Finnairin liikennedata jatkoi viime kuukausien urilla myös joulukuussa
Finnair julkisti torstaina liikennetietoraporttinsa joulukuulta. Koronapandemian kiihtyminen ja kiristyneet matkustusrajoitukset katkaisivat Finnairin liikenteen ylösajosuunnitelman syyskuussa ja matkustajaliikenteen volyymit pysyivät viime kuukausien alhaisilla tasoillaan myös joulukuussa. Vaikeaa mutta sinänsä odotettua tilannekuvaa peilaten Finnairin matkustajamäärä, matkustajakapasiteetti ja myyty matkustajavolyymi putosivat joulukuussa kotimaassa 70-80 % ja ulkomaan reiteillä 90-100 % vertailukaudesta. Matkustajakäyttöasteet olivat luonnollisesti kysyntätilannetta ja matkustusrajoituksia peilaten erittäin alhaiset.
Normaalisti Finnairin rahtikapasiteetti on matkustajakoneiden ruumissa, mutta korona-aikana käyttöön otetut puhtaat rahtilennot etenkin Aasiaan jatkuivat joulukuussa. Niiden ansiosta rahtipuolen kapasiteetti- ja volyymipudotukset jäivät matkustajaliikennettä pienemmiksi 40-60 %:iin vertailukauteen nähden. Rahtitonnit putosivat joulukuussa hieman marraskuusta juhlapyhien takia, mutta yleisesti rahdin kysyntä pysyi hyvänä etenkin Aasiassa. Finnairin kokonaiskuvan kannalta rahti on kuitenkin vain sivuroolissa, ja esimerkiksi vuonna 2019 rahti toi 7 % Finnairin liikevaihdosta. Siten rahti voi kompensoida vain rajallisesti matkustajaliikenteen äärimmäisen vaikeaa tilannetta, vaikka arvioimme rahtilentojen kannattavuuden olevan terveellä tasolla nykyvolyymit ja nousseet rahtihinnat huomioiden.
Kokonaisuutena Finnairin joulukuun liikenneraportin luvut olivat matkustajaliikenteen osalta jokseenkin odotustemme mukaiset, mutta rahti jäi lievästi ennusteistamme joulukuussa. Finnairin Q4:n tulosennusteisiimme joulukuun liikenneraportti ei aiheuta oleellisia muutospaineita. Siten arvioimme Finnairin Q4:n liiketappion olevan noin Q2:n ja Q3:n tasolla, mikä on myös yhtiön ohjeistus vuoden päätöskvartaalille.
Tämänhetkisen arviomme mukaan viime kuukausien kaltainen erittäin matala ja merkittävien matkustusrajoitusten rasittama lentomatkustuksen kysyntä jatkuu koko talvikauden yli. Nykyennusteissamme odotamme yhtiön pääsevän ajamaan matkustajaliikennettään laajemmin ylös vasta huhtikuussa alkavalla kesäkaudella, kun koronarokotteen jakelu on saatu käyntiin. Lisäksi arvioimme Finnairin pystyvän pienentämään tappioitaan vain maltillisesti ennen kysynnän selkeämpää palautumista. Näkyvyys lentomatkustamisen kysynnän kehitykseen on edelleen äärimmäisen heikko ja perusskenaariomme toteutuminenkin vaatii koronarokotteen ripeää jakelua useissa maissa tämän vuoden aikana sekä matkustusrajoitusten hölläämistä. Siten emme tee joulukuun liikenneraportin tai viime viikkojen uutisvirran jälkeen muutoksia näkemykseemme Finnairin osakkeesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.11.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 827,1 | 1 756,3 |
kasvu-% | 9,2 % | −73,3 % | 112,3 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −593,4 | −160,3 |
EBIT-% (oik.) | 5,3 % | −71,7 % | −9,1 % |
EPS (oik.) | 8,44 | −7,93 | −2,60 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 11,7 | - | - |
EV/EBITDA | 2,8 | - | 7,6 |
