Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnairin volyymi pysyi lokakuussa odotetusti matalalla tasolla

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa lokakuulta. Koronapandemian kiihtyminen ja kiristyneet matkustusrajoitukset katkaisivat Finnairin liikenteen ylösajosuunnitelman syyskuussa ja samoista syistä tilanne ei päässyt parantumaan lokakuussa. Vaikeaa tilannekuvaa peilaten Finnairin matkustajamäärä, matkustajakapasiteetti ja myyty matkustajavolyymi putosivat lokakuussa kotimaassa 60-80 % ja ulkomaan reiteillä 90-100 % vertailukaudesta. Kotimaan reiteillä matkustajakäyttöaste oli lähes tavanomaisella noin 60 %:n tasolla, mutta ulkomaan reiteillä käyttöasteet olivat luonnollisesti kysyntätilannetta ja matkustusrajoituksia peilaten erittäin alhaiset.

Korona-aikana käyttöön otetut puhtaat rahtilennot (normaalisti Finnairin rahtikapasiteetti on matkustajakoneiden ruumissa etenkin Aasiaan suuntautuvaa rahtia) jatkuivat lokakuussa ja niiden ansiosta rahtipuolen kapasiteetti- ja volyymipudotukset jäivät matkustajaliikennettä hieman pienemmiksi 80-90 %:iin vertailukauteen nähden. Rahtikapasiteetti ja -volyymit kasvoivat hieman syyskuusta, minkä taustalla oli reittiliikenteen rahdin hyvä kysyntä. Finnairin kokonaiskuvan kannalta rahti on kuitenkin vain sivuroolissa ja se voi kompensoida matkustajaliikenteen äärimmäisen vaikeaa tilannetta vain hyvin rajallisesti.

Kokonaisuutena lokakuun liikenneraportin luvut olivat jokseenkin ennusteidemme mukaiset. Finnairin Q4:n tulosennusteisiimme alhainen volyymi ei aiheuta oleellisia muutospaineita. Siten arvioimme Finnairin Q4:n liiketappion olevan noin Q2:n ja Q3:n tasolla, mikä on myös yhtiön ohjeistus. Tämänhetkisen arviomme mukaan nykyisen kaltainen erittäin matala ja merkittävien matkustusrajoitusten rasittama kysyntä jatkuu koko talvikauden yli, kun taas nykyennusteissamme odotamme yhtiön pääsevän ajamaan matkustajaliikennettään laajemmin ylös vasta huhtikuussa alkavalla kesäkaudella. Arvioimme myös Finnairin pystyvän pienentämään tappioitaan vain maltillisesti ennen kysynnän selkeämpää palautumista. Näkyvyys lentomatkustamisen kysynnän kehitykseen on kuitenkin edelleen äärimmäisen heikko ja perusskenaariomme toteutuminenkin vaatii luultavasti koronarokotteen valmistumista lähikuukausina sekä matkustusrajoitusten hölläämistä. Emme tee lokakuun liikenneraportin jälkeen muutoksia näkemykseemme Finnairin osakkeesta.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut28.10.2020

201920e21e
Liikevaihto3 097,7829,71 653,4
kasvu-%9,2 %−73,2 %99,3 %
EBIT (oik.)162,8−592,2−236,6
EBIT-% (oik.)5,3 %−71,4 %−14,3 %
EPS (oik.)0,77−7,92−3,33
Osinko0,000,000,00
Osinko %0,0 %0,0 %0,0 %
P/E (oik.)128,7neg.neg.
EV/EBITDA2,8neg.14,5

Foorumin keskustelut

Tässä on Antin ja Kaisan kommentit Finnairin marraskuusta. Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Raportti oli ...
8.12.2025 klo 8.18
- Sijoittaja-alokas
1
Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.