HomeMaid Q3’25 ennakko: Vahvaa liikevaihdon kasvua, jota Rimabin konsolidointi vauhdittaa
Tiivistelmä
- HomeMaidin Q3-liikevaihdon odotetaan kasvaneen 30 % 157 MEUR:iin, pääasiassa Rimabin yritysoston ja orgaanisen kasvun ansiosta.
- EBITA:n ennustetaan olevan 16,6 MEUR, mikä vastaa 10,5 %:n marginaalia, vaikka Rimabin konsolidointi tilapäisesti heikentää kannattavuutta.
- Vuoden 2025 liikevaihdon ennustetaan olevan 597 MEUR, 19 %:n kasvu edellisvuodesta, ja oikaistun EBITA-kannattavuuden odotetaan paranevan 9,2 %:iin.
- Raportissa odotetaan tietoa Rimabin integraation etenemisestä, markkinanäkymistä ja tehostettujen markkinointitoimien vaikutuksista.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 13.11.2025 klo 07.09 GMT. Anna palautetta täällä.
| Ennusteet | Q3’24 | Q3'25 | Q3'25e | 2025 | |
| MEUR / EUR | Vertailu | Toteutunut | Inderes | Inderes | |
| Liikevaihto | 121 | 157 | 597 | ||
| Käyttökate | 18.1 | 21.0 | 74 | ||
| Liikevoitto (oik.) | 14.1 | 16.6 | 56 | ||
| Liikevoitto | 13.1 | 15.3 | 51 | ||
| Tulos ennen veroja | 12.3 | 14.5 | 48 | ||
| EPS (oik.) | 0.57 | 0.68 | 2.27 | ||
| Liikevaihdon kasvu-% | 11.9 % | 29.8 % | 19.2 % | ||
| EBIT-% (oik.) | 11.6 % | 10.5 % | 9.4 % |
Lähde: Inderes
HomeMaid julkistaa Q3-raporttinsa tiistaina 18. marraskuuta 2025. Odotamme liikevaihdon kasvaneen vahvasti 30 %, pääasiassa Rimabin (heinäkuussa hankittu) konsolidoinnin vetämänä, mutta myös jatkuvan orgaanisen kasvun tukemana. Vaikka yritysoston odotetaan tilapäisesti laimentavan konsernin suhteellista kannattavuutta, ennustamme EBITAn kasvavan vertailukaudesta. Raportissa kiinnostuksen kohteena ovat Rimabin integraation ja kannattavuuskehityksen edistyminen sekä kommentit B2C-asiakastrendeistä tehostettujen markkinointi-investointien ja markkinanäkymien jälkeen.
Rimab-konsolidointi vauhdittaa vahvaa raportoitua 30 %:n vuosikasvua
Ennustamme HomeMaidin Q3-liikevaihdon kasvaneen 30 % vuodentakaisesta 157 MSEK:iin (Q3’24: 121 MSEK). Vahva liikevaihdon kasvu johtuu ensisijaisesti Rimab-yritysostosta, jonka arvioidaan tuovan noin 24 MSEK liikevaihtoa eli 20 % liikevaihdon kasvusta Q3:lla. Lisäksi orgaanisen kasvun arvioidaan olevan vahvalla tasolla (10 %), mitä tukevat RUT-markkinan jatkuva vahva kehitys, tehostetut markkinointitoimenpiteet ja paranevat B2C-olosuhteet.
Laajempaa RUT-markkinaa tarkasteltaessa Ruotsin veroviraston tiedot osoittavat jatkuvaa positiivista kehitystä, sillä RUT-vähennysten kokonaismäärä kasvoi 6 % v/v Q3’25:llä (Q2’25: 9 %, Q1’25: 11 %). Vaikka tämä on hieman alle edellisten kahdentoista kuukauden 9 %:n kasvun ja osoittaa hidastuvaa v/v-kasvua edellisiin neljänneksiin verrattuna, markkinoiden aktiivisuuden taso pysyy kokonaisuudessaan hyvänä. Siivouskategoriassa kasvu oli myös 6 % v/v (Q2’25: 8 %, Q1’25: 10 %), mikä osoittaa samanlaista hidastuvaa mutta silti vakaata kehitystä kuin laajemmilla RUT-markkinoilla.
