Finnairin syyskuun liikenneraportti oli melko hyvin linjassa ennusteidemme kanssa
Finnair julkisti tiistaina liikennetietoraporttinsa syyskuulta. Finnairin matkustajamäärä kasvoi syyskuussa vertailukaudesta 10 % 1 279 700 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit kasvoivat vastaavasti 9 %. Yhtiön kapasiteetin kasvua ajoivat kaukoliikenteessä joulukuussa, helmikuussa ja huhtikuussa yhtiön käyttöön saamat uudet A350-koneet. Lyhyen matkan syöttöliikenteessä kapasiteettia nostivat muutokset verkostossa sekä lisäistuimet vanhoissa kapearunkokoneissa.
Finnairin myyty matkustajavolyymi ylitti syyskuussa viidettä kuukautta peräkkäin kapasiteetin kasvun, sillä myydyt henkilökilometrit kasvoivat 10 %. Strategisella painopistealueella Aasiassa syyskuun volyymikasvu oli kapasiteetin kasvuun nähden vaisuhkolla tasolla 4 %:ssa. Finnair kommentoi kysynnän heikentyneen etenkin Euroopasta Aasiaan päin, mihin arviomme mukaan ovat osaltaan vaikuttaneet Hong Kongin levottomuudet. Pienemmän Pohjois-Amerikan alueen volyymi pomppasi syyskuussa jälleen 41 % todennäköisesti erittäin hyvin vetäneiden uuden Los Angelesin reitin ja San Francison lisävuorojen ansiosta. Euroopassa volyymikasvu oli vahvalla 12 %:n tasolla, vaikka kapasiteetin kasvu pysyi alueella maltillisena (Euroopan kapasiteetti syyskuussa +4 %). Arviomme mukaan Finnair jatkoi syyskuussa markkinaosuuden voittamista Euroopan reiteillä ainakin Norwegianilta sekä luultavasti myös muilta pelureilta. Kotimaassa myyty matkustajavolyymi kasvoi syyskuussa 5 %. Siten syyskuu sujui volyymien valossa Finnairilta matkustajaliikenteessä mielestämme hyvin Aasiaa lukuun ottamatta.
Rahdin osalta syyskuun raportti oli elokuun tavoin kaksijakoisempi. Finnairin syyskuun rahtivolyymin 11 %:n kasvu on hyvä lukema, mutta myös syyskuussa myyty rahtivolyymi kasvoi kapasiteettia hitaammin (rahtikapasiteetti syyskuussa +14 %). Maailmankaupan hidastumisesta kumpuava rahtikysynnän supistuminen heijastui yhtiön mukaan edelleen etenkin Aasiaan, joka on Finnairin ylivoimaisesti tärkein rahtimarkkina. Lisäksi yhtiö raportoi hintapaineista rahdissa. Näin ollen kommentit rahdin suhteen olivat jossain määrin huolestuttavia, mutta erityisen yllättävinä emme niitä pidä viime aikojen makrodatan jäljiltä.
Matkustajavolyymin ja kapasiteetin kehityksen suotuisan suhteen takia Finnairin lyhyen ajan tehokkuuden kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste nousi syyskuussa 1,0 %-yksikköä noin 82 %:iin. Saavutettu käyttöastetaso on mielestämme Finnairille melko hyvä kapasiteetin ripeä kasvu ja syyskuun kohtalainen kausiluonne huomioiden. Matkustajakäyttöaste laski peräti 5 %-yksikköä ja putosi vaisulle tasolle 81 %:iin Aasiassa. Pohjois-Amerikassa matkustajakäyttöaste kohosi peräti 11 %-yksikköä. Myös Eurooppa ja Kotimaa ylsivät vahvoihin noin 6 %-yksikön parannuksiin matkustajakäyttöasteessa syyskuussa. Euroopassa saavutettu 82 %:n matkustajakäyttöaste oli mielestämme myös absoluuttisesti hyvä lukema syyskuulle. Kotimaassa käyttöaste oli parannuksesta huolimatta tyydyttävällä tasolla 70 %:ssa, mikä johtuu rakenteellisista syistä.
Finnairin matkustajamäärän kasvu oli syyskuussa hieman odotuksiamme nopeampaa, mutta kapasiteetin, volyymien ja matkustajakäyttöasteen kehitys oli hyvin linjassa ennusteidemme kanssa. Näin ollen syyskuun raportin kokonaiskuva oli mielestämme melko neutraali. Heinäkuun ja elokuun hyvien raporttien ansiosta Finnairin koko Q3:n liikennedata oli lievästi odotuksiamme parempaa, joskin tuloksen muodostumisen kannalta arviomme mukaan tärkeän Aasian heikkous laimentaakin lievästi odotuksiamme parempaa volyymien kehitystä osin. Suoria muutoksia näkemykseemme yhtiöstä kvartaalin liikenneraportit eivät kuitenkaan ole luoneet.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on lentotoimintaa harjoittava yhtiö. Se tarjoaa matkoja useisiin Euroopan kohteisiin ja kohteista sekä useimmille muillekin maailman mantereille. Lentoja tehdään pääasiassa Pohjoismaista, Euroopasta ja Aasiasta. Finnair tarjoaa myös pitkän matkan lentoja säännöllisten reittilentojen ohella. Yritys on perustettu vuonna 1923, ja pääkonttori sijaitsee Vantaalla.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.07.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 849,7 | 3 081,3 | 3 243,8 |
kasvu-% | 10,95 % | 8,13 % | 5,27 % |
EBIT (oik.) | 213,6 | 156,2 | 172,6 |
EBIT-% (oik.) | 7,50 % | 5,07 % | 5,32 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,38 | 0,44 |
Osinko | 0,27 | 0,22 | 0,26 |
Osinko % | 3,86 % | 9,12 % | 10,78 % |
P/E (oik.) | 16,56 | 6,37 | 5,54 |
EV/EBITDA | 3,10 | 2,60 | 2,83 |