Finnair: Rokoteodotukset vaikuttavat irronneen realiteeteista
Rokotekehityksen todennäköiseltä näyttävä onnistuminen on mielestämme erittäin positiivinen uutinen Finnairille, vaikka muuttujia on vielä reilusti jäljellä. Siirsimme odotuksiamme Finnairin tuloksen toipumisen myötä aikataulusta eteenpäin 1-2 vuodella ja tätä sekä yhtiön riskiprofiilin laskua heijastellen nostamme yhtiön tavoitehintamme 0,48 euroon (aik. 0,36 euroa). Finnairin osake on kuitenkin noussut alkuviikosta 50 % ja mielestämme osakkeeseen on hinnoiteltu liian nopea ja voimakas paluu hyvälle tulostasolle. Siten laskemme Finnairin suosituksemme myy-tasolle (aik. vähennä). Finnairin riskiprofiili on riskien asteittaisesta laskusta huolimatta korkea ja hyvänkin skenaarion tuottopotentiaali on arvostuksen takia ohut sekä ajallisesti kaukana.
Koronarokote toi tunnelin päähän valon, mutta toipuminen ei silti tapahdu käden käänteessä
Maanantaina julkaistut uutiset alustavien tulosten mukaan varsin tehokkaasta koronarokotteesta tulivat Finnairille tarpeeseen, sillä rokote on jo pitkään ollut realistisin vaihtoehto, joka voi lopettaa koronapandemian matkustamiselle aiheuttaman painajaisen. Rokotteen myyntiluvan saamisen, tuotannon, jakelun ja globaalisti riittävän laajan väestöpeiton saavuttamiseen liittyy yhä oleellisia epävarmuustekijöitä. Lähtökohtaisesti emme odota kuluttajien matkustushalun emmekä etenkään rajoituksista vapaan matkustamisen palaavan välittömästi vaan paluu normaaliin tulee todennäköisesti viemään joitakin vuosia. Positiivinen rokoteuutinen mielestämme alensi oleellisesti Finnairin riskiprofiilia ja kriisin pahin vaihe Finnairin osalta lienee takana ensi keväänä. Samalla sijoittajien kannalta negatiivisimman skenaarion eli toisen oman pääoman ehtoisen rahoituskierroksen takia todennäköisyys on pudonnut tuntuvasti. Finnairin riskiprofiili on kuitenkin kroonisesti korkea eivätkä kaikki koronariskitkään ole poistuneet, mitä heijastellen olemme pitäneet yhtiön riskiprofiilin luokassa 4, vaikka tarkastimmekin hieman yhtiön riskipreemiotamme alaspäin.
Siirsimme ennusteitamme eteenpäin, mutta näkemystä tulospotentiaalista rokote ei muuttanut
Näkyvyys lentosektorin lähivuosien kysyntään on edelleen kaukana selkeästä, mutta tämänhetkisen perusskenaariomme mukaan kysyntä alkaa elpyä asteittain ensi keväänä lyhyen matkan reiteiltä (Suomi ja Eurooppa), kun taas Finnairille tärkeillä kaukoreiteillä toipuminen alkaa myöhemmin ja etenee hitaammin. Arviomme mukaan vuosi 2021 on Finnairille vielä rajusti tappiollinen erittäin heikon H1:n takia, kun taas vuonna 2022 ennustamme yhtiön tekevän tuntuvasti parantuneen toimintaympäristön, käynnissä olevan 140 MEUR:n säästöohjelmansa ja alhaisena pysyvän kustannustason turvin vuoden 2019 tasolla olevan liiketuloksen, vaikka emme uskokaan kaukoliikenteen toipuneen täysimääräisesti vielä 2022. Odotamme nyt Finnairin saavuttavan vuonna 2023 vuoden 2019 volyymitason ja tekevän yhtiölle historiallisesti vahvan 7,0 %:n liikevoittomarginaalin säästöjen, takavuosia piirun rauhallisemman kilpailutilanteen ja suotuisan kuluympäristön ansiosta. Käytännössä olemme siirtäneet rokoteuutisen ansiosta Finnairin tulosennusteitamme 1-2 vuotta eteenpäin, mutta näkemystämme kriisin jälkeisen Finnairin tulospotentiaalista viikon rokoteuutiset eivät ole muuttaneet. Pääriskejä ennusteidemme kannalta ovat rokotekehityksen ja -jakelun sekä matkustusrajoitusten poistamisen aikataulut, kireä kilpailu, korkeakatteisen liikematkailun uusi kysyntätaso, polttoaineen hinta ja valuuttakurssit.
Nykyarvostuksella pettymysten riski on ilmeinen, jos elpyminen ei etene kuin elokuvissa
Finnairin osake ei saa tukea tämän ja ensi vuoden tuloskertoimista negatiivisten tulosrivien takia. Myös vuoden 2022 kertoimet ovat korkeat ja vasta epävarmoilla 2023 ennusteilla arvostuksesta alkaa löytyä joitakin houkuttelevia merkkejä (2023e: P/E 10x, EV/EBIT 7x). Mielestämme kroonisesti korkeariskinen lentosektori on kuitenkin syytä hinnoitella alhaisilla kertoimilla (ennen koronakriisiä monien eurooppalaisen verkkolentoyhtiöiden kertoimet olivat alle 10x), joten merkittävää nousuvaraa emme vuoden 2023 kertoimissakaan etenkään tässä vaiheessa näe. Näin ollen kuluvan viikon 50 %:n kurssinousu onkin ottanut mielestämme turhan kovan etunojan Finnairin toimintaympäristön toipumisvauhtiin ja pettymysten riski alkaa mielestämme olla osakkeen nykyarvostuksella lyhyellä tähtäimellä ilmeinen, jos/kun kysynnän toipuminen ei tapahdukaan pikavauhtia. Näin ollen näemme osakkeen 12 kk:n tuotto/riski-suhteen olevan nykyisellä arvostustasolla pakkasella ja uskomme, että Finnairin käänteeseen pääsee kiinni vielä paremmalla hyötysuhteella.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.11.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 827,1 | 1 756,3 |
kasvu-% | 9,2 % | −73,3 % | 112,3 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −593,4 | −160,3 |
EBIT-% (oik.) | 5,3 % | −71,7 % | −9,1 % |
EPS (oik.) | 8,44 | −7,93 | −2,60 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 11,70 | - | - |
EV/EBITDA | 2,83 | - | 8,05 |