B2C-segmentin osalta odotamme jatkuvaa vahvaa kehitystä 11 %:n orgaanisella kasvulla, jota tukevat RUT-markkinan jatkuva hyvä kehitys sekä Q2:lla tiedotetut tehostetut markkinointi- ja myyntipanostukset. Johto korosti lisääntynyttä panostusta markkinointiin ja myyntihenkilöstön rekrytointiin kasvun kiihdyttämiseksi, minkä uskomme tukevan hyvän uusasiakashankinnan vauhdin ylläpitämistä. Yhtä tärkeää on pitää asiakaspoistuma matalana. Kvartaalin aikana ja sen jälkeen olemme nähneet lisää koronlaskuja, suhteellisen vakaan inflaation ja vähitellen paranevan kuluttajamielialan, jotka kaikki tukevat kasvunäkymäämme
B2B-segmentti jatkoi elpymistä Q2:lla heikon vuoden 2024 jälkeen, ja uskomme vakaantuvan tai paranevan taloudellisen ympäristön Q3:lla tukevan edelleen kehitystä. Rimab mukaan lukien odotamme B2B-liikevaihdon olevan 62 MSEK (Q3’24: 35 MSEK). Segmentin kasvuun vaikuttaa luonnollisesti merkittävästi Rimabin yritysosto, mutta odotamme orgaanisen kasvun kiihtyvän 8 %:iin v/v Q3:lla (Q2'25: 6 %), mitä tukee myös pehmeämpi vertailukohta.
Rimab-konsolidoinnin odotetaan painavan marginaaleja, mutta odotamme niiden pysyvän hyvällä tasolla
Ennustamme EBITA:n olevan 16,6 MSEK (Q3'24: 14,1 MSEK), mikä vastaa 10,5 %:n (11,6 %) marginaalia. Vuodentakainen katteen lasku heijastaa ensisijaisesti Rimabin alkuperäistä laimentavaa vaikutusta katteisiin johtuen sen matalammasta rakenteellisesta kannattavuudesta, mutta odotamme myös korkeampien markkinointi- ja myyntikulujen painavan katteita hieman. Odotamme kuitenkin tämän osittain kompensoituvan HomeMaidin ydinliiketoiminnan jatkuvilla operatiivisilla parannuksilla. Rimabin odotetaan tuottavan 1 MSEK EBITA:a Q3:lla (4,2 %:n marginaali), johtuen johdon Q2-raportin yhteydessä antamista kommenteista Rimabin vankasta edistymisestä kannattavuuskäänteessään, jossa johto odottaa marginaalin asettuvan tilikauden 2025 ohjeistushaarukan yläpäähän (3-5 %).
Integraation edistyminen, markkinanäkymät ja tehostettujen markkinointitoimien vaikutukset fokuksessa
Ennustamme vuoden 2025 liikevaihdon olevan 597 MSEK (tilikauden 2025 pro forma: 646 MSEK), mikä vastaa 19 %:n kasvua edellisvuodesta, josta 9 % orgaanisesti. Oikaistun EBITA-kannattavuuden odotetaan paranevan 9,2 %:iin (tilikausi 2024: 8 %, pro forma 2025: 8,8 %), mitä tukevat suotuisan RUT-markkinan (B2C) skaalaedut, elpyvä B2B-segmentti ja jatkuvat tehokkuusparannukset, jotka ajavat bruttomarginaalin paranemista.
Koska HomeMaid ei anna virallista ohjeistusta, johdon kommentit markkinaolosuhteista ja asiakastrendeistä (esim. vaihtuvuus, uusasiakashankinta) ovat erityisen mielenkiinnon kohteena. Myös Rimabin integraation eteneminen on raportissa keskiössä, ja toivomme saavamme tietää, miten yrityskaupan jälkeinen yhteistyö on käynnistynyt ja onko synergioita jo alettu toteuttaa, sekä miten Rimabin kannattavuuskäänneohjelma on edennyt kolmannen vuosineljänneksen aikana ja sen jälkeen.
Vaikka Rimabin yritysosto tasapainottaa B2C:n ja B2B:n välistä suhdetta (tilikausi 2025e pro forma: ~60/40), pidämme Ruotsin veroviraston RUT-tietoja edelleen arvokkaina indikaattoreina HomeMaidin liikevaihdon kehityksestä. Mielestämme lokakuun tiedot, jotka osoittavat 11 %:n v/v kasvua (9 % edellisen 12 kuukauden aikana) siivoussegmentissä, viestivät edelleen korkeasta markkina-aktiivisuudesta. Koska noin 80 % HomeMaidin liikevaihdosta on tilauspohjaista, näemme hyvät edellytykset jatkuvalle vakaalle kasvulle. Jos kasvu heikkenee tulevina kuukausina tai makro-olosuhteet (BKT:n kasvu, inflaatio, korot) heikkenevät, se voi saada meidät tarkistamaan ennusteitamme, sillä HomeMaidin B2C-liikevaihto on tiiviisti sidoksissa kodin siivouspalvelumarkkinoiden kehitykseen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
