Fodelian pääomamarkkinapäivä: Kasvutavoitteiden tueksi saatiin lisää konkretiaa
Fodelia järjesti pääomamarkkinapäivän torstaina aamupäivällä ja julkisti samalla päivitetyn strategian sekä taloudelliset tavoitteet. Liikevaihdon kasvutavoitteen siirtäminen kahdella vuodella myöhemmäksi sekä kannattavuustavoitteen nosto heijastelevat Perniön Lihan divestointia ja olivat siten odotettuja muutoksia.
Pääomamarkkinapäivän anti tarjosi mielestämme konkretiaa korkeiden kasvutavoitteiden tueksi ja yhtiö esimerkiksi väläytti Feelian osalta uutta merkittävää todennäköistä asiakkuutta. Myös pienempien ja aiemmin vähemmän esillä olleiden liiketoimintojen Marjavasun ja Fodbarin kasvu- ja kannattavuusnäkymistä saatiin tapahtumassa lisää informaatiota.
Uusi strategia korostaa keskittymistä korkean kilpailukyvyn liiketoimintoihin
Fodelian strategia listautumisen yhteydessä oli toimia elintarvikealan holding-yhtiönä, joka voisi omistaa ja kehittää erilaisia kotimaisia elintarvikealan yhtiöitä. Nyt julkistetun uuden strategian myötä konsernissa halutaan keskittää investoinnit ja kasvupanostukset kilpailukyvyltään parhaimpiin liiketoimintoihin, etunenässä Feeliaan. Yrityskauppojen rooli tulee myös näyttelemään pienempää osaa, vaikka nykyisiä toimintoja tukevia ja täydentäviä yritysostoja voidaan edelleen tulevaisuudessa nähdä. Tällaisista mielestämme onnistuneita esimerkkejä ovat mm. Beofood ja Marjavasu, jotka ovat täydentäneet Feelian tuotevalikoimaa foodservice-asiakkaille ja laitosruokailukentässä. Kannattavuudeltaan vaatimattomien Perniön Lihan ja Helsingin Makkaratehdas -liiketoimintojen divestoinnit osaltaan ilmentävät yhtiön nykyistä strategista suuntaa.
Taloudellisia tavoitteita päivitettiin odotetusti
Fodelia päivitti taloudellisia tavoitteitaan, mihin yksi merkittävä syy oli edellä mainittu Perniön Lihan divestointi. Liikevaihtotavoitetta (100 MEUR) siirrettiin vuoteen 2028 (aiemmin 2026) ja keskimääräiseksi vuotuiseksi kasvutavoitteeksi lausuttiin noin 20 %. Kasvusta suurimman osan tulisi syntyä erityisesti Feeliassa (2022-23 toteutunut kasvu keskimäärin ~21 %/v), vaikka myös Fodelia Retailissa tavoitellaan kasvua. Konsernin tavoitteena on nostaa liikevoittomarginaali yli 10 %:iin vuonna 2028 ja edistyä strategiakauden aikana asteittain tavoitetta kohti. Aikaisempi tavoitetaso liikevoittomarginaalille oli 8-10 %. Pidämme asetettua kasvutavoitetta kunnianhimoisena, ja arvioimme, että tavoitteeseen yltäminen vaatisi yhtiöltä onnistumisia Feelian lisäksi myös Fodelia Retailissa ja kuluttajille suunnatun verkkokauppamyynnin suunnan kääntämisessä. Myös kannattavuustavoite on melko kunnianhimoinen, mutta tehtävissä, etenkin mikäli kannattavuudeltaan vahvan Feelian kasvu jatkuu vahvana.
Feelian kasvunäkymille lisää katetta
Feelia on erittäin kilpailukykyinen toimija laitosruokailujen markkinasegmentissä, mihin koko Fodelian kasvustrategia vahvasti nojaa. Feelian toimitusjohtaja Jukka Ojala esitteli CMD:llä yhtiön todennäköistä tulevaa asiakkuutta sairaalakentästä, jolle Feelia on kehittänyt jopa noin 60 uutta tuotetta. Vaikka asiakkaan nimi ei ole julkinen eikä sopimusta vielä allekirjoitettu, voisi toiminnan mittakaavasta päätellä asiakkuuden olevan todennäköisesti miljoonien eurojen tasolla vuosittain. Myös laajentuminen varhaiskasvatusasiakkaisiin ja laajennettu tuotevalikoima välipaloihin ja jälkiruokiin tukevat kasvua. Feelia pyrkii siirtämään valtaosan asiakkuuksistaan itse kehittämäänsä tilausjärjestelmään vuoden 2024 aikana, mikä tekisi asiakkaiden tilausprosesseista helpompia, tehostaisi logistiikkaa ja mahdollistaisi Feelialle välitystuotteiden (mm. leivät, salaatit, maidot) myynnin kasvattamisen (yhtiön esittämillä oletuksilla välitystuotteiden myynti voisi olla noin 3-4 MEUR/v).
