Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnairin vuoden tärkein kuukausi sujui odotustemme mukaisesti

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Finnair

Finnair julkisti torstaina liikennetietoraporttinsa heinäkuulta, joka on lomasesongin takia selvästi vuoden tärkein kuukausi yhtiölle. Raportti vastasi erittäin hyvin odotuksiamme. Osakkeen kannalta tämä on mielestämme tietynasteinen helpotus viime kuukausina toistuvaksi odotuksia vaisummaksi jääneen datan jälkeen. Välittömiä muutospaineita raportti ei kuitenkaan Finnairin Q3:n ennusteisiimme aiheuta.

Matkustajaliikenne kehittyi odotustemme mukaisesti heinäkuussa

Heinäkuussa Finnairin oman toiminnan matkustajamäärä ja kapasiteetti kasvoivat 9 % ja myyty volyymi 7 %. Finnairin Aasian liikennettä rajoittaa yhä Venäjän ylilentokielto, mutta muuten heinäkuu oli yhtiölle vertailukelpoinen kuukausi suhteessa heinäkuuhun 2023. Finnairin matkustajamäärä, kapasiteetti ja myyty volyymi kasvoivat kuitenkin Aasiassa maltillisesti ja hieman ennusteitamme enemmän. Myös toisella kaukoliikennealueella Pohjois-Amerikassa markkina veti melko hyvin ja hieman odotuksiamme paremmin. Euroopassa ja myös Kotimaassa British Airwaysille vuokratut A321-koneet palautuivat Finnairin käyttöön. Tämä nosti alueiden kapasiteettia selvästi, eivätkä matkustajamäärät ja myydyt volyymit kestäneet heinäkuussa kapasiteetin kasvun perässä. Selkeimmin tämä näkyy heikosta taloustilanteesta erityisesti kärsivässä Kotimaassa. Lähi-Idässä perutut Israelin lennot painoivat kapasiteettia ja volyymimittarit olivat ennusteemme mukaiset. Suhteessa kesäkuuhun numerot paranivat, mutta lentopäivien määrän kasvun ja liiketoiminnan kausiluonteen takia tämä on tietenkin selvää.

Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste oli 83 %:ssa heinäkuussa. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli reippaasti normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2020–2021) heinäkuuta alempana, mikä johtui näkemyksemme mukaan etenkin lyhyiden reittien kapasiteetin ripeästä kasvusta ja osin myös lyhyiden reittien osuuden kasvusta portfoliossa. Matkustajakäyttöaste vastasi kuitenkin ennustettamme tarkasti. Alueista Kotimaan ja Euroopan matkustajakäyttöasteet jäivät heinäkuulle vaisuille 64 %:iin ja 83 %:iin ja alittivat ennusteemme. Myös Lähi-Idässä käyttöaste oli vain 77 %, mutta taso oli linjassa ennusteemme kanssa. Sen sijaan Aasian ja Pohjois-Amerikan 85 %:n ja 89 %:n matkustajakäyttöasteet olivat jo melko hyviä ja ylittivät ennusteemme.  

Viime aikoina paineessa olleen lippuhinnoittelun kehitystä Finnairin liikenneraportti ei avaa. Verrokeista Norwegian ja SAS ovat kuitenkin raportoineet heinäkuulta suunnilleen vakaista keskituotoista, mihin peilattuna arvioimme myös Finnairin kohtaaman hintapaineen jääneen maltilliseksi kovan kysynnän lomasesongilla. Hiljaisempaa talvikautta kohti siirryttäessä hintariskit ovat kuitenkin mielestämme edelleen kohollaan.

Myös rahdille heinäkuu oli kohtuullinen

Heinäkuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi kasvoi kapasiteetin kasvun myötä 11 %. Tämä oli lievästi odotuksiamme korkeampi taso, joskin vertailuluku rahtivolyymin osalta oli melko vaisu. Arviomme rahtihinnoittelun osalta tilannekuva on menossa edelleen lievästi parempaan päin (vrt. merirahtien hintojen nousu viime aikoina).

Raportti pudotti piirun riskejä, vaikka ennusteita ei tarvitse muuttaa

Kokonaisuutena Finnairin heinäkuun liikenneraportti oli lähes täsmälleen odotustemme mukainen sekä matkustajamäärän, kapasiteetin, myydyn volyymin että matkustajakäyttöasteen osalta. Osakkeen kannalta odotuksiin yltänyt raportti vuoden tärkeimmältä kuukaudelta on mielestämme helpotus viime kuukausien keskimäärin vaisujen liikennedatojen, pettymykseksi jääneen Q2-raportin sekä sektorin mollisävyisen uutisvirran jälkeen. Raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin ennusteisiimme, jotka ovat suunnilleen yhtiön ohjeistushaarukan puolivälissä (2024e: oikaistu liikevoitto 149 MEUR). Kuluvan vuoden keskeisimmät riskit liittyvät arviomme mukaan hiljaisemman Q4:n markkinatilanteeseen (kysyntä ja hinnat), kun taas Q3:n kesäsesongin pitäisi mennä yhtiöltä arviomme mukaan vähintäänkin tyydyttävästi.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut21.07.2024

202324e25e
Liikevaihto2 988,53 063,43 130,2
kasvu-%26,8 %2,5 %2,2 %
EBIT (oik.)184,0149,0170,0
EBIT-% (oik.)6,2 %4,9 %5,4 %
EPS (oik.)0,000,250,36
Osinko0,000,050,10
Osinko %1,6 %3,2 %
P/E (oik.)8,012,58,9
EV/EBITDA3,63,53,0

Foorumin keskustelut

Tässä on Antin ja Kaisan kommentit Finnairin marraskuusta. Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Raportti oli ...
8.12.2025 klo 8.18
- Sijoittaja-alokas
1
Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.