Fiskarsin Vita-divisioona pyrkii takaisin kasvuun
Fiskars järjesti eilen sijoittajatapahtuman, jossa se esitteli Vita-divisioonaansa. Vitaa esitteli pääosin reilun kuukauden sen johdossa ollut Daniel Lalonde. Pääviesti oli, että Vita halutaan saada takaisin kasvu-uralle, mikä ajaisi myös kannattavuutta paremmaksi. Tapahtuma ei kuitenkaan mielestämme tarjonnut mitään konkreettisia uutisia, jotka vaikuttaisivat ennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä.
Fiskars jakautui itsenäisiin divisiooniin vuoden alussa
Fiskars on jo parin vuoden ajan tehnyt konsernin brändeistä itsenäisempiä, ja tämän vuoden alussa se organisoitui selvästi kahteen erilliseen ja konsernin sisällä itsenäiseen divisioonaan eli Fiskarsiin ja Vitaan, joiden sisällä toimii suhteellisen itsenäisiä brändejä. Juridisesti prosessin läpivieminen vie alkuvuoteen 2026. Fiskars on sanonut jaon mahdollistavan myös rakennemuutoksia eli käytännössä Vita-divisioonan eriyttämisen täysin omaksi yhtiöksi, jolloin mielestämme Vita voitaisiin joko listata erikseen tai myydä. Vita-divisioona on rakennettu viimeisten 20 vuoden aikana yritysostoin. Lisää Vitasta voi lukea tuoreesta laajasta raportistamme.
Vita kaipaa ja hakee kasvua
Vita-divisioonan johdossa aloitti huhtikuussa Daniel Lalonde, joka esitteli Vitaa tapahtumassa, jossa esiintyi myös Fiskars-konsernin vt. toimitusjohtaja Jyri Luomakoski (kommentoimme toimitusjohtajan vaihdosta aiemmin täällä) ja CFO Jussi Siitonen. Vitan suhteen viesti oli selvästi se, että kasvua pitää saada jatkossa, sillä yhtiön liikevaihto on orgaanisesti laskenut useamman vuoden. Mahdollisuuksia kasvuun yhtiö näkee etenkin sen suurilla brändeillä esim. uusissa kategorioissa ja laajentumisessa uusiin maihin. Lalonde mainitsi erikseen USA:n suuren potentiaalin, sillä se on tällä hetkellä vain 10 % liikevaihdosta. Toisaalta USA:n pienen osuuden myötä tullien suorat vaikutukset jäävät Vita-divisioonan osalta pieniksi (mutta ovat merkittävämpiä Fiskars-divisioonalle). Lalonde kertoi Vitan päämarkkinan olevan kalliimpien kodintuotteiden markkina, josta Vitalla on tällä hetkellä 15-20 % markkinaosuus. Yhtiön tavoitteena on sekä ajaa tämän kategorian kasvua että kasvattaa markkinaosuuttaan. Kategorian kasvu on viime vuosina ollut yhtiön mukaan ”matala yksinumeroinen luku”. Tähän verrattuna lähivuosiemme 5-6 % liikevaihdon kasvuennusteet Vitalle vastaavat yhtiön indikoimaa kasvutavoitetta.
Vita-divisioonan bruttokatemarginaalin (vajaat 57 % vuonna 2024) yhtiö totesi olevan jo lähellä tavoitetta, ja siten marginaaliparannus tulisi lähinnä liikevaihdon kasvun kautta tulevan operatiivisen vivun avulla. Huomioimme kuitenkin, että Vitan kasvun toteuttaminen vaatii myös kulujen kasvua, jolloin operatiivinen vipu ei välttämättä alkuvaiheessa ole kovin vahva. Tämä riippuu toki siitä, millä keinoin kasvua pystytään luomaan. Vitan liikevoittomarginaali oli viime vuonna vaatimaton, vajaa 8 %, kun Fiskarsin konsernitason tavoite on noin 15 %.
Tapahtuma ei tarjonnut merkittäviä uutisia
Kaiken kaikkiaan tapahtuma antoi jonkun verran lisää tietoja Vita-divisioonan toiminnasta ja tulevaisuuden suunnitelmista sekä antoi sen tuoreen vetäjän esitellä ajatuksiaan. Se ei kuitenkaan mielestämme tarjonnut merkittävästi uusia tietoja, mitkä vaikuttaisivat esim. ennusteisiin tai näkemykseemme yhtiöstä. Myöskään toimitusjohtajan vaihdokseen tai viimeaikaiseen taloudelliseen kehitykseen liittyen ei saatu uutta tietoa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
