Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnairin liikennedata oli odotuksiamme vaisumpaa maaliskuussa

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Finski

Finnair julkisti tiistaina liikennetietoraporttinsa maaliskuulta, joka oli ennusteitamme heikompi käytännössä kaikkien konsernitason matkustajaliikenneparametrien osalta. Vaisuhkoa kehitystä vertailukauteen nähden selittävät osaltaan lentojen peruutuksiin johtaneet työtaistelutoimet sekä pääsiäisen ajoittuminen tänä vuonna huhtikuulle. Finnair julkistaa Q1-raporttinsa 29.4.

Matkustajaliikenteen myynti jäi vaisuksi kausiluonteisesti hiljaisella jaksolla

Maaliskuussa Finnairin oman toiminnan matkustajamäärä ja myyty volyymi laskivat 2 %, kun taas kapasiteetti kasvoi noin prosentin verran. Matkustajavolyymien nihkeää kehitystä vertailukauteen nähden selittää maaliskuussa osaltaan pääsiäisen matkustussesongin ajoittuminen tänä vuonna huhtikuun puolelle. Suhteessa helmikuuhun numerot kuitenkin paranivat, mikä on tyypillistä lentopäivien selkeä lukumääräero huomioiden.

Finnairin matkustajamäärä kasvoi Aasiassa 7 %, mikä alitti ennusteemme. Alueen volyymi ja kapasiteetti taas supistuivat hieman, kun olimme odottaneet niiden osalta kasvua. Näiden tekijöiden summana Aasian kehitys oli ennusteitamme heikompaa. Toisella kaukoliikennealueella Pohjois-Amerikassa kapasiteetti kasvoi Dallasiin lisättyjen vuorojen ansiosta ja myös matkustajamäärät kehittyivät odotuksiamme ripeämmin. Myydyt volyymit eivät kuitenkaan pysyneet kapasiteetin perässä, minkä myötä alueen kehitys jäi maaliskuussa hieman ennusteitamme vaisummaksi.

Euroopassa ja myös Kotimaassa British Airwaysille vuokratut A321-koneet palautuivat Finnairin käyttöön, mikä nosti Euroopassa kapasiteettia 10 % ja Kotimaassa 3 %. Erityisesti Kotimaassa – mutta myös Euroopassa – matkustajamäärät ja myydyt volyymit eivät kuitenkaan pysyneet kapasiteetin kasvun tahdissa, minkä vuoksi alueiden kehitys jäi katsauskaudella ennusteitamme vaisummaksi. Euroopan ja Kotimaan osalta pääsiäisen ajoituksen vaikutus on myös luultavasti ollut hieman odotuksiamme suurempi. Lähi-idässä yhteistyö Qatar Airwaysin kanssa reiteillä Tukholmasta ja Kööpenhaminasta Dohaan päättyi tammikuussa, minkä myötä alueen kapasiteetti, myydyt volyymit sekä matkustajamäärät laskivat selvästi.

Matkustajakäyttöaste jäi pitkästä aikaa odotuksiamme vaisummaksi

Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste asettui maaliskuussa 73 %:iin, joka alitti ennusteemme noin 3 %-yksiköllä. Lukema heikkeni myös vertailukaudesta 2 %-yksiköllä, mitä kuitenkin osaltaan selittää pääsiäisen ajoittuminen tänä vuonna huhtikuun puolelle ja ilman pääsiäisen lomasesonkia maaliskuu onkin Finnairille kausiluontoisesti heikohko. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli niin ikään hieman normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2020–2021) maaliskuita alempana. Pidemmän ajan keskiarvosta jäänyt matkustajakäyttöaste johtui nähdäksemme etenkin lyhyiden reittien kapasiteetin ripeästä kasvusta, lyhyiden reittien osuuden kasvusta portfoliosta (sis. Venäjän ylilentokiellon negatiivinen vaikutus Aasian liikenteeseen) sekä pääsiäisen ajoituksen vaihtelusta.

Alueista Kotimaan ja Pohjois-Amerikan matkustajakäyttöasteet jäivät maaliskuussa hyvin vaisuille ja odotuksiamme matalammille tasoille noin 67 %:iin ja 69 %:iin. Myös Euroopassa matkustajakäyttöaste (~72 %) säilyi vaisulla ja ennustettamme matalammalla tasolla. Sen sijaan Aasian (~75 %) sekä Lähi-idän (~77 %) matkustajakäyttöasteet olivat kohtuullisilla tasoilla ja suunnilleen odotustemme mukaiset.

Maaliskuussa pientä helpotusta rahdille

Maaliskuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi kasvoi Aasian ja Lähi-idän kapasiteetin laskusta huolimatta noin prosentin verran. Rahdille sekä tammikuu että helmikuu olivat haastavia, eikä maaliskuun kehitys vielä päätä huimannut. Siten rahdin startti vuoteen on ollut melko selvästi odotuksiamme heikompi.

Alkuvuoden volyymikehitys oli hieman odotuksiamme vaisumpaa

Kokonaisuutena Finnairin maaliskuun liikenneraportti jäi odotuksiamme pehmeämmäksi, sillä konsernitason matkustajamäärä, kapasiteetin kasvu, myyty volyymi ja matkustajakäyttöaste jäivät ennusteistamme. Päivitämme Finnairin ennusteemme tarvittaessa ennen yhtiön Q1-raporttia. Toistaiseksi ennustamme Finnairin kapasiteetin kasvavan tänä vuonna noin 8 %, liikevaihdon 9 % 3316 MEUR:oon ja oikaistun liikevoiton 11 % 168 MEUR:oon. Finnair ohjeisti tilinpäätöksensä yhteydessä helmikuussa vuodelle 2025 noin 10 %:n kapasiteetin kasvua, 3,3–3,4 miljardin euron liikevaihtoa ja 100–200 MEUR:n oikaistua liikevoittoa. Q1:n odotuksiamme vaisumman kehityksen ja edelleen jatkuvien työtaistelujen takia ennusteriskit ovat mielestämme jossain määrin negatiivisia, mutta Finnairin vuosituloksen näkökulmasta avainroolissa on kuitenkin kesäsesongin onnistuminen. 

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut14.02.

202425e26e
Liikevaihto3 048,73 315,53 362,0
kasvu-%2,0 %8,7 %1,4 %
EBIT (oik.)151,4168,2183,0
EBIT-% (oik.)5,0 %5,1 %5,4 %
EPS (oik.)0,330,390,41
Osinko0,110,110,13
Osinko %4,7 %3,8 %4,5 %
P/E (oik.)7,17,37,0
EV/EBITDA3,32,72,3

Foorumin keskustelut

Tässä on Antin ja Kaisan kommentit Finnairin marraskuusta. Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Raportti oli ...
8.12.2025 klo 8.18
- Sijoittaja-alokas
1
Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.