Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnairin liikennedata jäi hieman odotuksiamme vaisummaksi huhtikuussa

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Finnair julkisti tiistaina liikennetietoraporttinsa huhtikuulta. Raportti oli ennusteitamme heikompi, sillä matkustajamäärä, myyty volyymi ja matkustajakäyttöaste alittivat ennusteemme lievästi. Raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin Q2:n ennusteisiimme.

Finnair 0805

Kaikki keskeiset erät jäivät hieman arvioitamme alemmille tasoille

Finnairin liikennedatan vuositason vertailussa huhtikuussa on huomioitava, että pääsiäisen matkailusesonki ajoittui tänä vuonna jo maaliskuulle (vrt. 2023 huhtikuussa). Finnairin Aasian liikennettä rajoittaa edelleen Venäjän ylilentokielto. Matkustajamäärä, kapasiteetti ja myyty volyymi kehittyivät Aasiassa vakaasti vertailukauteen nähden. Euroopassa British Airwaysille vuokratut A321-koneet palautuivat Finnairin käyttöön. Tämä nosti alueen kapasiteettia selvästi, minkä perässä matkustajamäärät ja myydyt volyymit eivät huhtikuussa kestäneet. Tilannekuva oli vastaava Kotimaassa. Pohjois-Amerikassa ja Lähi-idässä kapasiteetti putosi myös selvästi, mutta matkustajamäärän ja volyymin lasku oli kapasiteettia hitaampaa. 

Kokonaisuutena Finnairin matkustajamäärä ja myyty volyymi olivat hieman odotuksiamme vaisumpi sekä matkustajamäärän, kapasiteetin että myydyn volyymin osalta etenkin lyhyillä Euroopan ja Kotimaan reiteillä. Kaukoreittien osalta kehitys oli suunnilleen odotustemme mukaista. Suhteessa maaliskuuhun numerot heikkenivät niukasti, mutta tämä johtui arviomme mukaan etenkin pääsiäisen ajoituksesta ja lentopäivien lukumääräeroista.

Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste oli 73 %:ssa huhtikuussa. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli reilut 7 %-yksikköä alle huhtikuun normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2020-2022) keskiarvon alapuolella. Ennusteemme matkustajakäyttöaste alitti noin 2 %-yksiköllä huhtikuussa. Alueista lyhyillä Euroopan ja Kotimaan reiteillä käyttöasteet jäivät vaisuille 70 %:n tasoille ja alittivat ennusteemme. Myös Lähi-idässä käyttöaste oli alle 70 %, mutta taso oli linjassa ennusteemme kanssa. Kaukoreiteillä matkustajakäyttöasteet olivat kohtuullisilla vajaan 75 %:n tasoilla, mikä oli hieman ennusteitamme korkeampi taso. 

Finnairin liikevaihdon optimointimalli on antanut viime aikoina toistuvasti pidemmän ajan historiaan suhteessa pehmeiden matkustajakäyttöasteen vastineeksi erinomaisia keskituottoja (yield). Tämä on tukenut yhtiön liikevaihdon kehitystä viimeisen reilun vuoden ajan. Tämän ja yhtiön Q1-raportissa antamien markkinakommenttien perusteella arvioimme Finnairin hinnoittelun ja keskituottotason pysyneen terveenä huhtikuussa. Terveeltä vaikuttavasta hinnoittelutilanteesta huolimatta arvioimme kuitenkin, että Finnairin keskituotot laskevat tänä vuonna, sillä myös niiden vertailuluvut ovat kovat lähes koko vuoden 2023 ajan käytännössä kaikilla alueilla.

Rahtivolyymi kasvoi hitaasti

Huhtikuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi kasvoi Euroopan reittien kasvaneen kapasiteetin mukana 4 %. Tämä oli lievästi odotuksiamme alempi taso, mutta toki kapasiteettikin kehittyi odotuksiamme hitaammin. Arviomme mukaan paineessa olleen rahtihinnoittelun osalta tilanteen pitäisi olla kääntymässä jo parempaan päin talven pohjilta.

Emme tee toistaiseksi muutoksia ennusteisiimme

Kokonaisuutena Finnairin huhtikuun liikenneraportti oli hieman odotuksiamme vaisumpi, sillä matkustajamäärä, myyty volyymi sekä matkustajakäyttöaste jäivät lievästi ennusteistamme. Raportti ei silti aiheuta välitöntä muutospainetta Finnairin kuluvan vuoden ennusteisiimme. Ennustamme Finnairille tälle vuodelle vajaan 4 %:n kasvua ja vakaata kannattavuutta. Finnairin Vuosituloksen kannalta edessä olevan Q2:n ja Q3:n kesäsesonki on erittäin tärkeässä roolissa.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut23.04.2024

202324e25e
Liikevaihto2 988,53 099,23 141,7
kasvu-%26,8 %3,7 %1,4 %
EBIT (oik.)184,0190,0199,0
EBIT-% (oik.)6,2 %6,1 %6,3 %
EPS (oik.)0,000,370,41
Osinko0,000,070,10
Osinko %2,4 %3,5 %
P/E (oik.)798,97,87,1
EV/EBITDA153,23,22,8

Foorumin keskustelut

Tässä on Antin ja Kaisan kommentit Finnairin marraskuusta. Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Raportti oli ...
8.12.2025 klo 8.18
- Sijoittaja-alokas
1
Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.