Finnairille aiempia odotuksia suurempi kerta-tuotto 8:nnen A350-koneen omistusjärjestelystä
Finnair tiedotti eilen, että yhtiö on toteuttanut jo aiemmin aiesopimuksena tiedottamansa järjestelyn, jossa se myy eilen vastaanottamansa Airbus A350-lentokoneen GE Capital Aviation Services Limitedille (GECAS) ja takaisinvuokraa sen käyttöönsä. Vuokrakausi on 12 vuotta, ja siihen liittyy lisäksi jatko-optioita. Järjestelyllä on Finnairin Q2:n liiketulokseen noin 50 MEUR:n positiivinen vaikutus, joka käsittää myyntivoiton lisäksi suojauksista ja ennakkomaksuista muodostuvan valuuttakurssivoiton. Järjestelyn jälkeen Finnairilla on valmius rahoittaa loput kolme tänä vuonna toimitettavaa A350-konetta käteisvaroin. Vuoteen 2023 mennessä Finnairin A350-laivasto kasvaa 19 koneeseen.
Alun perin 8. koneen toimituksen sekä myynti- ja takaisinvuokrausjärjestelyn piti tapahtua Q1:llä. Airbusista johtunut lievä viivästyminen on todennäköisesti häirinnyt jossain määrin Finnairin operatiivista toimintaa Q1:llä, mutta emme usko viivästyksen taloudellisten vaikutusten olleen yhtiön mittakaavassa erityisen merkittäviä. Sen sijaan myynti- ja takaisinvuokrausjärjestelystä syntynyt kertatuotto on jonkun verran yhtiön aiempaa 40-45 MEUR:n arviota ja omia ennusteitamme suurempi, joten järjestely vahvistaa yhtiön tasetta arvioitamme enemmän (positiivinen kassavaikutus on vielä kertatuottoa suurempi ennakkomaksuosuuden palautumisen johdosta). Arviomme mukaan yhtiö tulee ottamaan tänä vuonna toimitettavat kolme konetta suoraan omaan taseeseensa ja rahoittamaan ne kassavaroilla (2016 lopussa kassa oli 797 MEUR). Mielestämme tämä on pääomien sitoutumisesta huolimatta perusteltua, sillä koneiden suora omistaminen antaa Finnairille vuokra- ja JOLCO-järjestelyjä enemmän joustoa laivaston hallintaan pitkällä aikavälillä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.02.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 316,8 | 2 466,8 | 2 671,4 |
kasvu-% | 2,76 % | 6,47 % | 8,29 % |
EBIT (oik.) | 55,3 | 100,2 | 113,8 |
EBIT-% (oik.) | 2,38 % | 4,06 % | 4,26 % |
EPS (oik.) | 0,14 | 0,47 | 0,51 |
Osinko | 0,10 | 0,12 | 0,15 |
Osinko % | 2,48 % | 4,79 % | 5,99 % |
P/E (oik.) | 28,19 | 5,35 | 4,88 |
EV/EBITDA | 1,97 | 1,35 | 1,79 |