Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnair Q4: Mielestämme tyrmäys oli aiheeton

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Finnairin Q4-raportin kokonaiskuva oli mielestämme melko neutraali markkinoiden tyrmäävästä reaktiosta huolimatta (osake -10 % eilen). Q4-tulos oli operatiivisesti lähes odotustemme mukaisella tasolla. Yhtiö hakee kasvua tänä vuonna odotuksiamme aggressiivisemmin, mutta kasvun hakemiseen liittyvä riski on mielestämme silti siedettävä. Markkinatilanteessa ei myöskään ollut oleellisia poikkeamia ennakkoarvioihimme nähden. Näin ollen emme tehneet raportin jälkeen hienosäätöä suurempia ennustemuutoksia. Mielestämme Finnair on arvostettu jo melko maltillisesti ja varsinkin kassavirtapohjaisesti tarkasteltuna tuotto-odotus lähivuosille näyttäytyy mielestämme jo riittävänä osakkeen kroonisesti korkeasta riskiprofiilista huolimatta. Näin ollen toistamme Finnairin lisää-suosituksemme ja tarkastamme yhtiön tavoitehintamme 0,04 euroon (aik. 0,05 €).

Loppuvuosi meni lähes odotustemme mukaisesti

Finnairin liikevaihto kasvoi Q4:llä 6 % kohtuullisesta vertailutasosta 727 MEUR:oon, mikä oli hyvin linjassa ennusteemme kanssa. Liikevaihdon kasvun keskeinen ajuri on matkustajaliikenteen volyymikasvu, erittäin vahva lisäpalvelumyynti ja Matkapalveluiden (Aurinkomatkat) hyvä kysyntä. Matkustajaliikenteen yksikkötuotto laski korkeasta vertailutasosta 4 %, mutta kokonaisuutena hinnoittelutilanne on erittäin hyvä (Q4'23 yksikkötuotto +20 % vs. Q4’19). Oikaistua liikevoittoa Finnair teki Q4:llä 23 MEUR, mikä oli käytännössä linjassa ennusteemme kanssa ja alitus konsensusodotuksiin oli pieni. Kulurakenteessa poikkeamat olivat ennusteisiimme nähden vähäisiä. Alariveillä kertaerät ja rahoituskulut (ml. kurssierot) alittivat ennusteemme. Lisäksi Finnair palautti verosaamisia taseeseensa, mikä nosti tuloslaskelmaverot positiivisiksi. Näin ollen raportoitu EPS ylitti ennusteet selvästi. Yhtiön liiketoiminnan kassavirta jäi negatiiviseksi, mutta pääsyy tälle oli kuitenkin ainoastaan liiketoiminnan kausiluonteen mukana heiluva käyttöpääoma. Kvartaalin rahoitustoimet pienensivät odotetusti Finnairin kassaa ja tasetta, mutta Q4:n lopun 0,9 miljardin euron kassa on näkemyksemme mukaan riittävä liiketoiminnan sujuvaan pyörittämiseen.

Kasvua haetaan odotuksiamme aggressiivisemmin tänä vuonna

Finnair ohjeisti kapasiteettinsa kasvavan tänä vuonna yli 10 % ja liikevaihtonsa hieman kapasiteettia hitaammin. Tulosohjeistuksen Finnair antaa täysin odotetusti vasta H1:n jälkeen heinäkuussa. Yhtiö hakee kasvua tänä vuonna odotuksiamme aggressiivisemmin. Vaikka tämä ei varsinkaan vallitsevassa makrotilanteessa ole riskitöntä, emme näe syytä pelästyä, sillä kasvua haetaan etenkin nykykaluston ja henkilöstön käytön tehostamisen kautta. Siten käsijarrusta vetäminen on mahdollista, jos hinnoittelu tai käyttöasteet eivät kestä kapasiteetin nostoa. Kapasiteetin liikevaihtoa nopeampi kasvu ei myöskään ole optimaalista Finnairin tuloksen kannalta, mutta vuoden 2023 poikkeuksellisen hyvän hinnoittelutilanteen takia osasimme varautua hintojen maltilliseen joustoon. Kommentit markkinasta olivat mielestämme neutraaleja ainakin lomasesonkien osalta. Nostimme raportin jälkeen Finnairin lähivuosien liikevaihtoennusteitamme 0-2 %, mutta tulosennusteisiimme teimme vain pieniä säätöjä. Odotamme Finnairilta lähivuosina hidasta 5 %:n oikaistun liikevoiton kasvua (2023-2026e CAGR) kohtuullisessa markkinassa.

