Huhtamäki Q1-aamutulos: Yhtiö tyrmäsi inflaation alkuvuodesta
Huhtamäki julkisti Q1-raporttinsa tänään kello 8:30. Yhtiön operatiivinen Q1-tulos oli Elif-kaupan epäorgaanisen tuen ja myös erittäin vakuuttavan operatiivisen suorituksen ansiosta merkittävästi odotuksia ja vertailukautta parempi rajusta inflaatiosta huolimatta. Kuluvalle vuodelle yhtiö toisti odotetusti abstraktit näkymänsä. Odotamme tänään Huhtamäelle selvästi positiivista kurssireaktiota suhteessa yleiseen markkinaan Q1:n tulosylityksen ansiosta, vaikka inflaatio voi viime vuoden tavoin heiluttaa vielä numeroita lähikvartaaleilla.
Yhtiö onnistui yltämään Q1:llä poikkeukselliseen vertailukelpoiseen kasvuun
Huhtamäen liikevaihto kohosi Q1:llä kohtalaisesta vertailutasosta 31 % 1050 MEUR:oon, mikä ylitti reilusti meidän ja konsensuksen ennusteet. Kasvusta tuntuva osa syntyi sinänsä odotetusti Elif-kaupan ansiosta, minkä lisäksi hintojen korotuksilla oli iso rooli kasvun muodostumisessa. Kuitenkin myös volyymit kasvoivat yhtiön mukaan Q1:llä. Tämä peilaa inflaatiosta huolimatta vahvaa kysyntää, sillä arviomme mukaan Huhtamäen ykkösprioriteetti alkuvuodesta on ollut katteiden turvaaminen. Myös valuutat tukivat kasvua selvästi. Vertailukelpoinen kasvu oli 19 %:ssa (kehittyvät markkinat 19 %). Tämä on täysin poikkeuksellinen lukema yhtiölle historiallisessa perspektiivissä. Divisioonatasolla kaikki divisioonat pystyivät Q1:llä vertailukelpoiseen kasvuun.
Tulos ylitti kaikki konsensukseen osallistuneet ennusteet tuntuvalla marginaalilla
Oikaistua liikevoittoa Huhtamäki takoi Q1:lla 98 MEUR. Operatiivinen tulos kohosi vertailukaudesta lähes liikevaihdon kanssa samaa tahtia. Tämä oli vallitsevassa hyvin inflatorisessa toimintaympäristössä erinomainen suoritus ja yhtiö rökitti meidän sekä kaikki konsensukseen osallistuneet ennusteet Q1:llä. Tuloskasvua tuki Elif-kauppa, mutta myös orgaanisesti tuloskehitys on ollut selväsi positiivista volyymikasvun, suotuisan myyntimixin, hintojen korotusten sekä tehostustoimien kompensoitua inflaatiota. Divisioonista North America, Food Service E-A-O ja Flexible Packaging punnersivat selvään tuloskasvuun ja yli ennusteidemme Q1:llä. Inflaatiosta ja heikentyneestä tuotemixistä kärsinyt Fiber Packaging olikin raportin operatiivisten numeroiden osalta ainoa kauneusvirhe. Alarivien rasitukset olivat nettona suurin piirtein odotustemme mukaiset (myynnissä oleviin Venäjän yksikköihin todennäköisesti kohdistuvia alaskirjauksia ei vielä tehty), joten 0,63 euroon kohonnut raportoitu EPS ylitti kaikki ennusteen selvästi Q1:llä. Kassavirta sen sijaan putosi inflaation ja kausitekijöiden takia Q1:llä selvästi pakkaselle, mutta valtava yllätys tämä tuskin markkinoille oli ja odotamme kassavirran toipuvan loppuvuodesta.
Näkymissä ei yllätyksiä ja ennusteisiin kohdistuu alustavasti nousupaineita
Huhtamäki toisti Q1-raportissaan kuluvalle vuodelle antamansa näkymät, joiden mukaan yhtiön liiketoimintaedellytysten odotetaan paranevan tänä vuonna, vaikka toimintaympäristössä onkin edelleen epävakautta. Huhtamäen mukaan sen monipuolinen tuotevalikoima tarjoaa liiketoiminnalle vakautta ja konsernin hyvä taloudellinen asema mahdollistaa kannattavien kasvumahdollisuuksien hyödyntämisen. Tämä oli täysin odotusten mukaista eikä markkinakommenteista muutenkaan löytynyt merkittäviä yllätyksiä, vaan toimintaympäristöä värittävät osin vielä koronakriisistä toipuva kysyntä ja inflaatio. Vaikka inflatorisessa toimintaympäristössä omien hintojen korotusten ja raaka-ainehintojen nousun ajoituserot voivat arviomme mukaan heiluttaa Huhtamäen marginaaleja viime vuoden tavoin myös tänä vuonna, erinomaisen Q1-raportin takia yhtiön lähiaikojen ennusteisiimme kohdistuu alustavasti nousupaineita.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Huhtamäki
Huhtamäki on vuonna 1920 perustettu maailmanlaajuisesti toimiva noutoruoka ja elintarvikepakkausratkaisujen toimittaja. Huhtamäki toimittaa ratkaisujaan kuluttajille ja yrityksille ympäri maailman. Huhtamäki tarjoaa käyttötarkoituksen mukaisesti suunniteltuja pakkauksia ruoalle ja juomalle, lemmikkieläinten ruoalle sekä hygienia- ja kodinhoitotuotteille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.03.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 574,9 | 4 013,0 | 4 098,0 |
kasvu-% | 8,3 % | 12,3 % | 2,1 % |
EBIT (oik.) | 315,3 | 342,2 | 378,0 |
EBIT-% (oik.) | 8,8 % | 8,5 % | 9,2 % |
EPS (oik.) | 2,07 | 2,17 | 2,40 |
Osinko | 0,94 | 0,96 | 1,00 |
Osinko % | 2,4 % | 2,9 % | 3,1 % |
P/E (oik.) | 18,77 | 14,99 | 13,53 |
EV/EBITDA | 11,89 | 9,29 | 7,79 |
