Finnairin elokuun liikenneraportin luvut jäivät hieman odotuksistamme
Finnair julkaisi perjantaina elokuun liikennetietoraporttinsa. Yhtiön matkustajamäärä kasvoi elokuussa vertailukaudesta 11,5 % 1205 300 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit kasvoivat vastaavasti 15,3 %, mitä selitti laivaston koon ja konekokojen kasvu sekä kauko- että syöttöliikennereiteillä. Myyty matkustajavolyymi ei pysynyt aivan kapasiteetin voimakkaan kasvun perässä, sillä myydyt henkilökilometrit kasvoivat 13,0 % elokuussa. Kapasiteetin ripeään kasvuun suhteutettuna Finnairin suoritus oli kuitenkin mielestämme kohtuullinen elokuussa ja elokuun kehitys oli pitkälti jatkumoa muutaman viime kuukauden luvuille. Maantieteellisistä alueista myyty volyymi kasvoi 13,0 % strategisella painopistealueella Aasiassa. Viime aikoina hyvin vetäneen Pohjois-Amerikan kasvu oli 11,3 %. Euroopassa kasvu kohosi 13,8 %:iin rajusti kasvaneen kapasiteetin (Euroopan kapasiteetti elokuussa yli +20 %) myötä, mutta kotimaan volyymikasvu jäi 7,5 %:iin. Lisäksi rahtimyynti kasvoi 6,1 %, mutta kapasiteetin kasvusta rahtivolyymin kasvu jäi melko selvästi.
Myynnin ja kapasiteetin kasvun epäsuotuisan suhteen takia Finnairin tehokkuuden kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste laski elokuussa 1,7 %-yksikköä 84,1 %:iin. Tämä on mielestämme kohtuullinen taso Finnairille kesäsesongin lopun elokuulle, kun huomioidaan kapasiteetin voimakkaana pysynyt kasvu. Alueittain Finnairin matkustajakäyttöaste oli korkeimmillaan Aasiassa, jossa Finnair saavutti elokuussa erinomaisen 91,8 %:n matkustajakäyttöasteen. Myös Pohjois-Amerikassa käyttöaste oli kohtuullisella tasolla 87,8 %:ssa, mutta Euroopan matkustajakäyttöaste kyykkäsi kapasiteetin rajun kasvun myötä 4,6 %-yksikköä välttävälle tasolle 76,1 %:iin elokuussa. Myös kotimaan liikenteessä käyttöaste oli elokuussa paineessa ja absoluuttisesti yhtiön kotimaassa saavuttama 60,3 %:n käyttöastetaso on vaatimaton.
Finnairin matkustajamäärän sekä matkustaja- ja rahtivolyymien kasvu jäivät hieman odotuksiamme hitaammiksi elokuussa. Kapasiteetin kasvu taas oli pykälän odotuksiamme nopeampaa, joten myös matkustaja- ja rahtikäyttöasteet jäivät ennusteistamme jossain määrin. Lentoliikenteen viime aikojen suotuisassa kysyntäkuvassa ei näytä raportin perusteella tapahtuneen muutoksia yhtiölle tärkeän kesäsesongin loppupuolella. Finnairin tuottovirtojen kehitystä liikenneraportti ei avaa, mutta kapasiteettia hitaamman volyymikasvun sekä rahdin vaisun kehityksen takia Finnairin yksikkötuotto on todennäköisesti pysynyt paineessa elokuussa, sillä kapasiteetin ripeän kasvu takia emme myöskään usko Finnairin olleen erityisen aggressiivinen hinnoittelussaan viime aikoina. Myös valuuttakurssien liikkeet ovat olleet yhtiön yksikkötuottojen kannalta epäsuotuisia viime aikoina. Siten näemme Q3:n osalta negatiiviset ennusteriskit jossain määrin positiivisia suurempina toistaiseksi, vaikka yhtiön Q3-ennusteemme perustuvatkin edelleen laskeviin yksikkötuottoihin. Koko vuoden tuloksen kannalta kriittisen Q3:n tuottokehityksestä saadaan lisävaloa lokakuun alussa julkaistavan syyskuun liikenneraportin yhteydessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
