Finnairin vuoden tärkein kuukausi sujui odotustemme mukaisesti
Finnair julkisti torstaina liikennetietoraporttinsa heinäkuulta, joka on lomasesongin takia selvästi vuoden tärkein kuukausi yhtiölle. Raportti vastasi erittäin hyvin odotuksiamme. Osakkeen kannalta tämä on mielestämme tietynasteinen helpotus viime kuukausina toistuvaksi odotuksia vaisummaksi jääneen datan jälkeen. Välittömiä muutospaineita raportti ei kuitenkaan Finnairin Q3:n ennusteisiimme aiheuta.
Matkustajaliikenne kehittyi odotustemme mukaisesti heinäkuussa
Heinäkuussa Finnairin oman toiminnan matkustajamäärä ja kapasiteetti kasvoivat 9 % ja myyty volyymi 7 %. Finnairin Aasian liikennettä rajoittaa yhä Venäjän ylilentokielto, mutta muuten heinäkuu oli yhtiölle vertailukelpoinen kuukausi suhteessa heinäkuuhun 2023. Finnairin matkustajamäärä, kapasiteetti ja myyty volyymi kasvoivat kuitenkin Aasiassa maltillisesti ja hieman ennusteitamme enemmän. Myös toisella kaukoliikennealueella Pohjois-Amerikassa markkina veti melko hyvin ja hieman odotuksiamme paremmin. Euroopassa ja myös Kotimaassa British Airwaysille vuokratut A321-koneet palautuivat Finnairin käyttöön. Tämä nosti alueiden kapasiteettia selvästi, eivätkä matkustajamäärät ja myydyt volyymit kestäneet heinäkuussa kapasiteetin kasvun perässä. Selkeimmin tämä näkyy heikosta taloustilanteesta erityisesti kärsivässä Kotimaassa. Lähi-Idässä perutut Israelin lennot painoivat kapasiteettia ja volyymimittarit olivat ennusteemme mukaiset. Suhteessa kesäkuuhun numerot paranivat, mutta lentopäivien määrän kasvun ja liiketoiminnan kausiluonteen takia tämä on tietenkin selvää.
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste oli 83 %:ssa heinäkuussa. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli reippaasti normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2020–2021) heinäkuuta alempana, mikä johtui näkemyksemme mukaan etenkin lyhyiden reittien kapasiteetin ripeästä kasvusta ja osin myös lyhyiden reittien osuuden kasvusta portfoliossa. Matkustajakäyttöaste vastasi kuitenkin ennustettamme tarkasti. Alueista Kotimaan ja Euroopan matkustajakäyttöasteet jäivät heinäkuulle vaisuille 64 %:iin ja 83 %:iin ja alittivat ennusteemme. Myös Lähi-Idässä käyttöaste oli vain 77 %, mutta taso oli linjassa ennusteemme kanssa. Sen sijaan Aasian ja Pohjois-Amerikan 85 %:n ja 89 %:n matkustajakäyttöasteet olivat jo melko hyviä ja ylittivät ennusteemme.
Viime aikoina paineessa olleen lippuhinnoittelun kehitystä Finnairin liikenneraportti ei avaa. Verrokeista Norwegian ja SAS ovat kuitenkin raportoineet heinäkuulta suunnilleen vakaista keskituotoista, mihin peilattuna arvioimme myös Finnairin kohtaaman hintapaineen jääneen maltilliseksi kovan kysynnän lomasesongilla. Hiljaisempaa talvikautta kohti siirryttäessä hintariskit ovat kuitenkin mielestämme edelleen kohollaan.
Myös rahdille heinäkuu oli kohtuullinen
Heinäkuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi kasvoi kapasiteetin kasvun myötä 11 %. Tämä oli lievästi odotuksiamme korkeampi taso, joskin vertailuluku rahtivolyymin osalta oli melko vaisu. Arviomme rahtihinnoittelun osalta tilannekuva on menossa edelleen lievästi parempaan päin (vrt. merirahtien hintojen nousu viime aikoina).
Raportti pudotti piirun riskejä, vaikka ennusteita ei tarvitse muuttaa
Kokonaisuutena Finnairin heinäkuun liikenneraportti oli lähes täsmälleen odotustemme mukainen sekä matkustajamäärän, kapasiteetin, myydyn volyymin että matkustajakäyttöasteen osalta. Osakkeen kannalta odotuksiin yltänyt raportti vuoden tärkeimmältä kuukaudelta on mielestämme helpotus viime kuukausien keskimäärin vaisujen liikennedatojen, pettymykseksi jääneen Q2-raportin sekä sektorin mollisävyisen uutisvirran jälkeen. Raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin ennusteisiimme, jotka ovat suunnilleen yhtiön ohjeistushaarukan puolivälissä (2024e: oikaistu liikevoitto 149 MEUR). Kuluvan vuoden keskeisimmät riskit liittyvät arviomme mukaan hiljaisemman Q4:n markkinatilanteeseen (kysyntä ja hinnat), kun taas Q3:n kesäsesongin pitäisi mennä yhtiöltä arviomme mukaan vähintäänkin tyydyttävästi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
