Fiskars laaja raportti: Osakkeen hinnoittelu vaatii selvää tuloskasvua
Fiskars pyrkii mielestämme strategiassaan oikeaan suuntaan, mutta heikentynyt kysyntä on painanut sen tuloksen takaisin koronaa edeltävälle tasolle. Uskomme tuloksen parantumiseen, mutta se on nähdäksemme myös jo hinnoiteltu osakkeeseen. Toistamme myy-suosituksen ja 15 euron tavoitehinnan. Yhtiös julkaistu laaja raportti on luettavissa täällä.
Fiskarsilla on laaja brändivalikoima kuluttajatuotteita ja lähes globaali maantieteellinen peitto
Fiskars on laajan ja arvostetun brändisalkun omaava kuluttajatuoteyhtiö, jonka tuotteet keskittyvät mm. erilaisiin kodintuotteisiin, puutarhaan ja ulkoiluun. Nykymuotoinen Fiskars-konserni on muodostunut sen historiallisen pääbrändin, Fiskarsin, lisäksi usean yrityskaupan myötä, jotka ovat vieneet yhtiön uusille maantieteellisille alueille ja tuotekategorioihin. Konsernin brändiportfolioon kuuluvia brändejä ovat mm. Fiskars, Iittala, Royal Copenhagen, Gerber, Wedgwood ja Waterford sekä viime vuonna ostettu Georg Jensen. Viime vuonna yhtiö yhdisti aiemmat Terra ja Crea –divisioonat Fiskars-divisioonaksi, jonka lisäksi sillä on yritysostojen kautta muodostunut Vita-divisioona. Fiskars on globaali toimija, joskin pääpaino liikevaihdosta (~80 %) tulee USA:sta ja Euroopasta. Fiskarsin tuotteita on saatavilla yli 100 maassa ja sillä on toimintoja yli 30 maassa.
Pitkä muodonmuutosmatka takana, tulos valahti viime vuonna koronaa edeltäville tasoille
Fiskars on viimeisen 15 vuoden aikana tehnyt muutoksen jokseenkin sekavasta holdingyhtiöstä selkeäksi kuluttajatuotekokonaisuudeksi. Yhtiö on myös nykyisen johdon kaudella eli viimeisen kolmen vuoden aikana suuntautunut selvästi selkeämmin kasvuun, mutta pyrkii samaan aikaan parantamaan kannattavuutta. Heikentyneen kysynnän vuoksi kasvua ei kuitenkaan ole saatu ja oikaistu liikevoittotaso painui vahvojen 2021-22 jälkeen viime vuonna koronaa edeltäneelle noin 100 MEUR:n tasolle (kun lasketaan Georg Jensen koko vuodelle). Näemme nykyisen johdon toimet ja strategian sinällään hyvinä, mutta yhtiön tavoittelema tulostaso kaipaa selvästi lisää volyymiä johon vaaditaan markkinan toipumista. Tätä Fiskarskaan ei odota vielä tänä vuonna. Näemme myös yhtiön tavoitteleman 15 %:n oik. liikevoittomarginaalin haastavana tavoitteena, etenkin tavoitevuodelle 2025. Fiskars ylsi koronapandemian tukemana parhaimmillaan noin 12 %:n marginaaliin, johon odotamme yhtiön pääsevän myös vuonna 2026. Tämä olisi jo selkeä parannus 2023-24 alle 10 %:n tasoista.
Tänä vuonna parannusta tehostamisella, orgaanista kasvua taas 2025
Fiskarsin kuluvan vuoden ohjeistus viittaa oik. liikevoittomarginaalin pysyvän karkeasti ennallaan ja jäävän alle 10 %:n, yhtiön merkittävistä tehostamisohjelmista huolimatta. Tuloksen parantuminen tänä vuonna syntyy yksinomaan tehostamistoimilla, kun odotuksissa ei ole orgaanista kasvua. Tehostamistoimien hyötykin katoaa osin palkkainflaation ja heikon kysynnän alle. Ennustamme 2023 pro forma oik. liikevoittoon (101 MEUR) verrattuna kuitenkin selkeää parannusta. Ennusteemme ovat käytännössä ennallaan.
Neutraalikin arvostus vaatii reipasta tuloskasvua viime vuoden heikolta tasolta – jota lähivuosina odotammekin
Fiskarsin 2024 arvostuskertoimet ovat yli hyväksyttävien kertoimiemme ja vuoden 2025 ennusteillakin niiden yli tai yläreunassa. Näin ollen näemme osakkeen tuotto-odotuksen heikkona lähivuosien hyvästä tuloskasvusta huolimatta. Nähdäksemme 2022-23 aikana selvästi heikentynyt tulostaso sekä osin hieman yllättävä yritysosto toivat kolhun yhtiön sijoitusprofiiliin, joka oli 2020-22 muovautunut uskottavammaksi orgaanisen tuloskasvun ja kannattavuuspotentiaalin osalta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.03.2024
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 129,8 | 1 232,9 | 1 302,5 |
kasvu-% | −9,50 % | 9,13 % | 5,64 % |
EBIT (oik.) | 110,2 | 118,7 | 145,7 |
EBIT-% (oik.) | 9,75 % | 9,63 % | 11,19 % |
EPS (oik.) | 1,01 | 0,98 | 1,19 |
Osinko | 0,82 | 0,85 | 0,90 |
Osinko % | 4,59 % | 5,86 % | 6,21 % |
P/E (oik.) | 17,77 | 14,73 | 12,22 |
EV/EBITDA | 11,45 | 11,28 | 7,13 |