Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnairin liikennedata jatkoi viime kuukausien urilla myös joulukuussa

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Finnair julkisti torstaina liikennetietoraporttinsa joulukuulta. Koronapandemian kiihtyminen ja kiristyneet matkustusrajoitukset katkaisivat Finnairin liikenteen ylösajosuunnitelman syyskuussa ja matkustajaliikenteen volyymit pysyivät viime kuukausien alhaisilla tasoillaan myös joulukuussa. Vaikeaa mutta sinänsä odotettua tilannekuvaa peilaten Finnairin matkustajamäärä, matkustajakapasiteetti ja myyty matkustajavolyymi putosivat joulukuussa kotimaassa 70-80 % ja ulkomaan reiteillä 90-100 % vertailukaudesta. Matkustajakäyttöasteet olivat luonnollisesti kysyntätilannetta ja matkustusrajoituksia peilaten erittäin alhaiset.

Normaalisti Finnairin rahtikapasiteetti on matkustajakoneiden ruumissa, mutta korona-aikana käyttöön otetut puhtaat rahtilennot etenkin Aasiaan jatkuivat joulukuussa. Niiden ansiosta rahtipuolen kapasiteetti- ja volyymipudotukset jäivät matkustajaliikennettä pienemmiksi 40-60 %:iin vertailukauteen nähden. Rahtitonnit putosivat joulukuussa hieman marraskuusta juhlapyhien takia, mutta yleisesti rahdin kysyntä pysyi hyvänä etenkin Aasiassa. Finnairin kokonaiskuvan kannalta rahti on kuitenkin vain sivuroolissa, ja esimerkiksi vuonna 2019 rahti toi 7 % Finnairin liikevaihdosta. Siten rahti voi kompensoida vain rajallisesti matkustajaliikenteen äärimmäisen vaikeaa tilannetta, vaikka arvioimme rahtilentojen kannattavuuden olevan terveellä tasolla nykyvolyymit ja nousseet rahtihinnat huomioiden.

Kokonaisuutena Finnairin joulukuun liikenneraportin luvut olivat matkustajaliikenteen osalta jokseenkin odotustemme mukaiset, mutta rahti jäi lievästi ennusteistamme joulukuussa. Finnairin Q4:n tulosennusteisiimme joulukuun liikenneraportti ei aiheuta oleellisia muutospaineita. Siten arvioimme Finnairin Q4:n liiketappion olevan noin Q2:n ja Q3:n tasolla, mikä on myös yhtiön ohjeistus vuoden päätöskvartaalille.

Tämänhetkisen arviomme mukaan viime kuukausien kaltainen erittäin matala ja merkittävien matkustusrajoitusten rasittama lentomatkustuksen kysyntä jatkuu koko talvikauden yli. Nykyennusteissamme odotamme yhtiön pääsevän ajamaan matkustajaliikennettään laajemmin ylös vasta huhtikuussa alkavalla kesäkaudella, kun koronarokotteen jakelu on saatu käyntiin. Lisäksi arvioimme Finnairin pystyvän pienentämään tappioitaan vain maltillisesti ennen kysynnän selkeämpää palautumista. Näkyvyys lentomatkustamisen kysynnän kehitykseen on edelleen äärimmäisen heikko ja perusskenaariomme toteutuminenkin vaatii koronarokotteen ripeää jakelua useissa maissa tämän vuoden aikana sekä matkustusrajoitusten hölläämistä. Siten emme tee joulukuun liikenneraportin tai viime viikkojen uutisvirran jälkeen muutoksia näkemykseemme Finnairin osakkeesta.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut11.11.2020

201920e21e
Liikevaihto3 097,7827,11 756,3
kasvu-%9,2 %−73,3 %112,3 %
EBIT (oik.)162,8−593,4−160,3
EBIT-% (oik.)5,3 %−71,7 %−9,1 %
EPS (oik.)8,44−7,93−2,60
Osinko0,000,000,00
Osinko %0,0 %0,0 %0,0 %
P/E (oik.)11,7neg.neg.
EV/EBITDA2,8neg.7,8

Foorumin keskustelut

Tässä on Antin ja Kaisan kommentit Finnairin marraskuusta. Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Raportti oli ...
8.12.2025 klo 8.18
- Sijoittaja-alokas
1
Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.