Huhtamäki Q1 torstaina: Emme odota kustannusinflaatiosta pidemmän ajan ongelmaa
Huhtamäki julkistaa ensi torstaina kello 8.30 Q1-tuloksensa, jonka odotetaan olleen operatiivisesti noin melko hyvän ja vain rajallisesti korona rasittaman vertailukauden tasolla. Abstraktit näkymänsä yhtiö tulee arviomme mukaan toistamaan, joskin emme yllättyisi, jos Huhtamäki indikoisi markkinakommenteissaan kustannusinflaation luovan marginaalipainetta lähikuukausina. Olemme laskeneet Q1:n ennusteitamme hieman ja myös lähikvartaalien ennusteisiimme kohdistuu maltillisia laskupaineita. Emme kuitenkaan odota kustannusinflaatiosta pidempiaikaista ongelmaa yhtiölle emmekä tee muutoksia Huhtamäen 43,00 euron tavoitehintaamme ja lisää-suositukseemme ennen Q1-raporttia.
Arviomme mukaan Huhtamäen toimintaympäristö on pysynyt Q1:llä pitkälti loppuvuoden kaltaisena, kun koronapandemian taklaamiseen tähdänneet toimet ovat rokottaneet noutoruokapuolen (noin 40 % liikevaihdosta) kysyntää lähes kaikissa maanosissa ja toisaalta elintarvikepakkausten menekki on säilynyt vahvana. Tätä kysyntäkuvaa ja valuutoista (etenkin vahvempi EUR/USD) yhä raportoituun liikevaihtoon kumpuavaa vastatuulta peilaten ennustamme Huhtamäen oikaistun liikevoiton laskeneen Q1:llä 2 % 826 MEUR:oon, mikä on lähellä konsensusta. Divisioonista odotamme ainoastaan Fiber Packagingin yltäneen hyvän kysynnän ja kustannusinflaatiopohjaisten hinnan korotusten ajamana liikevaihdon kasvuun, kun kolmessa muussa divisioonissa odotamme kasvun jääneen pakkaselle etenkin koronaan liitännäisten syiden ajamana.
Huhtamäen oikaistun liikevoiton ennustamme olleen Q1:llä 71 MEUR, mikä on hieman vertailuluvun alapuolella ja konsensuksen tasolla. Arviomme mukaan marginaalia tukee kokonaisuutena suotuisa tuotemix ja yhtiön H2:lla tekemät tehostustoimet, mutta valuuttojen ja kulujen nousun ensimmäisten vaikutusten takia odotamme kannattavuuden jääneen Q1’20:n tasolle. Divisioonista ennustamme yhtiön tulosmoottorin roolin pandemian aikana ottaneen North American tehneen jälleen erinomaisen kannattavuuden ja vertailukautta paremman tuloksen suotuisan tuotemixin ansiosta. Food Service E-A-O:n ja Flexible Packgingin odotamme jääneen hieman kohtuullisista vertailuluvuista volyymien laskun ja kulujen nousun takia. Fiber Packagingin marginaali on arviomme mukaan keräyspaperin rajun hinnan nousun ansiosta ollut paineessa, mutta odotamme yksikön yltäneen myynnin ansiosta hieman vertailukautta parempaan tulokseen. Arviomme Huhtamäen jatkaneen tehostustoimia vielä Q1:llä, minkä takia olemme ennustamme Q1:lle H2’20:sta alempia 4 MEUR:n kertakuluja (konsensuksessa kertaeriä on 1,8 MEUR). Normaalien rahoituskulujen ja veroasteen jälkeinen EPS-ennusteemme on konsensuksen alapuolella 0,43 eurossa.
Huhtamäki antoi tilinpäätösraportissaan kuluvalle vuodelle näkymät, joiden mukaan konsernin liiketoimintaedellytysten odotetaan parantuvan tänä vuonna, vaikka toimintaympäristössä onkin edelleen epävakautta. Odotamme yhtiön toistavan nämä näkymät, sillä arvioimme noutoruokasegmentin kysynnän palautuvan melko nopeasti, kun koronarajoituksia päästään hölläämään. Näin ollen USA:ssa kysynnän pitäisi arviomme mukaan piristyä Q2:lla ja Euroopassa kesällä. Toisaalta emme yllättyisi, jos yhtiö viittaisi näkymissään tai kommenteissaan viime aikoina tietyiltä osin rajustikin nousseeseen kustannustasoon (etenkin polymeerit ja keräyspaperi) ja sen etenkin Q2:lle ja luultavasti myös Q3:lle luomaan marginaalipaineeseen. Kustannuspiikin takia Huhtamäen lähikvartaalien ennusteisiimme liittyy laskupaineita, mutta arviomme mukaan piristyvä kysyntä, viiveellä nousevat hinnat ja toimitusketjujen pullonkaulojen aukeaminen normalisoivat marginaaleja jo loppuvuodesta ja ensi vuonna. Näin ollen emme näe tilannetta osakkeen kannalta dramaattisena ja pidämme nykyistä osakkeen nykyistä arvostustasoa hyvänä tilaisuutena hypätä laatunsa osoittaneen Huhtamäen kyytiin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Huhtamäki
Huhtamäki on vuonna 1920 perustettu maailmanlaajuisesti toimiva noutoruoka ja elintarvikepakkausratkaisujen toimittaja. Huhtamäki toimittaa ratkaisujaan kuluttajille ja yrityksille ympäri maailman. Huhtamäki tarjoaa käyttötarkoituksen mukaisesti suunniteltuja pakkauksia ruoalle ja juomalle, lemmikkieläinten ruoalle sekä hygienia- ja kodinhoitotuotteille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.02.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 301,8 | 3 486,0 | 3 662,0 |
kasvu-% | −2,86 % | 5,58 % | 5,05 % |
EBIT (oik.) | 302,1 | 329,7 | 353,0 |
EBIT-% (oik.) | 9,15 % | 9,46 % | 9,64 % |
EPS (oik.) | 1,94 | 2,15 | 2,28 |
Osinko | 0,92 | 0,95 | 1,00 |
Osinko % | 2,18 % | 2,58 % | 2,72 % |
P/E (oik.) | 21,73 | 17,13 | 16,12 |
EV/EBITDA | 11,38 | 9,20 | 8,58 |