Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnairin Q4:n yksikkötuotto osui odotuksiin eikä Q4-ennusteissa ole olennaisia muutospaineita

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Finnair julkaisi eilen joulukuun liikennetietonsa, joiden mukaan yhtiön matkustajamäärä kasvoi viime vuoteen nähden 13,0 % noin 951 400 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit nousivat joulukuussa 15,1 % etenkin laivaston lukumäärän ja keskimääräisen konekoon kasvun ansiosta. Viime kuukausien tavoin myynti pysyi joulukuussa kapasiteetin voimakkaasta noususta huolimatta tarjonnan kasvun edellä, sillä myyty volyymi eli myydyt henkilökilometrit kasvoivat peräti 17,4 % joulukuussa. Tämä oli etenkin Aasian liikenteen erittäin vahvan kehityksen ansiota (12/2017: Aasian myydyt henkilökilometrit +23,6 %), mutta myös muilla liikennealueilla yhtiö onnistui kasvattamaan myyntiään ripeästi. Rahdin osalta volyymikehitys oli erittäin vahvaa joulukuussa, sillä myydyt rahtitonnikilometrit kasvoivat joulukuussa peräti 43,6 %. Tämä oli etenkin Aasian (Kiinan) erittäin hyvin kehittyneen rahtimyynnin ansiota.

Myynnin ja tarjonnan suotuisan suhteen ansiosta Finnairin tehokkuuden ja tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste nousi joulukuussa 1,6 %-yksikköä joulukuun kausiluonteisesti hiljainen kysyntä ja kapasiteetin kasvu huomioiden hyvälle tasolle 80,4 %:iin. Vuoden rullaava matkustajakapasiteetin käyttöaste taas kohosi 83,3 %:iin, mikä on ennätyskorkea taso. Kokonaisuutena joulukuun volyymikehitys oli suunnilleen odotustemme mukaista, sillä hieman odotuksiamme parempi matkustajakäyttöaste kompensoi hieman odotuksiamme hitaamman kapasiteetin kasvun.

Finnair kertoi raportissa lisäksi, että Q4:lla yksikkötuotto tarjottua henkilökilometriä kohti laski 3,4 % viime vuoteen nähden 6,72 senttiin tarjotulta henkilökilometriltä. Q4:n yksikkötuotto osui hyvin ennusteeseen (Q4’17e: -3,2 %), mutta alkuvuoden erittäin vahvaan yksikkötuottokehitykseen nähden Q4:lla tapahtui selkeä heikennys (Q1’17-Q3’17: yksikkötuotto +3,2 %). Yksikkötuoton laskua selittää arviomme mukaan osin keskimääräisen reittimatkan pidentyminen, mutta arviomme mukaan Finnair on joutunut Q4:lla käyttämään kasvaneen matkustajakapasiteettinsa myynnissä myös hintakomponenttia jossain määrin.

Joulukuun liikenneraportin perusteella Finnairin Q4:n liikevaihto tulee olemaan 645,6 MEUR, mikä oli hyvin linjassa sekä meidän että markkinoiden odotusten kanssa (liikevaihto Q4’17e: Inderes 645 MEUR, konsensus 642 MEUR). Näin ollen Finnairilta ei ole Q4:lta tulossa ainakaan liikevaihdon kasvun ajamaa tulosyllätystä kumpaankaan suuntaan. Odotuksiin osuneen Q4-liikevaihdon ansiosta arvioimme, että muutospaineet meidän ja markkinoiden Q4:n tulosennusteissa (oik. EBIT Q4’17: Inderes 22 MEUR, konsensus 22 MEUR) ovat vähäisiä ennen yhtiön 16.2.2018 julkaistavaa Q4-raporttia.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut07.11.2017

201617e18e
Liikevaihto2 316,82 568,52 722,7
kasvu-%2,8 %10,9 %6,0 %
EBIT (oik.)55,3169,5176,2
EBIT-% (oik.)2,4 %6,6 %6,5 %
EPS (oik.)0,442,742,77
Osinko0,310,770,93
Osinko %2,5 %27,5 %33,1 %
P/E (oik.)28,21,01,0
EV/EBITDA2,00,2neg.

Foorumin keskustelut

Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Nyt kun näyttää siltä, että Ukrainaan tulee rauha ja “Venäjä integroidaan takaisin maailmantalouteen”, Finnair hyötyy kun ilmatilat aukeavat...
21.11.2025 klo 11.18
- TZ
0
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.