa torstaina kello 9.00. Lentomatkustamisen kysyntä on jatkunut sesonkikvartaalilla kohtuullisena, mutta Pohjois-Amerikan myynti jäi kuitenkin odotuksiamme vaisummaksi. Finnairin tulosta ovat arviomme mukaan rokottaneet jo päättyneiden työtaistelutoimien rasitteiden lisäksi biopolttoainekulujen ja liikennöimismaksujen nousu. Vuosituloksen kannalta kriittisen Q3:n jälkeen Finnair voi nähdäksemme tiivistää leveää tulosohjeistustaan. Ennusteidemme valossa tämä tapahtuisi haarukoiden molemmista päistä, joskin ennusteemme ovat yhtiön nykyisen haarukan alemmalla puoliskolla, ja siten suurempi paine kohdistuu ylälaitoihin. Liikevaihto-ohjeistukseen näemme sen sijaan liittyvän alasuuntaisia riskejä, eikä tilannetta ole helpottanut yhtiön viime aikojen lentojen peruutuksiin liittyvä uutisvirta.

Kvartaalin liikennedata indikoi vain maltillista kasvua Pohjois-Amerikan kysynnän jäätyä vaisuksi

Lentomatkustamisen kysyntä on jatkunut Q3:lla kohtuullisena, mutta Finnairin myydyn volyymin kasvu jäi silti kvartaalin aikana odotuksiamme vaisummaksi etenkin Pohjois-Amerikan heikomman kysynnän vuoksi (taustalla lienee valuuttoihin ja USA:n politiikkaan liittyviä syitä). Myös kapasiteetin kasvu jäi aiempaa arviotamme hitaammaksi, mikä näyttäisi osin johtuvan yhtiön tekemistä kapasiteetin sopeutuksista juuri Pohjois-Amerikan reiteillä. Hinnoittelutilanteen arvioimme pysyneen neljänneksellä jokseenkin vakaana suhteessa vertailukauteen. Matka- ja lisäpalvelumyynnin osalta dynamiikka on arviomme mukaan seurannut matkustajaliikenteen kehitystä, kun taas rahtiliikenteen osalta odotamme jokseenkin vakaata kehitystä. Näiden tekijöiden summana ennustamme Finnairin liikevaihdon kasvaneen Q3:lla 3 %:lla 843 MEUR:oon, joka on lievästi konsensuksen alapuolella. Olemme laskeneet Q3:n liikevaihtoennustettamme hieman kvartaalin uutisvirtaa heijastellen.

Kustannuspaineet ja työtaistelutoimien vaikutukset heikentävät yhä kannattavuutta

Odotamme Finnairin oikaistun liikevoiton jääneen Q3:lla 69 MEUR:oon, mikä on hieman konsensuksen yläpuolella. Olemme laskeneet Q3:n oikaistun liikevoiton ennustettamme noin 4 % liikevaihtovetoisesti. Arviomme mukaan Finnairin operatiivista tulosta ovat painaneet etenkin mittavista työtaistelutoimista aiheutuneiden peruutusten lisäkulut sekä biopolttoainekustannusten ja liikennöimismaksujen tuntuva kohoaminen. Toisaalta polttoaineen hinnan lasku ja EUR/USD-kurssin vahvistuminen on nähdäksemme tarjonnut lievää helpotusta kustannuspuolelle. Alariveillä ennakoimme rahoituskulujen ja veroasteen pysyneen suunnilleen edelliskvartaalin tasolla, ja näin ollen arvioimme EPS:n olleen Q3:lla 0,22 euroa. Rahavirrallisesti Q3 on ollut Finnairille luultavasti vaisumpi, sillä kvartaalin aikana on toimitettu isoa volyymiä ja myyty lippuja etenkin syksyn ja talven hiljaisempaan sesonkiin, mikä näkyy yhtiön rahavirrassa käyttöpääoman sitoutumisena.

Odotamme yhtiön kaventavan tulosohjeistustaan, mutta liikevaihto-ohjeistukseen liittyy alasuuntaisia riskejä

Työtaistelutoimet ovat heikentäneet Finnairin vuoden 2025 liikevaihtoa noin 100 MEUR ja oikaistua liikevoittoa noin 70 MEUR. Näiden vaikutusten huomioimisen jälkeen Finnair arvioi ohjeistuksessaan, että sen vuoden 2025 liikevaihto on 3,2–3,3 miljardia euroa ja oikaistu liikevoitto puolestaan 30–130 MEUR. Tuloksen yhtiö kuitenkin arvioi olevan lähempänä ohjeistushaarukan alalaitaa heijastellen Pohjois-Amerikan odotettua heikompaa kysyntää ja työtaistelutoimien välillisiä vaikutuksia. Odotamme ennen Q3-raporttia Finnairin liikevaihdon kasvavan tänä vuonna 3 % 3130 MEUR:oon ja oikaistun liikevoiton laskevan 59 % 62 MEUR:oon etenkin heikon H1-tuloksen takia. Siten näemme yhtiön liikevaihto-ohjeistukseen liittyvän alasuuntaisia riskejä, eikä tilannetta ole helpottanut yhtiön viime aikojen lentojen peruutuksiin liittyvä uutisvirta. Lisäksi odotamme yhtiön kaventavan leveän tulosohjeistuksensa haarukkaa, ja nähdäksemme myös markkinaodotusten täyttäminen vaatisi luultavasti tämänkaltaista muutosta.

Loppuvuoden näkymä säilyy epävarmana kuluttajien ollessa edelleen hyvin varovaisia harkinnanvaraisen kulutuksen suhteen etenkin Suomessa ja lentomatkustamisen kysyntä vaikuttaa myös olevan vaisua Atlantin ylittävässä liikenteessä. Odotamme kysyntäkuvan kuitenkin kehittyvän lähtökohtaisesti positiivisempaan suuntaan, sillä reaalipalkkojen nousun ja etenkin suomalaisille tärkeiden markkinakorkojen laskun pitäisi aikanaan elvyttää kulutuskysyntää. Lievästi positiivista Finnairin lähiaikojen näkymien kannalta on ollut myös polttoaineen hinnan lasku ja EUR/USD-kurssin vahvistuminen. Finnair on tekemässä strategiapäivityksen ja järjestää pääomamarkkinapäivän 13.11., mikä tarjonnee lisäväriä yhtiön tulevaan kapearunkolaivaston uudistukseen ja yhtiön strategian kehityssuuntaan.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut27.10.

202425e26e
Liikevaihto3 048,73 130,13 211,7
kasvu-%2,0 %2,7 %2,6 %
EBIT (oik.)151,462,3179,7
EBIT-% (oik.)5,0 %2,0 %5,6 %
EPS (oik.)0,330,080,40
Osinko0,110,000,10
Osinko %4,7 %3,6 %
P/E (oik.)7,136,87,1
EV/EBITDA3,33,42,4

Foorumin keskustelut

Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Nyt kun näyttää siltä, että Ukrainaan tulee rauha ja “Venäjä integroidaan takaisin maailmantalouteen”, Finnair hyötyy kun ilmatilat aukeavat...
21.11.2025 klo 11.18
- TZ
0
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.