Arvostuskuva on jo varovaisen houkutteleva

Finnairin vuosien 2024-2025 ennusteidemme mukaiset oikaistut P/E-luvut ovat 9x ja 8x ja oikaistut EV/EBIT-kertoimet ovat 8x ja 7x. Tasot ovat Finnairille hyväksyttävinä pitämiemme haarukoiden alalaidoissa. Verrokkeihin nähden arvotus ei ole yhtä houkutteleva, sillä alempien tulosrivien osalta Finnair on hinnoiteltu yhä preemiolla. Toisaalta verrokkiryhmä on hinnoiteltu erittäin alas (2024e: P/E 5x) eikä Finnairin hinnoittelu ole tyypillisesti seurannut erityisen hyvin verrokkeja. Finnair ei myöskään maksa veroja ja arviomme mukaan tuloslaskelmassa vuokriin liitännäiset erät ovat nyt todellista kassakulua suurempia. Lisäksi lähivuosina yhtiön investoinnit alittanevat poistot selvästi. Siten arvioimme sijoittajien saavan Finnairista nykyiselle markkina-arvolle kaksinumeroisen vapaan kassavirran tuoton. Mielestämme osakkeen tuotto-odotus vastaakin ennustettua kassavirtatuottoa nykyiseltä arvostustasolta, mitä pidämme jo varovaisen houkuttelevana osakkeen kroonisesti korkeista riskeistä huolimatta.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut15.02.2024

202324e25e
Liikevaihto2 988,53 076,13 124,0
kasvu-%26,8 %2,9 %1,6 %
EBIT (oik.)184,0194,6202,0
EBIT-% (oik.)6,2 %6,3 %6,5 %
EPS (oik.)0,500,340,42
Osinko0,000,070,10
Osinko %2,6 %3,9 %
P/E (oik.)8,07,76,4
EV/EBITDA3,62,92,5

Foorumin keskustelut

Antin ja Kaisan kommentit Finnairin lokakuun menosta ja meiningistä. Finnair julkisti torstaina liikennetietoraporttinsa lokakuulta. Raportti...
7.11.2025 klo 7.24
- Sijoittaja-alokas
2
Hyvää huomenta Finnairilta! Lokakuun liikennetiedot julkaistiin tänään. Kapasiteetin pienestä laskusta huolimatta matkustajamäärä ylitti jälleen...
6.11.2025 klo 7.09
- Emilia Rannanniemi
2
Tässä on Jussi Halmeen video Finnairista. .) Finnairin vuosi 2025 on ollut kuin pitkä lento vastatuuleen – mutta nyt moottorit käyvät jälleen...
2.11.2025 klo 8.55
- Sijoittaja-alokas
1
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti Q3:n jälkeen. Finnairin sesonkikvartaali Q3 oli työtaistelutoimien ja muutamien kustannuserien...
31.10.2025 klo 7.19
- Sijoittaja-alokas
2
Q3-tulokseen liittyvässä tuoreessa blogikirjoituksessa puhumme mm.: Aasian vahvasta kehityksestä Haasteista Pohjois-Amerikan-liikenteessä Laivaston...
30.10.2025 klo 14.33
- Emilia Rannanniemi
4
Kiitokset, @Verneri_Pulkkinen, vierailusta ja kiperistä kysymyksistä!
30.10.2025 klo 13.54
- Erkka Salonen
6
Tässä tuloksen tiimoilta Turkan haastista. Kyselin hieman viime aikojen penkki- ja lakkouutisista, konerempoista ja polttoainekulupaineista ...
30.10.2025 klo 12.09
- Verneri Pulkkinen
6
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.