Finnairin liikennedata oli huhtikuussa hieman odotuksiamme vahvempaa
Finnair julkisti keskiviikkona huhtikuun liikennetietonsa, jotka olivat kokonaisuutena hieman odotuksiamme vahvemmat. Työtaisteluiden sotkemasta kuukaudesta huolimatta etenkin matkustajamäärä, myydyt volyymit sekä matkustajakäyttöaste ylittivät lievästi ennusteemme. Kapasiteetin kasvu oli puolestaan linjassa odotustemme kanssa. Positiivista kehitystä vertailukauteen nähden tuki pääsiäisen ajoittuminen huhtikuun puolelle. Kokonaisuudessaan raportti ei kuitenkaan aiheuta tässä vaiheessa välittömiä muutospaineita Finnairin Q2-ennusteisiimme.
Matkustajaliikenteen myynti piristyi pääsiäisen ajoituksen myötä
Finnairin matkustajaliikenne jatkoi kasvuaan huhtikuussa lentojen peruutuksiin johtaneista pilottien työtaistelutoimista huolimatta. Finnairin oman toiminnan matkustajamäärä kasvoi noin 7 %, kapasiteetti 6 % ja myyty volyymi lähes 11 % vuoden takaisesta. Matkustajavolyymien hyvää kehitystä vertailukauteen nähden selittää pääsiäisen matkustussesongin ajoittuminen tänä vuonna huhtikuun puolelle. Myös maaliskuuhun nähden luvut paranivat, mihin pääsiäisen ajoittumisella oli vastaavanlainen vaikutus.
Finnairin matkustajamäärä ja volyymi kasvoivat Aasiassa ennusteitamme nopeammin, mutta alueen kapasiteetin kasvu vastasi kuitenkin hyvin odotuksiamme. Näiden tekijöiden summana Aasian kehitys oli kokonaisuutena ennusteitamme parempaa ja positiivista kehitystä vetivät etenkin Japanin reitit. Toisella kaukoliikennealueella Pohjois-Amerikassa kapasiteetti kasvoi Dallasin ja Chicagon reittien vetämänä odotuksiamme ripeämmin. Myös matkustajamäärät sekä myydyt volyymit ylittivät ennusteemme ja näin ollen alueen kehitys ylitti odotuksemme.
Myös Euroopassa ja Kotimaassa kehitys jatkui suotuisana, kun matkustajamäärät, kapasiteetti sekä myydyt volyymit kasvoivat joko odotuksiamme nopeammin tai olivat hyvin linjassa ennusteidemme kanssa. Euroopan ja Kotimaan osalta pääsiäisen ajoituksen vaikutus on myös luultavasti ollut hieman odotuksiamme suurempi ja tämä näkyi myös Suomen Lappiin lisätyissä vuoroissa. Puolestaan Lähi-idässä yhteistyö Qatar Airwaysin kanssa reiteillä Tukholmasta ja Kööpenhaminasta Dohaan päättyi tammikuussa, minkä myötä alueen kapasiteetti, myydyt volyymit sekä matkustajamäärät laskivat selvästi ja ennusteitamme jyrkemmin.
Matkustajakäyttöaste kääntyi takaisin kasvuun ja ylitti myös odotuksemme
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste asettui huhtikuussa 76 %:iin, joka ylitti ennusteemme yli 2 %-yksiköllä. Lukema parani myös vertailukaudesta noin 3 %-yksiköllä, mitä kuitenkin osaltaan selittää pääsiäisen ajoittuminen tänä vuonna huhtikuun puolelle. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli hieman normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2020–2022) huhtikuita alempana. Pidemmän ajan keskiarvosta jäänyt matkustajakäyttöaste johtui nähdäksemme etenkin lyhyiden reittien kapasiteetin kasvusta ja osin myös lyhyiden reittien osuuden kasvusta portfoliossa (sis. Venäjän ylilentokiellon negatiivinen vaikutus Aasian liikenteeseen).
Alueista Kotimaan matkustajakäyttöaste jäi huhtikuussa hyvin vaisulle ja odotuksiamme matalammalle tasolle noin 63 %:iin ja myös Pohjois-Amerikassa matkustajakäyttöaste (~71 %) säilyi vaisulla ja odotuksiamme matalammalla tasolla. Euroopan matkustajakäyttöaste (~74 %) oli puolestaan kohtuullisella ja hieman odotuksiamme korkeammalla tasolla. Sen sijaan Aasian (~80 %) sekä Lähi-idän (~87 %) matkustajakäyttöasteet kohosivat absoluuttisesti hyville ja odotuksiamme korkeammille tasoille. Lähi-idän osalta Tukholman ja Kööpenhaminan reittien lopettaminen nosti käyttöastetta roimasti, mikä viittaa Lähi-idän ja Suomen välisen liiketoiminnan sujuneen hyvin.
Finnairin liikenneraportti ei avaa keskituottojen kehitystä. Arviomme mukaan pääsiäisen ajoitus tulee kuitenkin jossain määrin tukemaan Finnairin keskituottoja Q2:n aikana.
Rahtivolyymi kasvoi hitaasti
Huhtikuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi jatkoi edelliskuun tapaan vakaata kehitystään ja kasvoi vajaat 3 % vertailukaudesta. Rahdille alkuvuosi oli haastava, eikä huhtikuun kehitys vielä päätä huimannut, vaikka volyymikehitys piristyikin hieman. Siten rahdin startti vuoteen on ollut odotuksiamme vaisumpi.
Lievästi odotuksiamme vahvempi raportti ei luo välittömiä muutospaineita ennusteisiimme
Kokonaisuutena Finnairin huhtikuun liikenneraportti oli työtaisteluiden sotkemalla katsauskaudella lievästi odotuksiamme vahvempi etenkin matkustajamäärän, myytyjen volyymien sekä matkustajakäyttöasteen osalta. Puolestaan kapasiteetin kasvu vastasi suunnilleen ennusteitamme. Raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin Q2:n ennusteisiimme tässä vaiheessa. Ennustamme Finnairin kapasiteetin kasvavan tänä vuonna noin 5 %, liikevaihdon noin 4 %:lla 3170 MEUR:oon ja oikaistun liikevoiton laskevan noin 45 %:lla 83 MEUR:oon. Finnair ohjeisti edelleen Q1-tuloksensa yhteydessä koko vuoden liikevaihtonsa olevan 3,3–3,4 miljardia euroa sekä oikaistun liikevoittonsa olevan 100–200 MEUR ennen työtaistelutoimia. Työtaistelutoimet ovat kuitenkin vähentäneet tai tulevat vähentämään tänä vuonna liikevaihtoa 76 MEUR:lla ja oikaistua liikevoittoa 42 MEUR:lla huhtikuun lopussa tiedossa olleen tilannekuvan mukaan. Näin ollen ennusteemme ovat linjassa ohjeistuksen kanssa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.04.
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 048,7 | 3 170,5 | 3 243,3 |
kasvu-% | 2,0 % | 4,0 % | 2,3 % |
EBIT (oik.) | 151,4 | 83,0 | 167,7 |
EBIT-% (oik.) | 5,0 % | 2,6 % | 5,2 % |
EPS (oik.) | 0,33 | 0,09 | 0,35 |
Osinko | 0,11 | 0,05 | 0,10 |
Osinko % | 4,7 % | 1,7 % | 3,3 % |
P/E (oik.) | 7,1 | 35,5 | 8,6 |
EV/EBITDA | 3,3 | 3,4 | 2,6 |
