Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnairin liikennedata jatkoi viime kuukausien urilla myös joulukuussa

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Finnair julkisti torstaina liikennetietoraporttinsa joulukuulta. Koronapandemian kiihtyminen ja kiristyneet matkustusrajoitukset katkaisivat Finnairin liikenteen ylösajosuunnitelman syyskuussa ja matkustajaliikenteen volyymit pysyivät viime kuukausien alhaisilla tasoillaan myös joulukuussa. Vaikeaa mutta sinänsä odotettua tilannekuvaa peilaten Finnairin matkustajamäärä, matkustajakapasiteetti ja myyty matkustajavolyymi putosivat joulukuussa kotimaassa 70-80 % ja ulkomaan reiteillä 90-100 % vertailukaudesta. Matkustajakäyttöasteet olivat luonnollisesti kysyntätilannetta ja matkustusrajoituksia peilaten erittäin alhaiset.

Normaalisti Finnairin rahtikapasiteetti on matkustajakoneiden ruumissa, mutta korona-aikana käyttöön otetut puhtaat rahtilennot etenkin Aasiaan jatkuivat joulukuussa. Niiden ansiosta rahtipuolen kapasiteetti- ja volyymipudotukset jäivät matkustajaliikennettä pienemmiksi 40-60 %:iin vertailukauteen nähden. Rahtitonnit putosivat joulukuussa hieman marraskuusta juhlapyhien takia, mutta yleisesti rahdin kysyntä pysyi hyvänä etenkin Aasiassa. Finnairin kokonaiskuvan kannalta rahti on kuitenkin vain sivuroolissa, ja esimerkiksi vuonna 2019 rahti toi 7 % Finnairin liikevaihdosta. Siten rahti voi kompensoida vain rajallisesti matkustajaliikenteen äärimmäisen vaikeaa tilannetta, vaikka arvioimme rahtilentojen kannattavuuden olevan terveellä tasolla nykyvolyymit ja nousseet rahtihinnat huomioiden.

Kokonaisuutena Finnairin joulukuun liikenneraportin luvut olivat matkustajaliikenteen osalta jokseenkin odotustemme mukaiset, mutta rahti jäi lievästi ennusteistamme joulukuussa. Finnairin Q4:n tulosennusteisiimme joulukuun liikenneraportti ei aiheuta oleellisia muutospaineita. Siten arvioimme Finnairin Q4:n liiketappion olevan noin Q2:n ja Q3:n tasolla, mikä on myös yhtiön ohjeistus vuoden päätöskvartaalille.

Tämänhetkisen arviomme mukaan viime kuukausien kaltainen erittäin matala ja merkittävien matkustusrajoitusten rasittama lentomatkustuksen kysyntä jatkuu koko talvikauden yli. Nykyennusteissamme odotamme yhtiön pääsevän ajamaan matkustajaliikennettään laajemmin ylös vasta huhtikuussa alkavalla kesäkaudella, kun koronarokotteen jakelu on saatu käyntiin. Lisäksi arvioimme Finnairin pystyvän pienentämään tappioitaan vain maltillisesti ennen kysynnän selkeämpää palautumista. Näkyvyys lentomatkustamisen kysynnän kehitykseen on edelleen äärimmäisen heikko ja perusskenaariomme toteutuminenkin vaatii koronarokotteen ripeää jakelua useissa maissa tämän vuoden aikana sekä matkustusrajoitusten hölläämistä. Siten emme tee joulukuun liikenneraportin tai viime viikkojen uutisvirran jälkeen muutoksia näkemykseemme Finnairin osakkeesta.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair

12,23EUR7.1.2021 klo 19.00
8,058EURTavoitehinta
Myy
Suositus päivitetty:11.11.2020

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut11.11.2020

201920e21e
Liikevaihto3 097,7827,11 756,3
kasvu-%9,2 %−73,3 %112,3 %
EBIT (oik.)162,8−593,4−160,3
EBIT-% (oik.)5,3 %−71,7 %−9,1 %
EPS (oik.)8,44−7,93−2,60
Osinko0,000,000,00
Osinko %
P/E (oik.)11,7--
EV/EBITDA2,8-7,6
Foorumin keskustelut
Ei nyt ihan kai tämän ketjun yhtiön verrokkeja, mutta ehkä kiinnostaa tässä ketjussa. https://x.com/ConsensusGurus/status/1921207763050320213
10.5.2025 klo 16.06
- Sijoittaja-alokas
1
Viljakainen on kirjoitellut hieman odotettua vilkkaammasta huhtikuusta. Inderes Finnairin liikennedata oli huhtikuussa hieman odotuksiamme vahvempaa...
8.5.2025 klo 4.59
- Sijoittaja-alokas
4
Norwegianin Huhtikuun liikenetiedot (7.5.2025): Norwegian Group had 2.3 million passengers in April | Norwegian
7.5.2025 klo 6.48
- qwerty
2
Hyvää huomenta Finnairilta! Huhtikuun liikennetiedot ovat nyt julki. Myydyt henkilökilometrit kasvoivat 10,5 % kapasiteetin kasvaessa 5,9 %....
7.5.2025 klo 6.13
- Emilia Rannanniemi
12
Tärkeimmät talousuutiset | Kauppalehti – 5 May 25 Finnairin tilanne alkaa olla jo sietämättömän vaikea Tärkeimmät ajankohtaiset talousuutiset...
5.5.2025 klo 8.51
- Ummon
8
Vapun jälkeinen tervehdys Finnairilta! Q1-tulospäivä ja sitä seurannut päivä kuluivat allekirjoittaneella sairasvuoteella, joten blogipäivityskin...
2.5.2025 klo 11.24
- Emilia Rannanniemi
6
Jussi Halme on tehnyt hyvän videon Finnairista. Finnairin alkuvuosi 2025 oli kylmäävää luettavaa: 62,6 miljoonan euron liiketappio, 17 % osakekurssin...
1.5.2025 klo 8.07
- Sijoittaja-alokas
0
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.