Huhtamäki Q1 keskiviikkona: Inflaatio generoi vahvaa kasvua ja marginaalipainetta
Huhtamäki julkistaa keskiviikkona kello 8:30 Q1-tuloksensa, jonka odotetaan parantuneen vertailukaudesta lievästi Elif-yritysoston ajamana, vaikka kova inflaatio nakertaakin yhtiön kannattavuutta. Abstraktit näkymänsä Huhtamäki toistanee, mutta päähuomio keskittyy edelleen yhtiön kommentteihin inflaation tulokseen ja kassavirtaan luomista paineista sekä kysyntäympäristöstä. Huhtamäen osake on mielestämme etenkin välittömän inflaatiopiikin yli katsottuna halpa (2022e: P/E 15x), minkä takia emme tee muutoksia yhtiön osta-suositukseemme ja 39,00 euron tavoitehintaamme ennen Q1-raporttia.
Hintojen korotukset ja Elif-kauppa paisuttavat liikevaihtoa
Q1:llä Huhtamäen numerot saivat merkittävää tukea Elif-yritysostosta. Epäorgaanisen tuen lisäksi Huhtamäen liikevaihtoa paisuttavat Q1:llä inflaation kompensoimiseksi tehdyt laaja-alaiset hintojen korotukset. Arviomme mukaan myös volyymikasvu on tiettyjen koronasta kärsineiden sektorien toipumisen myötä noussut Q1:llä niukasti positiiviseksi, vaikka odotammekin yhtiön painottaneen Q1:llä loppuvuoden tavoin hintojen korotuksia volyymikasvun sijaan. Näin ollen odotamme Huhtamäen liikevaihdon kasvaneen Q1:llä poikkeuksellisen ripeää 23 %:n vauhtia 986 MEUR:oon, mikä on konsensuksen ylälaidalla. Vertailukelpoisen kasvun arviomme olleen hieman hitaampaa, sillä valuutat tukevat raportoitua kasvua. Divisioonatasolla odotamme kaikilta divisioonilta selvää kasvua Q1:llä.
Inflaatio on nakertanut marginaalia selvästi
Odotamme Huhtamäen oikaistun liikevoiton kasvaneen Q1:llä 4 % 80 MEUR:oon. Tuloskasvu tulee puhtaasti yritysoston kautta. Orgaanisesti odotamme operatiivisen tuloksen heikentyneen, sillä raaka-aineiden, palkkojen ja logistiikan erittäin raju inflaatio on arviomme mukaan peittänyt alleen hinnan korotusten, hyvän kysynnän, valuuttamyötätuulen ja tehostustoimien hyödyt. Ennusteemme on konsensuksen alalaidan tienoilla. Divisioonatasolla odotamme Food Service Europa-Asia-Oceanian parantaneen tulostaan lievästi koronatilanteen helpottamisesta johtuen, kun taas North American tuloksen odotamme pysyneen vakaana inflaatiota ja toimitusketjuhaasteita lukuun ottamatta vahvassa markkinassa. Fiber Packagingin tuloksen ennustamme heikentyneen inflaation ja kysynnän rauhoittumisen myötä, kun taas Flexible Packagingin tulos ilman Elifin luomaa tukea on luultavasti pysynyt vaisulla tasolla raaka-aineiden korkeista hinnoista johtuen.
Rahoituskulujen ja korkojen osalta ennusteemme ovat yhtiön normalisoiduilla tasoilla. Siten odotamme raportoidun EPS:n parantuneen kertakulujen rasittamasta vertailukaudesta 0,49 euroon. Ennusteemme on niin ikään konsensuksen alalaidassa. Rahavirran osalta raportti on luultavasti hyvin vaisu inflaatiosta ja kausitekijöistä johtuen.
Odotamme yhtiön toistavan näkymänsä Q1-raportissa epävarmuuksista huolimatta
Huhtamäki antoi tilinpäätösraportissaan kuluvalle vuodelle näkymät, joiden mukaan konsernin liiketoimintaedellytysten odotetaan parantuvan tänä vuonna, vaikka toimintaympäristössä onkin edelleen epävakautta. Odotamme yhtiön toistavan nämä näkymät siitäkin huolimatta, että Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja Kiinan koronasulut ovatkin lisänneet inflaatiopaineita ja yleistä epävarmuutta. Kysynnän osalta olemme kuitenkin melko luottavaisia eri alueilla laskeneesta kuluttajaluottamuksesta huolimatta, sillä Huhtamäen asiakkaiden tuotteiden yksikköhinnat ovat alhaisia ja kuluttajilla on niihin varaa myös inflaation kurittaessa. Lisäksi noutoruokapuolen kysyntä (ts. ihmisten liikkuvuus) on osin vasta toipumassa pandemiasta. Näihin tekijöihin ja inflaatiorasituksiin haemme kuitenkin varmuutta Huhtamäen raportista ja johdon markkinakommenteista.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Huhtamäki
Huhtamäki on vuonna 1920 perustettu maailmanlaajuisesti toimiva noutoruoka ja elintarvikepakkausratkaisujen toimittaja. Huhtamäki toimittaa ratkaisujaan kuluttajille ja yrityksille ympäri maailman. Huhtamäki tarjoaa käyttötarkoituksen mukaisesti suunniteltuja pakkauksia ruoalle ja juomalle, lemmikkieläinten ruoalle sekä hygienia- ja kodinhoitotuotteille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.03.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 574,9 | 4 013,0 | 4 098,0 |
kasvu-% | 8,3 % | 12,3 % | 2,1 % |
EBIT (oik.) | 315,3 | 342,2 | 378,0 |
EBIT-% (oik.) | 8,8 % | 8,5 % | 9,2 % |
EPS (oik.) | 2,07 | 2,17 | 2,40 |
Osinko | 0,94 | 0,96 | 1,00 |
Osinko % | 2,4 % | 3,0 % | 3,1 % |
P/E (oik.) | 18,77 | 14,88 | 13,43 |
EV/EBITDA | 11,89 | 9,24 | 7,75 |
