Finnairin liikennedata oli ennusteitamme vaisumpaa toukokuussa
Finnair julkisti torstaina liikennetietoraporttinsa toukokuulta. Raportti oli ennusteitamme heikompi kaikkien konsernitason matkustajaliikenneparametrien osalta. Finnairin Q2-ennusteisiimme liittyvät riskit ovat huhtikuun ja toukokuun arvioitamme vaisumpien liikenneraporttien jäljiltä jossain määrin negatiivisia. Päivitämme ennusteemme tarvittaessa ennen heinäkuussa julkistettavaa Finnairin Q2-raporttia.
Kehitys matkustajaliikenteen keskeisissä erissä oli vaisua
Finnairin Aasian liikennettä rajoittaa edelleen Venäjän ylilentokielto, mutta muuten toukokuu oli yhtiölle vertailukelpoinen kuukausi suhteessa toukokuuhun 2023. Finnairin matkustajamäärä, kapasiteetti ja myyty volyymi kehittyivät Aasiassa vakaasti vertailukauteen nähden, kun odotimme lievää kasvua. Etenkin Euroopassa ja myös Kotimaassa British Airwaysille vuokratut A321-koneet palautuivat Finnairin käyttöön. Tämä nosti alueiden kapasiteettia selvästi, eivätkä matkustajamäärät ja myydyt volyymit kestäneet toukokuussa kapasiteetin kasvun perässä. Lähi-Idässä perutut Israelin lennot painoivat kapasiteettia ja volyymimittarit olivat ennusteemme mukaiset. Raportin valopilkku oli Pohjois-Amerikka, jossa volyymi kasvoi kapasiteetin laskusta huolimatta. Lisäksi Qantasille vuokrattu laajarunkokonekapasiteetti tuki Finnairin kapasiteetin ja henkilöstön käyttöä myös toukokuussa. Suhteessa huhtikuuhun numerot paranivat niukasti, mutta lentopäivien määrän kasvun ja liiketoiminnan kausiluonteen takia tämä on mielestämme normaali odotusarvo.
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste oli 71 %:ssa toukokuussa, mikä oli tämän vuoden toiseksi heikoin lukema. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli reilut 7 %-yksikköä alle toukokuun normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2020–2022) keskiarvon alapuolella. Ennusteemme matkustajakäyttöaste alitti yli 4 %-yksiköllä toukokuussa. Alueista lyhyillä Euroopan ja Kotimaan reiteillä käyttöasteet jäivät vaisuille 61–72 %:n tasoille ja alittivat ennusteemme. Myös Lähi-idässä käyttöaste oli vain 61 %, mutta taso oli linjassa ennusteemme kanssa. Myös Aasian 70 %:n matkustajakäyttöaste oli vaisulla ja arviotamme heikommalla tasolla. Ainoastaan lähes 80 %:iin noussut Pohjois-Amerikan matkustajakäyttöaste nousi hyvälle tasolle ja ylitti ennusteemme.
Finnairin liikevaihdon optimointimalli on antanut viime aikoina toistuvasti pidemmän ajan historiaan suhteessa pehmeiden matkustajakäyttöasteen vastineeksi erinomaisia keskituottoja (yield). Tämä on tukenut yhtiön liikevaihdon kehitystä viimeisen reilun vuoden ajan. Tämän ja yhtiön Q1-raportissa antamien markkinakommenttien perusteella arvioimme Finnairin hinnoittelun ja keskituottotason pysyneen terveinä toukokuussa, vaikka etenkään lyhyillä reiteillä roimasti kapasiteetin kasvusta jäänyt volyymikehitys ei annakaan kysynnän vahvuudesta myönteistä signaalia. Todennäköisesti kokonaisuutena yhä terveestä hinnoittelutilanteesta huolimatta arvioimme kuitenkin, että Finnairin keskituotot laskevat tänä vuonna, sillä myös niiden vertailuluvut ovat kovat lähes koko vuoden 2023 ajan käytännössä kaikilla alueilla.
Rahtivolyymi kasvoi kohtuullisesti
Toukokuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi kasvoi kapasiteetin kasvun myötä 9 %. Tämä oli lievästi odotuksiamme korkeampi taso, vaikka kapasiteettikin nousi hieman odotuksiamme hitaammin. Arviomme mukaan paineessa olleen rahtihinnoittelun osalta tilanteen pitäisi olla kääntymässä jo parempaan päin talven pohjilta (vrt. merirahtien hintojen nousu viime aikoina).
Viimeiset liikenneluvut ovat painaneet Q2:n ennusteriskit negatiivisiksi
Kokonaisuutena Finnairin toukokuun liikenneraportti oli odotuksiamme vaisumpi, sillä konsernitason matkustajamäärä, myyty volyymi sekä matkustajakäyttöaste jäivät ennusteistamme. Huhtikuun ja toukokuun arviotamme vaisummat liikenneraportit ovat painaneet Finnairin Q2:n ennusteisiimme liittyvät riskit negatiivisiksi. Odotamme toistaiseksi yhtiöltä tältä vuodelta vajaan 4 %n kasvua ja vakaata kannattavuutta. Finnairin koko vuoden tuloksen kannalta edessä olevan Q2:n ja etenkin Q3:n kesäsesonki on kuitenkin pääroolissa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut23.04.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 988,5 | 3 099,2 | 3 141,7 |
kasvu-% | 26,81 % | 3,71 % | 1,37 % |
EBIT (oik.) | 184,0 | 190,0 | 199,0 |
EBIT-% (oik.) | 6,16 % | 6,13 % | 6,33 % |
EPS (oik.) | 0,00 | 0,37 | 0,41 |
Osinko | 0,00 | 0,07 | 0,10 |
Osinko % | 2,79 % | 3,99 % | |
P/E (oik.) | 798,94 | 6,75 | 6,18 |
EV/EBITDA | 153,24 | 3,02 | 2,62 |