Finnairin liikennedata vastasi odotuksiamme maaliskuussa
Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa maaliskuulta. Raportin kokonaiskuva oli neutraali suhteessa ennusteisiimme, sillä myyty volyymi vastasi hyvin odotuksiamme ja matkustajakäyttöasteen ylitys kompensoi odotuksista jäänyttä matkustajamäärää. Raportti ei siten välittömiä muutospaineita Finnairin Q1:n ennusteisiimme.
Matkustajamäärä laski, mutta käyttöaste ylitti vihdoin ennusteet
Finnairin Aasian liikenne oli yhä melko maltillista johtuen Venäjän ylilentokiellosta. Matkustajamäärä laski Aasiassa vertailukaudesta, mutta kapasiteetti ja sen mukana myyty volyymi nousivat luultavasti reittipituuksien kasvun myötä. Eurooppa punnersi numerot noin vertailulukujen tasoille, kun taas Lähi-Idässä, Pohjois-Amerikassa ja Kotimaassa matkustajamäärien ja myydyn volyymin kehitys oli pääosin mollivoittoista. Maaliskuussa lentopäivien lukumäärä vastasi vertailukautta eivätkä lakot käsityksemme mukaan sotkeneet maaliskuun puolella ainakaan merkittävästi Finnairin lentotoiminnan volyymiä (kuluja poikkeavat tankkausjärjestelyt ovat luultavasti ainakin hieman lisänneet).
Kokonaisuutena Finnairin matkustajamäärä ja myyty volyymi olivat maaliskuussa lähes vertailulukujen tasolla. Suhteessa helmikuuhun numerot paranivat, mutta tämä johtuu pitkälti lentopäivien määrästä ja pääsiäisen luomasta kausiluonteisesta vetoavusta. Konsernitason numerot olivat kapasiteetin ja myydyn volyymin osalta hieman odotuksiamme parempia, kun taas matkustajamäärä jäi melko selvästi odotuksistamme. Alueista matkustajamäärä jäi ennusteistamme käytännössä kaikilla alueilla, mutta Euroopan, Aasian, Pohjois-Amerikan myyty volyymi ylitti ennusteemme tai ainakin ylsi niihin.
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste oli 75 %:ssa maaliskuussa. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli vajaat 5 %-yksikköä alle maaliskuun normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2021-2022) keskiarvon alapuolella. Ennusteisiimme nähden matkustajakäyttöaste ylittyi maaliskuussa kuitenkin noin 2 %-yksiköllä ja maaliskuun käyttöaste oli kuluvan vuoden selvästi korkein. Alueista Euroopan käyttöaste oli melko normaalilla tasolla 80 %:ssa ja myös kaikki muut alueet ylsivät siedettäville yli 72 %:n matkustajakäyttöasteen tasoille maaliskuussa.
Finnairin liikevaihdon optimointimalli on antanut viime aikoina toistuvasti pidemmän ajan historiaan suhteessa pehmeiden matkustajakäyttöasteen vastineeksi erinomaisia keskituottoja (yield). Tämä on tukenut yhtiön liikevaihdon kehitystä viimeisen reilun vuoden ajan. Tämän ja yhtiön Q4-raportissa antamien markkinakommenttien perusteella arvioimme Finnairin hinnoittelun ja keskituottotason pysyneen terveenä maaliskuussa. Myös Finnairin Euroopan liikenteen kilpailija Norwegian raportoi jälleen maaliskuulta mielestämme erittäin hyvästä keskituottojen kehityksestä. Terveeltä vaikuttavasta hinnoittelutilanteesta huolimatta arvioimme kuitenkin, että Finnairin keskituotot laskevat tänä vuonna, sillä myös niiden vertailuluvut ovat kovat lähes koko vuoden 2023 ajan käytännössä kaikilla alueilla.
Rahtivolyymi pysyi mukavassa nousussa
Maalikuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi kasvoi Euroopan ja Aasian reittien kasvaneen kapasiteetin mukana 10 %, mikä oli suunnilleen odotustemme mukainen taso. Arviomme mukaan rahtivolyymeihin ja hintoihin liittyvät riskit ovat positiivisia laivaliikenteen Punaisen meren ongelmien takia, vaikka konkreettiset vaikutukset ovatkin toistaiseksi jääneet käsityksemme mukaan melko vähiin.
Lievästi odotuksiamme parempi raportti ei luo välittömiä muutospaineita ennusteisiimme
Kokonaisuutena Finnairin maaliskuun liikenneraportti oli matkustajakäyttöasteen ylityksen ansiosta lievästi odotuksiamme parempi. Raportti ei silti aiheuta välitöntä muutospainetta Finnairin kuluvan vuoden ennusteisiimme. Ennustamme Finnairille tälle vuodelle noin 3 %n kasvua ja vakaata kannattavuutta. Q1:llä Finnair tekee liiketoiminnan kausiluonteen takia yleensä tappiota ja arviomme Finnairin numeroiden heijastelevan tätä tyypillistä kausiluonnetta tänä vuonna (vrt. Q1’23 oli erittäin vahvassa hinnoittelutilanteessa epätavallisesti niukasti plussalla oikaistulla liikevoitolla).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut21.03.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 988,5 | 3 076,1 | 3 124,0 |
kasvu-% | 26,81 % | 2,93 % | 1,55 % |
EBIT (oik.) | 184,0 | 194,6 | 202,0 |
EBIT-% (oik.) | 6,16 % | 6,33 % | 6,47 % |
EPS (oik.) | 0,00 | 0,34 | 0,42 |
Osinko | 0,00 | 0,07 | 0,10 |
Osinko % | 2,32 % | 3,53 % | |
P/E (oik.) | 798,94 | 8,61 | 7,09 |
EV/EBITDA | 153,24 | 3,02 | 2,66 |