Finnairin liikennedata oli hieman odotuksiamme vahvempi lakkojen rasittamalla helmikuulla
Finnair julkisti torstaina liikennetietoraporttinsa helmikuulta. Finnairin matkustajamäärä ja myyty volyymi olivat hieman ennusteitamme parempia kausiluonteisesti hiljaisella ja myös lakkojen rasittamalla helmikuulla. Matkustajakäyttöasteen kehitys vastasi suunnilleen ennusteitamme. Raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin Q1:n ennusteisiimme.
Odotuksia hieman parempi volyymi, matkustajakäyttöaste noin linjassa ennusteeseen
Finnairin Aasian liikenne oli yhä melko maltillista johtuen Venäjän ylilentokiellosta (matkustajamäärä Aasiassa -47 % helmikuusta 2019). Matkustajamäärä ja myydyn volyymit olivat silti Aasiassa kapasiteetin nousun ansiosta tammikuun tasolla. Lähi-Idässä, Kotimaassa ja Euroopassa matkustajamäärät ja volyymit olivat vakaita suhteessa vertailukauteen, kun taas Pohjois-Amerikassa volyymit laskivat. Helmikuussa oli yksi lentopäivä vertailukautta enemmän karkauspäivän takia ja kaksi lentopäivää tammikuuta enemmän. Lakot kuitenkin lähes tuhosivat kaksi lentopäivää vertailukauteen ja tammikuuhun suhteutettuna.
Kokonaisuutena Finnairin matkustajamäärä ja myyty volyymi olivat käytännössä vertailulukujen tasolla. Suhteessa tammikuuhun numerot heikkenivät, mutta tämä johtuu pitkälti lentopäivien määrästä ja lakkorasituksista. Konsernitason numerot olivat matkustajamäärän ja myydyn volyymin osalta numerot olivat hieman odotuksiamme parempia, mutta myös kapasiteetti kasvoi arviotamme lievästi enemmän. Alueista Euroopan, Lähi-Idän ja Kotimaan kehitys oli arvioimaamme hieman parempaa, kun taas Pohjois-Amerikassa data jäi odotuksiamme vaisummaksi. Aasian kehitys vastasi ennusteitamme.
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste oli 72 %:ssa helmikuussa. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli noin 5 %-yksikköä alle helmikuun normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2021-2022) keskiarvon alapuolella ja varsin lähellä ennustettamme. Alueista Lähi-Itä ylsi melko hyvään noin 80 %:n matkustajakäyttöasteeseen ja myös Euroopan 76 %:n ja Kotimaan 72 %:n käyttöasteet olivat helmikuulle kohtuullisia lukemia. Aasiassa ja etenkin Pohjois-Amerikassa käyttöasteet jäivät vaisuille ja odotuksiamme heikommille tasoille.
Finnairin liikevaihdon optimointimalli on antanut viime aikoina toistuvasti pidemmän ajan historiaan suhteessa pehmeiden matkustajakäyttöasteen vastineeksi erinomaisia keskituottoja (yield). Tämä on tukenut yhtiön liikevaihdon kehitystä viimeisen reilun vuoden ajan. Tämän ja yhtiön Q4-raportissa antamien markkinakommenttien perusteella arvioimme Finnairin hinnoittelun ja keskituottotason pysyneen melko suotuisassa asennossa myös helmikuussa. Myös Finnairin Euroopan liikenteen kilpailija Norwegian raportoi jälleen helmikuulta mielestämme erittäin hyvästä keskituottojen kehityksestä. Keskituottojen tasoon liittyvistä jossain määrin positiivisista odotuksista huolimatta, arvioimme kuitenkin, että Finnairin keskituotot laskevat tänä vuonna, sillä myös keskituottojen vertailuluvut ovat kovat lähes koko vuoden 2023 ajan käytännössä kaikilla maantieteellisillä alueilla.
Rahtivolyymi pysyi mukavassa nousussa
Helmikuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi kasvoi Euroopan ja Aasian reittien kasvaneen kapasiteetin mukana 16 %, mikä oli hieman ennusteitamme parempi taso. Arviomme mukaan rahtivolyymeihin ja hintoihin liittyvät riskit ovat positiivisia laivaliikenteen Punaisen meren ongelmien takia, vaikka ainakaan Q4-raportin julkaisun aikaan helmikuussa Finnair ei konkreettisia vaikutuksia tilanteeseen liittyen liputtanutkaan.
Lievästi odotuksiamme parempi raportti ei luo välittömiä muutospaineita ennusteisiimme
Kokonaisuutena Finnairin helmikuun liikenneraportti oli lakkojen värittämältä kvartaalilta odotuksiamme hieman parempi etenkin matkustajamääriin ja myytyihin volyymeihin liittyen. Raportti ei silti aiheuta välitöntä muutospainetta Finnairin kuluvan vuoden ennusteisiimme. Ennustamme Finnairille tälle vuodelle noin 3 %n kasvua ja vakaata kannattavuutta. Q1:llä Finnair tekee liiketoiminnan kausiluonteen takia yleensä tappiota ja arviomme Finnairin numeroiden heijastelevan tätä tyypillistä kausiluonnetta tänä vuonna (vrt. Q1’23 oli erittäin vahvassa hinnoittelutilanteessa epätavallisesti niukasti plussalla oikaistulla liikevoitolla).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.02.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 988,5 | 3 076,1 | 3 124,0 |
kasvu-% | 26,81 % | 2,93 % | 1,55 % |
EBIT (oik.) | 184,0 | 194,6 | 202,0 |
EBIT-% (oik.) | 6,16 % | 6,33 % | 6,47 % |
EPS (oik.) | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | 0,02 % | 0,04 % | |
P/E (oik.) | 798,94 | 852,82 | 702,36 |
EV/EBITDA | 153,24 | 117,59 | 116,55 |