HomeMaid Q2’25 ennakko: Vahva vire jatkuu kaksinumeroisella kasvulla ja parantuneilla katteilla
Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 22.8.2025 klo 07.41 GMT. Huomioithan, että automaattikäännös kattaa toistaiseksi vain tämän tekstin ja voi sisältää virheitä. Voit antaa automaattikäännösten laadusta ja mahdollisista virheistä palautetta täällä.
| Ennusteet | Q2'24 | Q2'25 | Q2'25e | Q2'25e | 2025 | |
| MEUR / EUR | Vertailu | Toteutunut | Inderes | Konsensus | Inderes | |
| Liikevaihto | 126 | 140 | 605 | |||
| Käyttökate | 12.0 | 14.6 | 72 | |||
| Liikevoitto (oik.) | 8.0 | 10.6 | 54 | |||
| Liikevoitto | 6.9 | 9.7 | 50 | |||
| Tulos ennen veroja | 6.0 | 8.9 | 47 | |||
| EPS (oik.) | 0.30 | 0.42 | 2.20 | |||
| Liikevaihdon kasvu-% | 19.4 % | 11.1 % | 20.9 % | |||
| Liikevoitto-% (oik.) | 6.3 % | 7.6 % | 9.0 % |
Lähde: Inderes
HomeMaid on aloittanut vuoden 2025 vahvasti kaksinumeroisella liikevaihdon kasvulla, ja odotamme tämän kehityksen jatkuvan Q2:lla, mitä tukee RUT-markkinan jatkuva positiivinen kehitys, erityisesti kotisiivouksen osalta. Odotamme myös liiketoiminnan kannattavuuden vahvistuvan vuodentakaisesta, mitä tukevat liikevaihdon kasvu ja jatkuvat tehokkuushyödyt, jotka parantavat suoraan erittäin tärkeää bruttomarginaalia. Yleisten lukujen lisäksi pidämme johdon kommentteja asiakasvirrasta ja vaihtuvuudesta, markkinakysynnästä ja -näkymistä sekä Rimabin kannattavuuskehityksestä keskeisinä painopistealueina Q2-raportissa.
Odotamme HomeMaidin kasvavan hieman kotisiivousmarkkinoita (RUT) nopeammin
Ennustamme HomeMaidin Q2-liikevaihdon kasvavan 11 % vuodentakaisesta 140 MSEK:iin (Q2’24: 126 MSEK). Kasvun odotetaan johtuvan B2C-segmentistä (Q2’25e: 13 % v/v), pääasiassa RUT-markkinan jatkuvasta vahvuudesta, jossa kotisiivous kasvoi 11 % Q2:lla, mikä tukee uusien tilaaja-asiakkaiden vahvaa virtaa. HomeMaidin B2C-liikevaihto on historiallisesti seurannut tarkasti laajempaa RUT-markkinaa, vaikkakin hieman korkeammalla herkkyydellä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että HomeMaidilla on tapana ylittää markkinoiden tuotto noususuhdanteissa ja alittaa se laskusuhdanteissa. Nykyisessä noususuhdanteessa uskomme HomeMaidin hyötyvän vankasta brändimaineestaan, mittakaavastaan ja jatkuvista investoinneistaan omaan myyntiorganisaatioonsa.
B2B-liiketoiminnan heikon vuoden 2024 jälkeen, joka johtui kiinteistö- ja rakennusmarkkinoiden heikkoudesta, näimme elpymisen Q1:llä B2B-liikevaihdon kasvaessa 8 % v/v. Vaikka tämä on rohkaisevaa, Ruotsin taloudellinen tilanne pysyi vaisuna Q2:lla, kasvun ollessa hidasta ja tuontitulleihin ja geopoliittisiin jännitteisiin liittyvän epävarmuuden ollessa koholla. Näin ollen ennustamme B2B-liikevaihdon olevan tasainen edelliseen neljännekseen verrattuna 37 MSEK:ssa, mikä vastaa 6 %:n v/v kasvua.
Operatiivisen toiminnan jatkuvien parannusten odotetaan nostavan katteita vuodentakaisesta
Tuloslaskelmassa alaspäin siirtyen ennustamme EBITA:n olevan 10,6 MSEK (Q2’24: 8 MSEK), mikä tarkoittaa 7,6 %:n (6,3 %) EBITA-kannattavuutta. Vuosien välisen EBITA-kannattavuuden paranemisen odotetaan johtuvan parantuneesta bruttomarginaalista, jota tukee yhtiön positiivinen kehitys operatiivisen tehokkuuden lisäämisessä. Tämä sisältää esimerkiksi korkeamman ensikertaisen siivouslaadun (vähentäen uudelleentyöstön tarvetta), lyhentyneen matkustusajan asiakkaille ja parantuneen työvoiman hyödyntämisen.
RUT-markkina on matkalla kohti ennätysvuotta, ja odotamme HomeMaidin kasvavan sen mukana
Vuodelle 2025 ennustamme liikevaihdoksi 605 MSEK (FY25e pro forma: 654 MSEK), mikä tarkoittaa 21 %:n kasvua vuodentakaisesta. Kun Rimab konsolidoidaan lukuihin Q3:sta alkaen, ennustamme orgaanisen kasvun olevan konsernille 11 % vuonna 2025. EBITA-kannattavuuden odotetaan paranevan 9 %:iin (FY24: 8 %, pro forma 2025: 8,5 %), mitä tukevat suotuisan RUT-markkinan (B2C) skaalaedut, asteittain elpyvä B2B-segmentti ja jatkuvat tehokkuusparannukset, jotka edistävät bruttomarginaalin paranemista.
Vaikka Rimabin yritysosto tasoittaa B2B:n ja B2C:n välistä suhdetta (FY24: ~70/30, FY25e pro forma: ~60/40), pidämme kuukausittaisia RUT-päivityksiä (Rutbarometern) edelleen arvokkaina indikaattoreina HomeMaidin liikevaihdon kehityksestä. Heinäkuun tiedot osoittivat kotisiivouksen vaatimattoman +1 %:n v/v kasvun, mutta tämä tapahtui erittäin vahvaa vertailukautta (Q2’24: 14 % v/v) vasten, jolloin laajennettu vähennysraja tuli voimaan. Tulkintamme mukaan heinäkuun tulos on siten osoitus jatkuvasta korkeasta aktiivisuudesta. Yhdessä Q1:n (+10 %) ja Q2:n (+11 %) kanssa uskomme markkinakasvun vahvistavan, että kotitaloudet priorisoivat edelleen palveluita, jotka yksinkertaistavat jokapäiväistä elämää ja parantavat elämänlaatua.
Tästä huolimatta, jos kasvu tulevina kuukausina jää mataliin yksinumeroisiin lukuihin tai jos makrotaloudelliset olosuhteet (BKT:n kasvu, inflaatio, korot) heikkenevät, saatamme joutua tarkistamaan koko vuoden ennusteitamme, sillä HomeMaidin B2C-liikevaihto on tiiviisti sidoksissa kotisiivousmarkkinoiden kehitykseen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