Kuluttajabrändejä yhdenmukaistetaan ja verkkokaupalle haetaan uutta potkua
Fodelia Retailiin kuuluu Perniön Lihan divestoinnin jälkeen kasvava ja kohtuullisen kannattava snacks-liiketoiminta, pieni Pita Factory ja kuluttajille valmisruokia toimittava verkkokauppa. Snacks-liiketoiminta on viime vuosina kasvanut nopeasti private label -kysynnän kasvun sekä hintatason nousun myötä. Jatkossa yhtiö pyrkii kasvattamaan myös brändimyyntiä (Oikia-sipsit) sekä hakemaan private label asiakkuuksia Suomen ulkopuolelta. Yhtiö on mm. vastikään saanut uuden private label -asiakkuuden Tanskasta ja viennin osuus snacks-myynnistä oli 13 % vuonna 2023.
Kuluttajille suunnatun valmisruokia myyvän verkkokaupan konseptia ja brändiä tullaan uudistamaan kesän 2024 aikana. Uusi konsepti otetaan käyttöön kesäkuussa ja mittavampi markkinointikampanja on tarkoitus toteuttaa syksyllä kesälomien jälkeen. Verkkokauppa ottaa käyttöön Oikia-brändin (aikaisemmin Feelia Ruokakauppa), mikä tekee pesäeroa ammattikeittiöille suunnattuun Feelia-liiketoimintaan. Myös Pita Factoryn tuotteet tullaan tuomaan Oikia-brändin alle, jolloin brändin eteen tehtävä työ palvelee kaikkia Fodelia Retailin liiketoimintoja.
Fodbar haastaa suuria palveluyhtiöitä
Bravedon kanssa yhdessä omistettu palveluyhtiö Fodbar on Fodelian mukaan saavuttanut kannattavuuskäänteen. Fodbarin vuoden 2024 liikevaihdoksi arvioidaan yli 10 MEUR ja käyttökatteeksi noin 5 % liikevaihdosta. Yhtiö tavoittelee keskimäärin 10 MEUR:n vuotuista liikevaihdon kasvua ja siten 50 MEUR:n liikevaihtoa vuonna 2028. Yksittäisillä suurilla kilpailutusvoitoilla voi olla merkittävä vaikutus kasvuun. Julkisen sektorin toimintatapojen murros ja säästötarve tuovat yhä suuremman osan julkisesta ruokahuollosta yksityisten toimijoiden piiriin. Markkinan kilpailukenttä on mielenkiintoinen, sillä markkina on keskittynyt neljän suuren palveluyhtiön kesken (ISS, Vireko, Palmia ja Compass Group) ja Fodbar pyrkii haastamaan perinteisiä toimijoita hyödyntäen Feelian kustannustehokkaita ruokaratkaisuja.
Marjavasu kasvaa kannattavasti
Fodelian elokuussa 2022 ostama Marjavasu Oy (raportoidaan rivillä Muut toiminnot) avasi lukujaan ja strategiaansa tarkemmin. Yhtiö on erittäin kannattava, sillä 3,7 MEUR:n liikevaihdosta liikevoittoa syntyi peräti 18 % vuonna 2023. Myös kasvu on ollut hyvää (2023: 20 %) ja kasvua pyritään jatkamaan lähivuosina uusien tuotteiden (Feelian kautta myytävät välipalat ja jälkiruoat) sekä uusien helpompien ja ekologisempien pienpakkausten avulla. Yhtiö on toteuttanut keväällä 2024 merkittävää pakkausinvestointia Kuopion tehtaalleen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fodelia
Fodelia on suomalainen elintarvikealan yhtiö. Konsernin portfolioon kuuluvat B2B-asiakkaita palveleva valmisruokavalmistaja Feelia, snacks-tuotteita valmistava Real Snacks sekä Bravedo-konsernin kanssa perustettu yhteisyritys Fodbar. Yhtiön kotipaikka on Pyhäntä ja tuotantolaitokset sijaitsevat Pyhännällä, Kokkolassa ja Jokioisessa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut24.04.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 49,0 | 52,1 | 55,5 |
kasvu-% | 17,64 % | 6,39 % | 6,48 % |
EBIT (oik.) | 3,0 | 3,9 | 4,6 |
EBIT-% (oik.) | 6,06 % | 7,46 % | 8,37 % |
EPS (oik.) | 0,20 | 0,39 | 0,44 |
Osinko | 0,08 | 0,10 | 0,13 |
Osinko % | 1,45 % | 1,63 % | 2,12 % |
P/E (oik.) | 27,12 | 15,89 | 13,90 |
EV/EBITDA | 11,15 | 9,38 | 7,81 |