Finnairin volyymin hidas elpyminen alkoi heinäkuussa
Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa heinäkuulta, jolloin yhtiö aloitti operaatioiden asteittaisen ylösajon Q2:n lähes totaalisen lentokatkon jälkeen. Tätä taustaa heijastellen yhtiön matkustajamäärä, matkustajakapasiteetti ja myyty matkustajavolyymi putosivat kotimaassa yli 70 % ja Euroopassa noin 90 %. Kaukoliikennereiteillä toiminta pysyi yhä lähes kokonaan alasajettuna, sillä Pohjois-Amerikkaan ei ollut sinänsä odotetusti yhtään matkustajalentoa ja Aasian reiteilläkin volyymit ja kapasiteetti laskivat edelleen noin 97 %. Matkustajakäyttöasteet olivat kotimaan liikenteessä jopa normaalia paremmalla tasolla (taustalla todennäköisesti kapasiteetin leikkaukset kroonisesti matalan käyttöasteen reiteillä) noin 73 %:ssa. Sen sijaan Euroopassa saavutettu 61 %:n käyttöastetaso oli mielestämme olosuhteisiin nähden siedettävä lähtö, vaikka pidemmällä tähtäimellä Finnair toki tarvitsee Euroopassa selvästi korkeamman käyttöasteen taloudellisesti kannettavaan operointiin. Aasiassa käyttöaste oli hyvin matala, mutta Aasian reittien kannattavuutta tukee osin rahti.
Korona-aikana käyttöön otetut puhtaat rahtilennot (normaalisti Finnairin rahtikapasiteetti on matkustajakoneiden ruumissa etenkin Aasiaan suuntautuvaa rahtia) jatkuivat heinäkuussa ja niiden ansiosta rahtipuolen kapasiteetti- ja volyymitiputukset jäivät matkustajaliikennettä hieman pienemmiksi 70-80 %:iin. Rahtikapasiteetti ja -volyymit laskivat kuitenkin hieman kesäkuusta, minkä taustalla oli rahtikysynnän rauhoittuminen sekä yleinen rahdin tarjonnan paraneminen.
Kokonaisuutena heinäkuun liikenneraportin luvut olivat ennusteitamme heikompia, mutta rikkonaisesta starttikuukaudesta ei mielestämme kannata vetää suurempia johtopäätöksiä eikä raportti aiheuta suurempia muutospaineita Q3:n tulosennusteisiimme tai näkemykseemme osakkeesta. Arviomme mukaan Finnairin osaketta ajavat lyhyellä tähtäimellä etenkin koronapandemian kehityssuunta sekä valtioiden matkustusrajoitusten muutokset, joilla on myös oleellinen vaikutus lentomatkustamisen kysyntään. Tämänhetkisen arviomme mukaan tilanne on kehittynyt viime aikoina Finnairin perspektiivistä hieman negatiiviseen suuntaan, sillä pandemia ottaa maailmalla kierroksia ja globaalisti hankalan tilanteen takia valtioiden on vaikea purkaa matkustamiseen kohdistuvia rajoituksia. Näin ollen riskit Finnairin tavoitteleman lentovolyymin ylösajokäyrän sekä Q4:n ja vuoden 20021 alun tulosnäkymien suhteen ovat mielestämme nyt negatiivisella puolella, mutta tilanne voi muuttua erittäin nopeasti molempiin suuntiin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.07.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 1 280,7 | 2 369,4 |
kasvu-% | 9,22 % | −58,66 % | 85,00 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −472,2 | 4,0 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | −36,87 % | 0,17 % |
EPS (oik.) | 0,00 | −0,38 | −0,06 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 4 376,91 | - | - |
EV/EBITDA | 6,08 | - | 14,61 |