Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnairin elokuun liikenneraportin luvut jäivät hieman odotuksistamme

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Finnair julkaisi perjantaina elokuun liikennetietoraporttinsa. Yhtiön matkustajamäärä kasvoi elokuussa vertailukaudesta 11,5 % 1205 300 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit kasvoivat vastaavasti 15,3 %, mitä selitti laivaston koon ja konekokojen kasvu sekä kauko- että syöttöliikennereiteillä. Myyty matkustajavolyymi ei pysynyt aivan kapasiteetin voimakkaan kasvun perässä, sillä myydyt henkilökilometrit kasvoivat 13,0 % elokuussa. Kapasiteetin ripeään kasvuun suhteutettuna Finnairin suoritus oli kuitenkin mielestämme kohtuullinen elokuussa ja elokuun kehitys oli pitkälti jatkumoa muutaman viime kuukauden luvuille. Maantieteellisistä alueista myyty volyymi kasvoi 13,0 % strategisella painopistealueella Aasiassa. Viime aikoina hyvin vetäneen Pohjois-Amerikan kasvu oli 11,3 %. Euroopassa kasvu kohosi 13,8 %:iin rajusti kasvaneen kapasiteetin (Euroopan kapasiteetti elokuussa yli +20 %) myötä, mutta kotimaan volyymikasvu jäi 7,5 %:iin. Lisäksi rahtimyynti kasvoi 6,1 %, mutta kapasiteetin kasvusta rahtivolyymin kasvu jäi melko selvästi.

Myynnin ja kapasiteetin kasvun epäsuotuisan suhteen takia Finnairin tehokkuuden kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste laski elokuussa 1,7 %-yksikköä 84,1 %:iin. Tämä on mielestämme kohtuullinen taso Finnairille kesäsesongin lopun elokuulle, kun huomioidaan kapasiteetin voimakkaana pysynyt kasvu. Alueittain Finnairin matkustajakäyttöaste oli korkeimmillaan Aasiassa, jossa Finnair saavutti elokuussa erinomaisen 91,8 %:n matkustajakäyttöasteen. Myös Pohjois-Amerikassa käyttöaste oli kohtuullisella tasolla 87,8 %:ssa, mutta Euroopan matkustajakäyttöaste kyykkäsi kapasiteetin rajun kasvun myötä 4,6 %-yksikköä välttävälle tasolle 76,1 %:iin elokuussa. Myös kotimaan liikenteessä käyttöaste oli elokuussa paineessa ja absoluuttisesti yhtiön kotimaassa saavuttama 60,3 %:n käyttöastetaso on vaatimaton.

Finnairin matkustajamäärän sekä matkustaja- ja rahtivolyymien kasvu jäivät hieman odotuksiamme hitaammiksi elokuussa. Kapasiteetin kasvu taas oli pykälän odotuksiamme nopeampaa, joten myös matkustaja- ja rahtikäyttöasteet jäivät ennusteistamme jossain määrin. Lentoliikenteen viime aikojen suotuisassa kysyntäkuvassa ei näytä raportin perusteella tapahtuneen muutoksia yhtiölle tärkeän kesäsesongin loppupuolella. Finnairin tuottovirtojen kehitystä liikenneraportti ei avaa, mutta kapasiteettia hitaamman volyymikasvun sekä rahdin vaisun kehityksen takia Finnairin yksikkötuotto on todennäköisesti pysynyt paineessa elokuussa, sillä kapasiteetin ripeän kasvu takia emme myöskään usko Finnairin olleen erityisen aggressiivinen hinnoittelussaan viime aikoina. Myös valuuttakurssien liikkeet ovat olleet yhtiön yksikkötuottojen kannalta epäsuotuisia viime aikoina. Siten näemme Q3:n osalta negatiiviset ennusteriskit jossain määrin positiivisia suurempina toistaiseksi, vaikka yhtiön Q3-ennusteemme perustuvatkin edelleen laskeviin yksikkötuottoihin. Koko vuoden tuloksen kannalta kriittisen Q3:n tuottokehityksestä saadaan lisävaloa lokakuun alussa julkaistavan syyskuun liikenneraportin yhteydessä.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut18.07.2018

201718e19e
Liikevaihto2 568,42 852,63 026,5
kasvu-%10,9 %11,1 %6,1 %
EBIT (oik.)170,4166,8165,3
EBIT-% (oik.)6,6 %5,8 %5,5 %
EPS (oik.)2,812,602,56
Osinko0,930,991,05
Osinko %2,3 %35,3 %37,5 %
P/E (oik.)14,11,11,1
EV/EBITDA3,9neg.0,0

Foorumin keskustelut

Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Nyt kun näyttää siltä, että Ukrainaan tulee rauha ja “Venäjä integroidaan takaisin maailmantalouteen”, Finnair hyötyy kun ilmatilat aukeavat...
21.11.2025 klo 11.18
- TZ
0
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.