Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnairin volyymi jatkoi hyvin hidasta elpymistä elokuussa

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa elokuulta, jolloin yhtiö jatkoi operaatioiden asteittaista ylösajamista Q2:n lähes totaalisen lentokatkon jälkeen. Tätä taustaa heijastellen Finnairin matkustajamäärä, matkustajakapasiteetti ja myyty matkustajavolyymi putosivat kotimaassa 60-70 % ja Euroopassa noin 80-85 %. Kaukoliikennereiteillä matkustajaliikenne pysyi yhä lähes kokonaan alasajettuna, sillä Pohjois-Amerikkaan ei ollut sinänsä odotetusti yhtään matkustajalentoa ja Aasian reiteilläkin matkustajamäärät ja myydyt volyymit laskivat edelleen yli 95 %. Kotimaan reiteillä matkustajakäyttöaste oli jokseenkin tyypillisellä noin 63 %:n tasolla, kun taas Euroopassa matkustajakäyttöaste oli heinäkuuta alhaisemmalla tasolla 53 %:ssa elokuussa. Aasiassa käyttöaste oli jälleen hyvin matala, mutta Aasian reittien kannattavuutta tukee osin rahti. Taloudellisesti kannattavaan operointiin Finnair tarvitsee arviomme mukaan selvästi nykyistä korkeamman volyymin ja matkustajakäyttöasteen kaikilla liikennealueilla.

Korona-aikana käyttöön otetut puhtaat rahtilennot (normaalisti Finnairin rahtikapasiteetti on matkustajakoneiden ruumissa etenkin Aasiaan suuntautuvaa rahtia) jatkuivat heinäkuussa ja niiden ansiosta rahtipuolen kapasiteetti- ja volyymitiputukset jäivät matkustajaliikennettä hieman pienemmiksi 70-80 %:iin. Rahtikapasiteetti ja -volyymit kasvoivat hieman heinäkuusta, minkä taustalla oli reittiliikenteen rahdin hyvä kysyntä. Finnairin kokonaiskuvan kannalta rahti on kuitenkin vain sivuroolissa ja se voi kompensoida matkustajaliikenteen vaikeaa tilannetta vain hyvin rajallisesti.

Kokonaisuutena elokuun liikenneraportin luvut olivat ennusteitamme heikompia. Arviomme mukaan pääsyy varsin hitaaksi jääneen volyymien elpymisvauhdin suhteen on maailmalla kierroksia loppukesästä ottanut koronapandemia sekä Suomen hyvin tiukkoina pysyneet matkustusrajoitukset. Raportti ei kuitenkaan aiheuta suurempia muutospaineita Q3:n tulosennusteisiimme tai näkemykseemme osakkeesta. Finnairin heinäkuun lopussa julkaiseman Q2-päivityksen jälkeen globaali koronatilanne (ts. etenkin tartuntamäärät) on kuitenkin vaikeutunut monilla alueilla, minkä takia valtioiden on vaikea purkaa lentomatkustamisen kysynnälle merkittävänä lisäjarruna toimivia matkustusrajoituksia. Siten Q4:n ja lähivuosien osalta Finnairiin liittyvät ennusteriskit ovat mielestämme negatiivisia, mutta vaikeasti hahmotettava tilanne voi toki muuttua nopeasti molempiin suuntiin.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut26.07.2020

201920e21e
Liikevaihto3 097,71 280,72 369,4
kasvu-%9,2 %−58,7 %85,0 %
EBIT (oik.)162,8−472,24,0
EBIT-% (oik.)5,3 %−36,9 %0,2 %
EPS (oik.)0,07−6,34−0,96
Osinko0,000,000,00
Osinko %
P/E (oik.)1 415,9neg.neg.
EV/EBITDA2,8neg.3,8

Foorumin keskustelut

Tässä on Antin ja Kaisan kommentit Finnairin marraskuusta. Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Raportti oli ...
8.12.2025 klo 8.18
- Sijoittaja-alokas
1
Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.