Finnairin volyymi pysyi lokakuussa odotetusti matalalla tasolla
Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa lokakuulta. Koronapandemian kiihtyminen ja kiristyneet matkustusrajoitukset katkaisivat Finnairin liikenteen ylösajosuunnitelman syyskuussa ja samoista syistä tilanne ei päässyt parantumaan lokakuussa. Vaikeaa tilannekuvaa peilaten Finnairin matkustajamäärä, matkustajakapasiteetti ja myyty matkustajavolyymi putosivat lokakuussa kotimaassa 60-80 % ja ulkomaan reiteillä 90-100 % vertailukaudesta. Kotimaan reiteillä matkustajakäyttöaste oli lähes tavanomaisella noin 60 %:n tasolla, mutta ulkomaan reiteillä käyttöasteet olivat luonnollisesti kysyntätilannetta ja matkustusrajoituksia peilaten erittäin alhaiset.
Korona-aikana käyttöön otetut puhtaat rahtilennot (normaalisti Finnairin rahtikapasiteetti on matkustajakoneiden ruumissa etenkin Aasiaan suuntautuvaa rahtia) jatkuivat lokakuussa ja niiden ansiosta rahtipuolen kapasiteetti- ja volyymipudotukset jäivät matkustajaliikennettä hieman pienemmiksi 80-90 %:iin vertailukauteen nähden. Rahtikapasiteetti ja -volyymit kasvoivat hieman syyskuusta, minkä taustalla oli reittiliikenteen rahdin hyvä kysyntä. Finnairin kokonaiskuvan kannalta rahti on kuitenkin vain sivuroolissa ja se voi kompensoida matkustajaliikenteen äärimmäisen vaikeaa tilannetta vain hyvin rajallisesti.
Kokonaisuutena lokakuun liikenneraportin luvut olivat jokseenkin ennusteidemme mukaiset. Finnairin Q4:n tulosennusteisiimme alhainen volyymi ei aiheuta oleellisia muutospaineita. Siten arvioimme Finnairin Q4:n liiketappion olevan noin Q2:n ja Q3:n tasolla, mikä on myös yhtiön ohjeistus. Tämänhetkisen arviomme mukaan nykyisen kaltainen erittäin matala ja merkittävien matkustusrajoitusten rasittama kysyntä jatkuu koko talvikauden yli, kun taas nykyennusteissamme odotamme yhtiön pääsevän ajamaan matkustajaliikennettään laajemmin ylös vasta huhtikuussa alkavalla kesäkaudella. Arvioimme myös Finnairin pystyvän pienentämään tappioitaan vain maltillisesti ennen kysynnän selkeämpää palautumista. Näkyvyys lentomatkustamisen kysynnän kehitykseen on kuitenkin edelleen äärimmäisen heikko ja perusskenaariomme toteutuminenkin vaatii luultavasti koronarokotteen valmistumista lähikuukausina sekä matkustusrajoitusten hölläämistä. Emme tee lokakuun liikenneraportin jälkeen muutoksia näkemykseemme Finnairin osakkeesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.10.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 829,7 | 1 653,4 |
kasvu-% | 9,2 % | −73,2 % | 99,3 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −592,2 | −236,6 |
EBIT-% (oik.) | 5,3 % | −71,4 % | −14,3 % |
EPS (oik.) | 0,77 | −7,92 | −3,33 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 128,72 | - | - |
EV/EBITDA | 2,83 | - | 14,98 |
