Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnair: Rokoteodotukset vaikuttavat irronneen realiteeteista

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Rokotekehityksen todennäköiseltä näyttävä onnistuminen on mielestämme erittäin positiivinen uutinen Finnairille, vaikka muuttujia on vielä reilusti jäljellä. Siirsimme odotuksiamme Finnairin tuloksen toipumisen myötä aikataulusta eteenpäin 1-2 vuodella ja tätä sekä yhtiön riskiprofiilin laskua heijastellen nostamme yhtiön tavoitehintamme 0,48 euroon (aik. 0,36 euroa). Finnairin osake on kuitenkin noussut alkuviikosta 50 % ja mielestämme osakkeeseen on hinnoiteltu liian nopea ja voimakas paluu hyvälle tulostasolle. Siten laskemme Finnairin suosituksemme myy-tasolle (aik. vähennä). Finnairin riskiprofiili on riskien asteittaisesta laskusta huolimatta korkea ja hyvänkin skenaarion tuottopotentiaali on arvostuksen takia ohut sekä ajallisesti kaukana.

Koronarokote toi tunnelin päähän valon, mutta toipuminen ei silti tapahdu käden käänteessä

Maanantaina julkaistut uutiset alustavien tulosten mukaan varsin tehokkaasta koronarokotteesta tulivat Finnairille tarpeeseen, sillä rokote on jo pitkään ollut realistisin vaihtoehto, joka voi lopettaa koronapandemian matkustamiselle aiheuttaman painajaisen. Rokotteen myyntiluvan saamisen, tuotannon, jakelun ja globaalisti riittävän laajan väestöpeiton saavuttamiseen liittyy yhä oleellisia epävarmuustekijöitä. Lähtökohtaisesti emme odota kuluttajien matkustushalun emmekä etenkään rajoituksista vapaan matkustamisen palaavan välittömästi vaan paluu normaaliin tulee todennäköisesti viemään joitakin vuosia. Positiivinen rokoteuutinen mielestämme alensi oleellisesti Finnairin riskiprofiilia ja kriisin pahin vaihe Finnairin osalta lienee takana ensi keväänä. Samalla sijoittajien kannalta negatiivisimman skenaarion eli toisen oman pääoman ehtoisen rahoituskierroksen takia todennäköisyys on pudonnut tuntuvasti. Finnairin riskiprofiili on kuitenkin kroonisesti korkea eivätkä kaikki koronariskitkään ole poistuneet, mitä heijastellen olemme pitäneet yhtiön riskiprofiilin luokassa 4, vaikka tarkastimmekin hieman yhtiön riskipreemiotamme alaspäin.

Siirsimme ennusteitamme eteenpäin, mutta näkemystä tulospotentiaalista rokote ei muuttanut

Näkyvyys lentosektorin lähivuosien kysyntään on edelleen kaukana selkeästä, mutta tämänhetkisen perusskenaariomme mukaan kysyntä alkaa elpyä asteittain ensi keväänä lyhyen matkan reiteiltä (Suomi ja Eurooppa), kun taas Finnairille tärkeillä kaukoreiteillä toipuminen alkaa myöhemmin ja etenee hitaammin. Arviomme mukaan vuosi 2021 on Finnairille vielä rajusti tappiollinen erittäin heikon H1:n takia, kun taas vuonna 2022 ennustamme yhtiön tekevän tuntuvasti parantuneen toimintaympäristön, käynnissä olevan 140 MEUR:n säästöohjelmansa ja alhaisena pysyvän kustannustason turvin vuoden 2019 tasolla olevan liiketuloksen, vaikka emme uskokaan kaukoliikenteen toipuneen täysimääräisesti vielä 2022. Odotamme nyt Finnairin saavuttavan vuonna 2023 vuoden 2019 volyymitason ja tekevän yhtiölle historiallisesti vahvan 7,0 %:n liikevoittomarginaalin säästöjen, takavuosia piirun rauhallisemman kilpailutilanteen ja suotuisan kuluympäristön ansiosta. Käytännössä olemme siirtäneet rokoteuutisen ansiosta Finnairin tulosennusteitamme 1-2 vuotta eteenpäin, mutta näkemystämme kriisin jälkeisen Finnairin tulospotentiaalista viikon rokoteuutiset eivät ole muuttaneet. Pääriskejä ennusteidemme kannalta ovat rokotekehityksen ja -jakelun sekä matkustusrajoitusten poistamisen aikataulut, kireä kilpailu, korkeakatteisen liikematkailun uusi kysyntätaso, polttoaineen hinta ja valuuttakurssit.

Nykyarvostuksella pettymysten riski on ilmeinen, jos elpyminen ei etene kuin elokuvissa

Finnairin osake ei saa tukea tämän ja ensi vuoden tuloskertoimista negatiivisten tulosrivien takia. Myös vuoden 2022 kertoimet ovat korkeat ja vasta epävarmoilla 2023 ennusteilla arvostuksesta alkaa löytyä joitakin houkuttelevia merkkejä (2023e: P/E 10x, EV/EBIT 7x). Mielestämme kroonisesti korkeariskinen lentosektori on kuitenkin syytä hinnoitella alhaisilla kertoimilla (ennen koronakriisiä monien eurooppalaisen verkkolentoyhtiöiden kertoimet olivat alle 10x), joten merkittävää nousuvaraa emme vuoden 2023 kertoimissakaan etenkään tässä vaiheessa näe. Näin ollen kuluvan viikon 50 %:n kurssinousu onkin ottanut mielestämme turhan kovan etunojan Finnairin toimintaympäristön toipumisvauhtiin ja pettymysten riski alkaa mielestämme olla osakkeen nykyarvostuksella lyhyellä tähtäimellä ilmeinen, jos/kun kysynnän toipuminen ei tapahdukaan pikavauhtia. Näin ollen näemme osakkeen 12 kk:n tuotto/riski-suhteen olevan nykyisellä arvostustasolla pakkasella ja uskomme, että Finnairin käänteeseen pääsee kiinni vielä paremmalla hyötysuhteella.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut11.11.2020

201920e21e
Liikevaihto3 097,7827,11 756,3
kasvu-%9,2 %−73,3 %112,3 %
EBIT (oik.)162,8−593,4−160,3
EBIT-% (oik.)5,3 %−71,7 %−9,1 %
EPS (oik.)8,44−7,93−2,60
Osinko0,000,000,00
Osinko %0,0 %0,0 %0,0 %
P/E (oik.)11,7neg.neg.
EV/EBITDA2,8neg.7,8

Foorumin keskustelut

Tässä on Antin ja Kaisan kommentit Finnairin marraskuusta. Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Raportti oli ...
8.12.2025 klo 8.18
- Sijoittaja-alokas
1
Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.