Finnairin Q4:n yksikkötuotto osui odotuksiin eikä Q4-ennusteissa ole olennaisia muutospaineita
Finnair julkaisi eilen joulukuun liikennetietonsa, joiden mukaan yhtiön matkustajamäärä kasvoi viime vuoteen nähden 13,0 % noin 951 400 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit nousivat joulukuussa 15,1 % etenkin laivaston lukumäärän ja keskimääräisen konekoon kasvun ansiosta. Viime kuukausien tavoin myynti pysyi joulukuussa kapasiteetin voimakkaasta noususta huolimatta tarjonnan kasvun edellä, sillä myyty volyymi eli myydyt henkilökilometrit kasvoivat peräti 17,4 % joulukuussa. Tämä oli etenkin Aasian liikenteen erittäin vahvan kehityksen ansiota (12/2017: Aasian myydyt henkilökilometrit +23,6 %), mutta myös muilla liikennealueilla yhtiö onnistui kasvattamaan myyntiään ripeästi. Rahdin osalta volyymikehitys oli erittäin vahvaa joulukuussa, sillä myydyt rahtitonnikilometrit kasvoivat joulukuussa peräti 43,6 %. Tämä oli etenkin Aasian (Kiinan) erittäin hyvin kehittyneen rahtimyynnin ansiota.
Myynnin ja tarjonnan suotuisan suhteen ansiosta Finnairin tehokkuuden ja tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste nousi joulukuussa 1,6 %-yksikköä joulukuun kausiluonteisesti hiljainen kysyntä ja kapasiteetin kasvu huomioiden hyvälle tasolle 80,4 %:iin. Vuoden rullaava matkustajakapasiteetin käyttöaste taas kohosi 83,3 %:iin, mikä on ennätyskorkea taso. Kokonaisuutena joulukuun volyymikehitys oli suunnilleen odotustemme mukaista, sillä hieman odotuksiamme parempi matkustajakäyttöaste kompensoi hieman odotuksiamme hitaamman kapasiteetin kasvun.
Finnair kertoi raportissa lisäksi, että Q4:lla yksikkötuotto tarjottua henkilökilometriä kohti laski 3,4 % viime vuoteen nähden 6,72 senttiin tarjotulta henkilökilometriltä. Q4:n yksikkötuotto osui hyvin ennusteeseen (Q4’17e: -3,2 %), mutta alkuvuoden erittäin vahvaan yksikkötuottokehitykseen nähden Q4:lla tapahtui selkeä heikennys (Q1’17-Q3’17: yksikkötuotto +3,2 %). Yksikkötuoton laskua selittää arviomme mukaan osin keskimääräisen reittimatkan pidentyminen, mutta arviomme mukaan Finnair on joutunut Q4:lla käyttämään kasvaneen matkustajakapasiteettinsa myynnissä myös hintakomponenttia jossain määrin.
Joulukuun liikenneraportin perusteella Finnairin Q4:n liikevaihto tulee olemaan 645,6 MEUR, mikä oli hyvin linjassa sekä meidän että markkinoiden odotusten kanssa (liikevaihto Q4’17e: Inderes 645 MEUR, konsensus 642 MEUR). Näin ollen Finnairilta ei ole Q4:lta tulossa ainakaan liikevaihdon kasvun ajamaa tulosyllätystä kumpaankaan suuntaan. Odotuksiin osuneen Q4-liikevaihdon ansiosta arvioimme, että muutospaineet meidän ja markkinoiden Q4:n tulosennusteissa (oik. EBIT Q4’17: Inderes 22 MEUR, konsensus 22 MEUR) ovat vähäisiä ennen yhtiön 16.2.2018 julkaistavaa Q4-raporttia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut07.11.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 316,8 | 2 568,5 | 2 722,7 |
kasvu-% | 2,8 % | 10,9 % | 6,0 % |
EBIT (oik.) | 55,3 | 169,5 | 176,2 |
EBIT-% (oik.) | 2,4 % | 6,6 % | 6,5 % |
EPS (oik.) | 0,44 | 2,74 | 2,77 |
Osinko | 0,31 | 0,77 | 0,93 |
Osinko % | 2,5 % | 32,6 % | 39,2 % |
P/E (oik.) | 28,19 | 0,86 | 0,86 |
EV/EBITDA | 1,97 | 0,13 | - |
