Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnairin Q4:n yksikkötuotto osui odotuksiin eikä Q4-ennusteissa ole olennaisia muutospaineita

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Finnair julkaisi eilen joulukuun liikennetietonsa, joiden mukaan yhtiön matkustajamäärä kasvoi viime vuoteen nähden 13,0 % noin 951 400 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit nousivat joulukuussa 15,1 % etenkin laivaston lukumäärän ja keskimääräisen konekoon kasvun ansiosta. Viime kuukausien tavoin myynti pysyi joulukuussa kapasiteetin voimakkaasta noususta huolimatta tarjonnan kasvun edellä, sillä myyty volyymi eli myydyt henkilökilometrit kasvoivat peräti 17,4 % joulukuussa. Tämä oli etenkin Aasian liikenteen erittäin vahvan kehityksen ansiota (12/2017: Aasian myydyt henkilökilometrit +23,6 %), mutta myös muilla liikennealueilla yhtiö onnistui kasvattamaan myyntiään ripeästi. Rahdin osalta volyymikehitys oli erittäin vahvaa joulukuussa, sillä myydyt rahtitonnikilometrit kasvoivat joulukuussa peräti 43,6 %. Tämä oli etenkin Aasian (Kiinan) erittäin hyvin kehittyneen rahtimyynnin ansiota.

Myynnin ja tarjonnan suotuisan suhteen ansiosta Finnairin tehokkuuden ja tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste nousi joulukuussa 1,6 %-yksikköä joulukuun kausiluonteisesti hiljainen kysyntä ja kapasiteetin kasvu huomioiden hyvälle tasolle 80,4 %:iin. Vuoden rullaava matkustajakapasiteetin käyttöaste taas kohosi 83,3 %:iin, mikä on ennätyskorkea taso. Kokonaisuutena joulukuun volyymikehitys oli suunnilleen odotustemme mukaista, sillä hieman odotuksiamme parempi matkustajakäyttöaste kompensoi hieman odotuksiamme hitaamman kapasiteetin kasvun.

Finnair kertoi raportissa lisäksi, että Q4:lla yksikkötuotto tarjottua henkilökilometriä kohti laski 3,4 % viime vuoteen nähden 6,72 senttiin tarjotulta henkilökilometriltä. Q4:n yksikkötuotto osui hyvin ennusteeseen (Q4’17e: -3,2 %), mutta alkuvuoden erittäin vahvaan yksikkötuottokehitykseen nähden Q4:lla tapahtui selkeä heikennys (Q1’17-Q3’17: yksikkötuotto +3,2 %). Yksikkötuoton laskua selittää arviomme mukaan osin keskimääräisen reittimatkan pidentyminen, mutta arviomme mukaan Finnair on joutunut Q4:lla käyttämään kasvaneen matkustajakapasiteettinsa myynnissä myös hintakomponenttia jossain määrin.

Joulukuun liikenneraportin perusteella Finnairin Q4:n liikevaihto tulee olemaan 645,6 MEUR, mikä oli hyvin linjassa sekä meidän että markkinoiden odotusten kanssa (liikevaihto Q4’17e: Inderes 645 MEUR, konsensus 642 MEUR). Näin ollen Finnairilta ei ole Q4:lta tulossa ainakaan liikevaihdon kasvun ajamaa tulosyllätystä kumpaankaan suuntaan. Odotuksiin osuneen Q4-liikevaihdon ansiosta arvioimme, että muutospaineet meidän ja markkinoiden Q4:n tulosennusteissa (oik. EBIT Q4’17: Inderes 22 MEUR, konsensus 22 MEUR) ovat vähäisiä ennen yhtiön 16.2.2018 julkaistavaa Q4-raporttia.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut07.11.2017

201617e18e
Liikevaihto2 316,82 568,52 722,7
kasvu-%2,8 %10,9 %6,0 %
EBIT (oik.)55,3169,5176,2
EBIT-% (oik.)2,4 %6,6 %6,5 %
EPS (oik.)0,442,742,77
Osinko0,310,770,93
Osinko %2,5 %29,8 %35,7 %
P/E (oik.)28,20,90,9
EV/EBITDA2,00,2neg.

Foorumin keskustelut

Tässä on Kaisan ja Antin kommentit ottelusta KVV vs Finnair Inderes KKV ja Finnair kohtaavat markkinaoikeudessa 7,6 MEUR:n... Finnair kiisti...
2 tuntia sitten
- Sijoittaja-alokas
0
Tarkennus tuohon omaan kirjoitukseen että oletus oli että venäjä avaa ilmatilansa taas kuten prewar-aikaan oli jolloin valtio eri suurin omistaja...
19 tuntia sitten
0
Venäjähän on itse sulkenut oman ilmatilan eli siihen ei Suomi tai EU voi suoraan tehdä mitään päätöstä. Käytännössähän se vaatii joko sodan ...
19 tuntia sitten
- Torniojaws
1
Oneworld-jäsen Qatar airlines lentää Moskovaan niin kyllä Finnairin johdon on mietittävä sitä vaihtoehto että lennot jatkuu venäjän yli jos(...
20 tuntia sitten
0
Ottamatta kantaa tarkemmin Finnairin tulostavoitteisiin, niin on ollut jokseenkin yllättävää kuinka hyvin Finskin Aasian lennot kiertoreiteist...
21 tuntia sitten
0
Kauppalehdessä pantiin merkille myös Finnairin kovat tulostavoitteet ja epäiltiin, että yhtiöllä on salainen haave reittien aukeamisesta Ven...
21 tuntia sitten
- Korville
0
Jassåå… KKV:n mielestä Finski ei ole edesauttanut tutkimuksia asianmukaisesti, ja tästä asianmukaisuuden puuttuusta esitetään penaltia. Ilmeisesti...
21 tuntia sitten
- Opa
0
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.