Finnair: Vuoden tärkein kuukausi sujui hieman odotuksiamme vaisummin
Finnair julkisti torstaina heinäkuun liikennetietonsa, joka on kesälomasesongin takia selvästi vuoden tärkein kuukausi yhtiölle. Vaikka matkustajakäyttöaste ylittikin lievästi ennusteemme, raportti oli kokonaisuutena hieman odotuksiamme vaisumpi. Vaisuhkoa kehitystä vertailukauteen nähden selittävät osaltaan lentojen peruutuksiin johtaneet työtaistelutoimet. Välittömiä muutospaineita raportti ei kuitenkaan aiheuta Finnairin Q3:n ennusteisiimme.
Finnairin kuukausittainen liikennedata (07/2023–07/2025)

Lähde: Inderes. ¹PLF = matkustajakäyttöaste, ²LTM avg = edellisen 12kk keskiarvo.
Matkustajaliikenteen myyntiä veti Finnairin kaukoliikennealueet ja erityisesti Pohjois-Amerikka
Heinäkuussa Finnairin oman toiminnan matkustajamäärä laski noin 2 % lentojen peruutuksiin johtaneiden työtaistelutoimien myötä. Myyty volyymi ja kapasiteetti kasvoivat puolestaan noin 2 % vuodentakaisesta. Kesäkuuhun nähden luvut kuitenkin paranivat, mutta liiketoiminnan kausiluonteen takia tämä on mielestämme normaali odotusarvo.
Finnairin matkustajamäärä, kapasiteetti ja myyty volyymi kasvoivat Aasiassa ennusteitamme hitaammin. Näiden tekijöiden summana Aasian kehitys oli kokonaisuutena odotuksiamme heikompaa, vaikka vuoroja lisättiinkin erityisesti Japanin ja Kiinan reiteille. Toisella kaukoliikennealueella Pohjois-Amerikassa markkina veti hyvin ja alueen kapasiteetti kasvoi Los Angelesiin, Seattleen, Chicagoon ja Dallasiin lisättyjen vuorojen ansiosta. Myös matkustajamäärät ja myydyt volyymit ylittivät odotuksemme. Näin ollen Pohjois-Amerikassa heinäkuu oli sen sijaan odotuksiamme parempi.
Euroopassa ja erityisesti Kotimaassa kehitys oli puolestaan vaisua, kun matkustajamäärät, kapasiteetti sekä myydyt volyymit kasvoivat kauttaaltaan odotuksiamme hitaammin. Euroopan ja Kotimaan osalta työtaistelutoimista johtuneiden lentojen peruutusten vaikutus on ollut luultavasti odotuksiamme suurempi, mikä heijastui arviomme mukaan katsauskauden kehitykseen. Puolestaan Lähi-idässä yhteistyö Qatar Airwaysin kanssa reiteillä Tukholmasta ja Kööpenhaminasta Dohaan päättyi tammikuussa, minkä myötä alueen kapasiteetti, myydyt volyymit sekä matkustajamäärät laskivat selvästi ja ennusteitamme jyrkemmin.
Matkustajakäyttöaste pysyi odotustemme mukaisesti vakaana
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste asettui heinäkuussa noin 83 %:iin ollen suunnilleen vertailukauden tasolla, mutta ennusteemme matkustajakäyttöaste ylitti kuitenkin lievästi. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli reippaasti normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2020–2022) heinäkuita alempana. Pidemmän ajan keskiarvosta jäänyt matkustajakäyttöaste johtui lyhyiden reittien osuuden kasvusta portfoliossa (sis. Venäjän ylilentokiellon negatiivinen vaikutus Aasian liikenteeseen). Finnairin matkustajakäyttöasteet ovat olleet jo jonkin aikaa pidemmän aikavälin keskiarvon alapuolella.
Alueista Kotimaan matkustajakäyttöaste jäi heinäkuussa hyvin vaisulle ja ennusteitamme matalammalle tasolle noin 61 %:iin. Pohjois-Amerikan (~79 %) matkustajakäyttöaste oli puolestaan heinäkuulle vaisuhkolla ja odotuksiamme matalammalla tasolla. Sen sijaan Euroopan (~84 %), Aasian (~84 %) ja Lähi-idän (~85 %) matkustajakäyttöasteet kohosivat absoluuttisesti melko hyville tasoille. Lähi-idän osalta Tukholman ja Kööpenhaminan reittien lopettaminen nosti matkustajakäyttöastetta roimasti yli ennusteemme, mikä viittaa Lähi-idän ja Suomen välisen liiketoiminnan sujuneen hyvin. Euroopan ja Aasian osalta matkustajakäyttöasteet vastasivat kuitenkin suunnilleen odotuksiamme.
Rahdille heinäkuu oli haastava erityisesti Lähi-idässä, Euroopassa ja Aasiassa
Heinäkuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi putosi Lähi-idän, Euroopan ja Aasian rahtiliikenteen laskun myötä reippaat 9 %. Rahdille vuosi 2025 on ollut haastava, eikä heinäkuu tarjonnut helpotusta tilanteeseen. Näin ollen rahdin kuluva vuosi on jäänyt odotuksiamme vaisummaksi.
Lievästi odotuksiamme vaisumpi raportti ei luo välittömiä muutospaineita ennusteisiimme
Kokonaisuutena Finnairin heinäkuun liikenneraportti oli työtaisteluiden osittain sotkemalla katsauskaudella lievästi odotuksiamme vaisumpi etenkin matkustajamäärän, kapasiteetin kasvun ja myytyjen volyymien osalta. Puolestaan matkustajakäyttöaste ylitti lievästi ennusteemme. Välittömiä muutospaineita raportti ei kuitenkaan Finnairin Q3:n ennusteisiimme aiheuta.
Ennustamme Finnairin kapasiteetin kasvavan tänä vuonna noin 5 %, liikevaihdon noin 3 %:lla 3143 MEUR:oon ja oikaistun liikevoiton laskevan noin 57 %:lla 65 MEUR:oon. Työtaistelutoimet ovat heikentäneet vuonna 2025 yhtiön liikevaihtoa noin 100 MEUR ja oikaistua liikevoittoa noin 70 MEUR:lla. Näiden vaikutusten huomioimisen jälkeen Finnair arvioi sen koko vuoden liikevaihdon olevan 3,2–3,3 miljardia euroa sekä oikaistun liikevoittonsa olevan 30–130 MEUR. Pohjois-Amerikan liikenteen odotettua heikommasta kysynnästä sekä työtaistelutoimien välillisistä vaikutuksista johtuen Finnair arvioi oikaistun liikevoittonsa olevan kuitenkin lähempänä ohjeistushaarukan alalaitaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille