Finnairille isoja menetyksiä aiheuttaneet pilottien työtaistelutoimet jatkuvat
Finnairille mittavia menetyksiä aiheuttanut työehtoriita pilottien kanssa jatkuu, kun työntekijät hylkäsivät sovintoesityksen. Ennusteisiimme kohdistuu Q2:n ja Q3:n osalta laskupaineita, jos pilottien tilanne ei ratkea lähiviikkoina ja/tai muiden henkilöstöryhmien työtaistelutoimet kiihtyvät. Finnair on hankalassa raossa, sillä työtaistelutoimet aiheuttavat sille isoja menetyksiä, mutta toisaalta yhtiön kilpailukyvyn säilyttämiseksi liian kalliit palkkaratkaisut pitäisi välttää.
Pilottien työriitaan ei saatu ratkaisua ja maapalveluhenkilökunta lakkoilee perjantaina
Suomen Liikennelentäjäliitto (SLL) hylkäsi keskiviikkona Finnairin ja pilottien väliseen työehtoriitaan työnantajapuolen antaman ja Finnairin luonnollisesti hyväksymän sovintoesityksen. Näin ollen kuukausia jatkunut työehtoriita jatkuu ja SLL:n asettamat työtaistelutoimet pysyvät voimassa. SLL kuitenkin kommentoi neuvottelujen edistyneen viime viikkoina, vaikka ratkaisua asiaan ei vielä saatukaan.
Myöskään lentoliikenteen palveluja koskevassa työehtoriidassa ei saavutettu sovintoa vappuaattona, minkä myötä Ilmailualan Unioni IAU:n ilmoittamat työtaistelutoimet ovat toteutumassa. Työtaistelutoimien vuoksi Finnair ilmoitti peruvansa yhteensä noin 140 lentoa perjantaina 2.5. Lakot ovat päivän aikana neljän tunnin mittaisia ja kohdistuvat Finnairin lentojen kannalta keskeisiin toimintoihin. IAU on ilmoittanut vastaavista toimista myös maanantaille 5.5., joiden vaikutuksia Finnair vielä arvioi.
Finnair on hankalassa raossa työehtoneuvotteluiden kanssa
Pilottien työtaistelutoimet ovat heikentäneet huhtikuun loppuun mennessä tiedossa olleiden peruutusten vuoksi Finnairin liikevaihtoa 76 MEUR ja oikaistua liikevoittoa 42 MEUR (sis. Q2:n työtaisteluista johtuneita peruutuksia). Koska sopua ei syntynyt, Finnairin menetykset kasvavat arviomme mukaan yli aiemmin liputettujen tasojen. Mikäli ratkaisuun etenkin SLL:n kanssa ei kuitenkaan päästä lähiviikkojen aikana, alkaa Q2:n ja mahdollisesti myös Q3:n ennusteisiimme kohdistua laskupainetta. Lisäksi IAU:n lakkojen laajeneminen voisi luoda lisäpaineita lähiaikojen ennusteisiimme, sillä muutaman tunnin lakkojen aiheuttamat peruuntumiset kertaantuvat tyypillisesti lähipäivien ympärillä.
Finnairin työrauhan saavuttaminen olisi hyvin tärkeää, mutta samalla liian kalliit ratkaisut eri henkilöstöryhmien kanssa olisivat yhtiön pidemmän aikavälin kilpailukyvyn sekä kannattavuuskehityksen kannalta haitallisia. Näin ollen yhtiö on hankalassa raossa. Pilottien ja maapalveluhenkilökunnan lisäksi Finnair neuvottelee työehdoista myös matkustamohenkilökunnan kanssa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
